گروه اقتصادی - محمد رضایی: صادرکنندگان با اشاره به افزایش حجم صادرات غیرنفتی کشور در ماه‌های گذشته، ثبات سیاست‌ها را مهم‌ترین شرط تداوم این روند فزاینده عنوان می‌کنند.

به گزارش همشهری در شرایطی که آمارها حاکی از کاهش شکاف تراز تجاری کشورمان در سال‌جاری است، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال اجرای مجدد سیاست پیمان سپاری ارزی و افزایش نرخ مالیات و نیز گران شدن مواداولیه موجب نگرانی صادرکنندگان شده است. از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز مانع از برنامه‌ریزی دقیق برای صادرات کالاها و خدمات می‌شود که اصلاح این مشکل نیز یکی دیگر از خواسته‌های فعالان عرصه صادرات کشور است.

می توانیم سالی به یادماندنی داشته باشیم

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات اقتصادی سال‌جاری که ریشه در سیاست‌های داخلی و اتفاقات خارجی دارد، می‌گوید: با این همه اصلاح نرخ ارز خون تازه‌ای در رگ تولید صادراتی کشور وارد کرده که باعث شده در این بخش شاهد افزایشی قابل توجه باشیم. پدرام سلطانی بر این باور است که بخش خصوصی توانایی لازم را برای حفظ این روند فزاینده در تجارت خارجی کشور و ثبت سالی به یادماندنی داراست؛ به شرطی که برنامه‌های فعلی در جهت حمایت از صادرات از ثبات لازم برخوردار باشد و سیاست پیمان سپاری ارزی مانع ادامه کار نشود. او به کاهش مشوق‌های صادراتی هم اشاره کرده و علت این امر را عدم‌تأمین اعتبار عنوان می‌کند اما معتقد است همین که مسئولان تا الان کاری کرده‌اند که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در برابر صادرات افزایش نیابد، اقدامی مثبت است.

درآمد صادرکنندگان بادآورده نیست

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق تهران، صادرات را یکی از شاخص‌های اساسی رونق اقتصادی کشور می‌داند اما می‌گوید: با توجه به شرایط کشور بخش صادرات با چالش‌های مختلفی مواجه بوده که بسیاری از آنها در سمینارها و جلسات مختلف عنوان و تصمیماتی هم برای حل آن اتخاذ شده است. او به رشد صادرات در یک سال گذشته اشاره کرده و ادامه می‌دهد: با توجه به اصلاح نرخ ارز، انگیزه صادرات افزایش پیدا کرده که البته این منافع به‌خاطر گران شدن مواداولیه وارداتی با تهدید مواجه شده است.

هنر مسئولان در رشد صادرات

یکی دیگر از صادرکنندگان تداوم مشوق‌های صادراتی از زمان اجرای برنامه سوم توسعه تا‌کنون را زمینه‌ساز رشد باثبات صادرات در این مدت عنوان و تصریح می‌کند که در سال‌های اخیر کار خاصی در این زمینه انجام نشده و هنر مسئولان حفظ و تداوم این روند تدریجی بوده است. سیدحمید حسینی با اشاره به کمرنگ شدن برنامه‌های انتخاب صادرکنندگان نمونه می‌گوید: صادرات به بلوغی رسیده است که حتی بدون جوایز صادارتی بتواند به رشد خودش ادامه دهد.

او بزرگ‌ترین مشکلات صادرات را تأمین نقدینگی می‌داند و ادامه می‌دهد بسیاری از صادرکنندگان پیش از تغییر نرخ ارز وام ارزی گرفته بودند درحالی‌که این ارز به آنها واگذار نشد و معادل ریالی این مبلغ را دریافت کردند. اما الان زمزمه‌هایی مطرح شده مبنی بر اینکه تسهیلات اخذ شده باید به‌صورت ارزی برگردانده شود. پیمان سپاری ارزی نگرانی دیگری است که حسینی هم به آن اشاره می‌کند.

نگرانی از عدم‌ثبات بازار

مسعود دانشمند، دیگر فعال اقتصادی است که در بیان مشکلات و نگرانی‌های صادرکنندگان، پیمان‌سپاری ارزی را به‌عنوان نخستین مورد عنوان می‌کند. او با اشاره به رشد صادرات غیرنفتی در سال‌های اخیر و چشم‌انداز مثبت آمار صادرات در ماه‌های پیش رو، عدم‌ثبات بازار را یکی دیگر از مشکلات این بخش می‌داند و می‌گوید: صادرات یک زنجیره است که از تولید تا آماده شدن برای صادرات، مشکلات فراوانی پیش روی صادرکننده وجود دارد. اما به‌رغم تمام این مشکلات صادرکننده‌ها سعی می‌کنند به فعالیت خود ادامه داده و از دولت نیز توقع دارند که ضمن پرهیز از سیاست‌های قدیمی، در جهت ثبات بازار تلاش کند.

کد خبر 188314
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز