یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهش‌های عصب‌شناسی جدید اعتقادات کهن در خصوص قدرت و تاثیر دست دادن را در برقراری تعاملات اجتماعی تایید می‌کنند

فواید پیش قدم شدن در دست دادن

به گزارش ایسنا، بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در موسسه بکام، غریبه‌ها، احساس بهتری نسبت به افرادی که در دست دادن با آن‌ها پیش‌قدم می‌شوند، دارند.

دست دادن قاطع و دوستانه همواره در دنیای تجارت به عنوان روشی جهت برانگیختن حس بهتر اولیه توصیه شده است.

این رفتار اجتماعی همچنین از زمان‌های باستان برای نشان دادن این موضوع به غریبه‌ها مبنی بر عدم داشتن سلاح مورد تاکید بوده است.

دستاوردهای دانشمندان حاضر در این تحقیق اساسی علمی را برای این اعتقادات سنتی در خصوص اهمیت نقش دست دادن در تعاملات اجتماعی یا تجاری ارائه می‌دهند.

در پژوهش صورت گرفته تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (fMRI),، ضریب هدایت پوست و پاسخ‌های رفتاری از 18 داوطلب زن و مرد گردآوری شد.

این افراد به فیلم‌های ویدیویی غیرکلامی شامل تعاملات میزبان-میهمان در یک محیط تجاری نگاه می‌کردند.

تحلیل داده‌های fMRI بر نواحی از مغز در شبکه شناختی اجتماعی تمرکز داشتند و یافته‌ها نشان‌دهنده حساسیت افزایش یافته نسبت به رویکرد دست دادن و نه رفتار پرهیزگونه در نواحی آمیگدال و superior temporal sulcus مغز بودند. این نواحی با سنجش مثبت و اثر مثبت دست دادن مرتبط هستند.

به علاوه، nucleus accumbens که یک ناحیه پردازشگر پاداش در مغز است، فعالیت بیشتری را برای دست دادن نسبت به شرایط فاقد این عمل نشان داد.

بر اساس گفته‌های دانشمندان حاضر در این پروژه، مناطق شبکه شناختی اجتماعی به هنگام ارزیابی مقاصد و نیت افراد مورد استفاده بوده و اشخاصی مانند افراد مبتلا به اوتیسم دارای مشکل در برقراری تعامل، از توانایی پاسخ اندک در این ناحیه برخوردارند.

در این پژوهش فیلم‌هایی که افراد نمونه موردی مشاهده کردند دارای اشخاص انسانی زنده در محیطی با تعامل تجاری بودند. این اشخاص شامل یک میهمان و یک میزبان بودند که برای نخستین بار با یکدیگر برخورد داشتند.

استفاده از فیلم‌های ویدیویی زنده با اشخاص انسانی که در یک بافت اجتماعی تعریف شده با یکدیگر تعامل داشتند گامی بزرگ در این نوع مطالعه به شمار می‌آید.

مطالعات پیشین در زمینه بررسی تعاملات اجتماعی از آمار به جای محرک‌های اجتماعی زنده استفاده کرده بودند و یا فقط بر چهره تمرکز داشتند.

کد خبر 188545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز