همشهری آنلاین: مدیر گروه مطالعات زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای طرح پرنیا در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: براساس این طرح، مکان‌هایی جهت ارائه بهترین مدل‌های ایرانی اسلامی با دوخت و کیفیت مناسب در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.

فاطمه بلغانی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان این که درحال حاضر طرح عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها با رویکردها و شیوه‌های مختلفی همچون ارشادی، انضباطی و غیره اجرایی می‌شود، گفت: دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور تحقق اهداف قانون ساماندهی مد و لباس مجلس با در نظر گرفتن سلیقه قشر جوان و رعایت الگوی اسلامی ایرانی رویکرد خود را در این زمینه فرهنگی، ایجابی و ترویج مدل‌های ملی و بومی قرار داده است.

طراحی و ایجاد پوشش مانتو با سلایق دانشجویی

وی با تاکید براین نکته که هدف از این طرح، طراحی لباس‌های متحدالشکل نیست، تصریح کرد: هدف اصلی طراحی و ایجاد پوشش مانتو با سلایق دانشجویی است و طراحی لباس‌ها توسط دانشگاهیان، اساتید برجسته در این حوزه و دانشجویان رشته طراحی دوخت و لباس انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: برای ترویج مدل‌های ملی و بومی، موضوع انتشار ژورنال‌های دانشجویی جهت نشر الگوها و سبک‌های اصیل و نوین ایرانی - اسلامی با استفاده از طرح‌ها و سلایق مختلف بومی اهمیت بسزایی دارد.

طراحی پوشش دانشجویی منطبق بر شرایط بومی هر منطقه

بلغانی درخصوص شرایط کلی طرح‌ها و مدل‌های پوشش دانشجویی جهت نشر در ژورنال و ارائه آن در مکان‌های در نظر گرفته شده، گفت: از جمله این شرایط می‌توان به انطباق با موازین شرعی حجاب اسلامی، بهره‌مندی این‌گونه طرح‌ها از خلاقیت دانشجویان، انطباق بر فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی، مدنظر قراردادن فصول و همچنین شرایط بومی هر منطقه اشاره کرد.

بلغانی افزود: در این طرح مدنظر قرار دادن زیبایی و خلاقیت به سبک ایرانی اسلامی، بهره‌مندی از بهترین و خلاق ترین دانشجویان و اساتید در رشته طراحی دوخت و لباس، درنظر داشتن قدرت خرید دانشجویان و ارائه این گونه مدل ها با قیمت مناسب مطرح است.

به گفته وی، در راستای اجرای طرح پرنیا، در صورتی که طرح‌های ارایه شده توسط دانشگاهیان، شاخص‌های لازم را داشته باشد، با حفظ مالکیت معنوی، خریداری و به تولید انبوه خواهند رسید.

هدف ترویج پوشش با الگوی ایرانی اسلامی است

وی با تاکید بر اینکه هدف از این اقدام، فروش و عرضه لباس دانشجویی در محیط دانشگاه نیست، تصریح کرد: هدف اصلی انجام یک کار علمی،‌ تخصصی و پژوهشی در حوزه دانشجویی است تا با کمک اساتید و دانشجویان رشته طراحی، لباس، دوخت و پارچه و نظرسنجی از دانشگاهیان، لباس‌های مورد علاقه دانشجویی طراحی شود تا دانشجویان به جای استفاده از لباس‌های خارجی بتوانند لباس‌های مورد علاقه خود را با الگوی ایرانی استفاده کنند.

به گفته وی، در واقع هدف از این اقدام، انجام یک کار مطالعاتی است تا به مرور به طرح‌های برجسته و مورد علاقه دانشجویی دست یابیم که مردم عادی نیز می‌توانند از تولیدات انبوه طرح‌های برگزیده استفاده کنند.

بلغانی گفت: در فاز اول این طرح که در حال اجرا شدن است لباس‌های طراحی شده توسط اساتید و دانشجویان در دو مرحله و با شاخص های معین مورد ارزیابی قرار گرفته است و لباس‌های برگزیده در یک ژورنال چاپ خواهد شد.

انتشار ژورنال شماره 2 در زمستان

وی افزود: جهت تهیه ژورنال شماره بعد، طی فراخوانی از دانشجویان و اساتید صاحب نظر جهت ارائه طرح‌های خود دعوت به عمل می‌آید و در نهایت پیشنهادهای این دسته از افراد مجدداً مورد ارزیابی دانشجویان و اساتید قرار خواهد گرفت و در نهایت این ژورنال در فصل زمستان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی در انتها افزود: طرح پرنیا از جمله طرح های مشترک وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و کلیه مراحل اجرایی شدن طرح، با حمایت همه جانبه بنیاد ملی مد و لباس در حال پیگیری است.

کد خبر 188499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز