همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان با اعلام اینکه این شورا هنوز فعالیت انتخاباتی خود را آغاز نکرده و نظارتی بر فعالیت‌هاز زود هنگام انتخاباتی ندارد، خبر داد: طرح استعفای کاندیداها شش ماه قبل از انتخابات مغایر قانون اساسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز شنبه در خصوص طرح تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر لزوم استعفای کاندیداهای ریاست جمهوری شش ماه قبل از شروع انتخابات و تبعاتی که تصویب و اجرای این طرح خواهد داشت، گفت: ظاهراً این طرح از دستور کار مجلس خارج شده و منتفی است.

وی اظهار داشت: نظر ما این است که اگر این طرح تصویب شود روشن است که مغایر قانون اساسی است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد صلاحیت سید محمد خاتمی برای نامزدی در انتخابات پرسید، گفت: همه افراد طبق قانون می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و بررسی‌های شورای نگهبان براساس رفتار افراد خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص گرانی‌های اخیر و سوء تدبیرها در دولت برای رفع این گرانی‌ها، گفت: این موضوعات ربطی به شورای نگهبان ندارد و شورا وظایف خود را در خصوص مصوبات و انتخابات طبق قانون انجام می‌دهد.

کدخدایی همچنین در خصوص فعالیت زود هنگام برخی کاندیداهای ریاست جمهوری و اینکه آیا از این تخلفات گزارشاتی به شورا رسیده است، گفت: اگر این اقدامات مصداق تبلیغ باشد در بررسی‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری مبنی بر اینکه فعالیت زودهنگام انتخاباتی به مصلحت نیست، گفت: اگر گزارشی هم در خصوص تخلفات انتخاباتی و تبلیغات کاندیداها به شورا برسد به این خاطر که ما فعالیت انتخاباتی خود را شروع نکرده‌ایم این تخلفات در موقع قانونی خودش بررسی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در خصوص تایید صلاحیت کاندیداها اظهار داشت:‌ قوانین ما در همه موارد مقتبس از شرع اسلام است و با تایید فقهای شورای نگهبان انجام می‌شود.

وی همچنین در خصوص برگزاری انتخابات به صورت رایانه ای و اینکه وزارت کشور اعلام کرده است 10 درصد انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم نیز به صورت رایانه‌ای برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای مربوط به وزارت کشور می‌شود و وزارت کشور به هر میزان که در این خصوص آمادگی داشته باشد ما نیز آمادگی نظارت را خواهیم داشت.

کدخدایی در ادامه افزود : توانستن یا نتوانستن این امر که انتخابات به صورت رایانه‌ای برگزار شود به وزارت کشور مربوط می‌شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تاثیر اقدامات قوا در یکدیگر به معنای دخالت در قوای دیگر نیست.

کد خبر 188355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز