جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: تغییر ساختار نظام آموزشی با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از مهر‌ماه امسال بدون اجرای آزمایشی در کشور آغاز شد و بر همین اساس کتاب‌های درسی پایه دوم ابتدایی تغییر کرد و پایه ششم ابتدایی نیز تشکیل شد.

با توجه به تغییر کتاب‌های درسی پایه دوم و تالیف کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی، معلمان این دو پایه پیش از شروع سال تحصیلی می‌بایست حتما دوره‌های آموزشی مربوطه را طی می‌کردند اما این امر برای گروهی از معلمان اتفاق نیفتاد و هنوز هم معلمانی در کلاس‌های درس دوم و ششم ابتدایی تدریس می‌کنند که دوره‌های آموزشی را نگذرانده‌اند. رئیس آموزش و پرورش شهرتهران هفته گذشته در پاسخ به اعتراض یک معلم پایه ششم ابتدایی که از طریق ارسال پیامک به بخش خبری ساعت 18:30شبکه تهران خواستار پیگیری موضوع شده بود، اظهار کرد:

«برای این گروه از معلمان در یکی از مناطق تهران دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد.» بدیهی است که وقتی معلم با کتاب درسی و روش تدریس کتاب‌های تازه تالیف آشنا نباشد نمی‌تواند مفاهیم درسی را به درستی به دانش‌آموزان آموزش دهد. اکنون یک‌ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد و برخی معلمان هنوز با روش‌های تدریس کتاب‌های جدید پایه دوم و ششم ابتدایی آشنا نشده‌اند و دوره‌های آموزشی مربوطه را طی نکرده‌اند ولی سر کلاس درس حضور پیدا می‌کنند.

البته در این‌باره مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز اظهارات مختلفی داشته‌اند که بدون هیچ توضیحی تنها برخی از آنها را مرور می‌کنیم.18اردیبهشت 91، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، اسدالله اسدی گرمارودی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش: آموزش 120هزار نفر از معلمان پایه‌های تحصیلی دوم و ششم ابتدایی برمبنای کتب جدید‌التالیف از خرداد‌ماه آغاز و تا تیر‌ماه ادامه خواهد داشت.

27خرداد 91، ایسنا، اسدالله اسدی گرمارودی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته 60درصد از آموزش معلمان در ایام تابستان و 40درصد نیز در روزهای پنجشنبه و در طول سال تحصیلی به معلمان ارائه خواهد شد. در مجموع 120هزار معلم برای هر دو پایه دوم و ششم ابتدایی آموزش‌های لازم را دریافت خواهند کرد تا با آمادگی، مهرماه جدید را آغاز کنند.

تیرماه 91، خبرگزاری پانا، اسدالله اسدی گرمارودی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش: تغییرات و تألیف کتاب‌های جدید برای معلمان از اهمیت خاصی برخوردار است که در فصل تابستان آموزش معلمان انجام می‌شود تا در آغاز سال تحصیلی جدید مشکلی وجود نداشته باشد. 120هزار معلم در استان‌ها فرایند آموزش‌های مربوط به کتب پایه دوم و ششم دبستان را در فصل تابستان فرا خواهند گرفت.

7مرداد 91، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی: 60درصد دوره‌های آموزشی لازم طی تابستان برگزار خواهدشد و برای استمرار و تحکیم آموزش‌های لازم به این معلمان حدود 40درصد آموزش‌های پیش‌بینی شده تا اسفند‌ماه به آنها ارائه خواهد شد. این دوره‌های آموزشی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند تا معلمان با آمادگی کامل اول مهرماه درکلاس‌های درس حاضر شوند.

اول مهر 91، سایت شورای‌عالی آموزش و پرورش، پنج هزار مدرس در کشور تربیت شد و 120هزار معلم در دوره تابستان آموزش دیدند، ضمن اینکه 160هزار معلم در فصل بهمن و اسفند سال گذشته دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند.11مهرماه، ایسنا، وزیر آموزش و پرورش: معلمان پایه ششم ابتدایی با آمادگی کامل در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند. معلمان پایه ششم ابتدایی برای آشنایی با کتب درسی، بیش از 180ساعت دوره ضمن خدمت گذراندند و این آموزش‌ها برای ارتباط مستمر معلمان با اساتید همچنان در طول سال تحصیلی ادامه دارد.

28مهر91، ایسنا، مهدی جلالی، مدیرکل آموزش‌های کوتاه‌مدت آموزش و پرورش: براساس برنامه، 60درصد از آموزش‌ها باید تا پایان تابستان به اتمام می‌رسید و 40درصد باقیمانده نیز باید تا پایان آذرماه تکمیل شود.با توجه به اظهارات مسئولان یک پرسش اساسی مطرح می‌شود؛ معلمی که خود روش تدریس کتاب‌های جدید را فرا نگرفته چگونه می‌تواند به دانش‌آموزان درس بدهد؟

کد خبر 188305
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز