پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: دسترسی آسان به منابع علمی اینترنتی در زمینه‌های مختلف، همیشه برای اساتید، محققان، دانشجویان و علاقمندان دارای اهمیت ویژه است.

 امروزه در قرنی زندگی می‌کنیم که به عصر ارتباطات معروف است. عصری که در آن ‌فناوری ارتباطات و اطلاعات سرتاسر زندگی ما را فرا گرفته است. و در این میان اینترنت یکی از آن فناوری‌های مخوف است که ارائه اطلاعات پیچیده، پرحجم و متنوع را در یک محدوده زمانی کوتاه برای ما امکان پذیر ساخته است. معرفی سایت‌‌‌ها به شما کمک  خواهد کرد که در این اقیانوس بیکران راحت و سریع تر به اطلاعات مورد نظر در زمینه علوم اجتماعی دست یابید.

سایت، بانک اطلاعات نشریات کشور

عنوان سایت: magiran

http://www.magiran.com

هدف از طراحی این سایت، ایجاد منبعی کامل و کارآمد از نشریات کشور در اینترنت است. این کار به منظور رفع نیاز محققان و علاقه مندان و نیز معرفی عناوین متنوع از نشریات به منظور بسترسازی مناسب برای حضور موثر آنها در صنعت نو پای اطلاع رسانی کشور است. فعالیت این سایت از سال 1380 آغاز و تا کنون موفق به پوشش بیش از 1300 نشریه شده است.

سایت، تاریخ، باستان شناسی و تاریخ هنر

عنوان سایت: Anistoriton

http://www.anistor.gr

Anistoriton   یک مجله الکترونیک تاریخ، باستان شناسی و تاریخ هنر است. که از سال 1997 به صورت آنلاین فعالیت می کند. این سایت، کلیه  مقالات علمی و تصاویر نایاب که در این زمینه‌ها از سال 1997 منتشر شده است به صورت رایگان در دسترس اساتید، دانشجویان، محققان و علاقمندان این رشته‌ها قرار گرفته است. در این سایت شما می‌توانید؛ مقالات پژوهشی، علمی، دیدگاه‌ها، گزارش کار توسط اعضای هیئت علمی، ارائه مطالعات، تحقیق دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پیشرفته در مقطع کارشناسی، تجزیه و تحلیل محققان از نوشته‌ها و... بخوانید. کتابخانه کنگره امریکا این سایت را برای مجموعه تاریخی خود انتخاب کرده و لینک داده است.

سایت، مقالات علوم اجتماعی در وب

عنوان سایت:  Intute

http://www.intute.ac.uk

  Intute یک سایت علمی است که در زمینه علوم اجتماعی فعالیت می‌کرد. یک سایت بسیار غنی از مقالات با کیفیت بالا و لینک‌ها و معرفی وب‌سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کردند. این سایت از جولای 2011 دیگر چیزی به سایت خود اضافه نکرده است . ولی با این وجود هنوز مطالب و لینک‌های آن  مفید هستند. گفته شده که منابع این سایت توسط متخصصان و اساتید دانشگاه انگلستان ارزیابی و طبقه بندی شده است. مسئولان سایت می‌گویند: درست است که ما ماه‌هاست که مطلب جدیدی به سایت اضافه نکرده‌ایم. ولی همیشه مطالب و لینک‌ های قبلی را برای رفع هر گونه نقصی چک می‌کنیم تا شما علاقمندان بتوانید از آنها بهره برداری کنید. برای اطلاع از آخرین وضعیت سایت می‌توانید به آن سر زده و سوالات خود را مطرح سازید.

فصلنامه افکار عمومی

عنوان سایت: Public Opinion Quarterly

http://poq.oxfordjournals.org

سایت فصلنامه افکار عمومی یکی از سایت‌ها درباره نشریات آنلاین دانشگاه آکسفورد است که در زمینه علوم اجتماعی فعالیت می‌کند. نشریه افکار عمومی، یک نشریه قدیمی و علمی است که از سال 1937 در انگلستان انتشار یافته است. در این سایت شما می‌توانید به خلاصه‌ آنلاین و متن کامل مقالات و نوشته‌ها با کیفیت بالا ، مطالعات و تحقیقات، محققان و اساتید دانشگاه‌ها، آرشیو، عضویت،  لینکهای مفید، سازمانهای مرتبط و...  دست یابید. نکته جالب این سایت، ارائه خلاصه مقالات به صورت آنلاین  و ارائه متن کامل آن بصورت پی دی اف است. البته دریافت متن کامل مقالات به صورت پی دی اف نیاز به عضویت در سایت دارد.

رفتارهای آنلاین

عنوان سایت:  Behavior OnLine

http://behavior.net

این سایت در رابطه با رفتارهای آنلاین کاربران اینترنتی است. یعنی بیشتر موضوعات  موجود در این سایت در زمینه اینترنت و کاربران  آن است. چکیدة مقالات، تحقیقات و مطالعات در این زمینه و نیز متن کامل آنها بر روی این سایت قرار دارد.این سایت یک منبع بسیار غنی از مقالات و تحقیقات دانشمندان، محققان و اساتید در زمینه رفتارهای آنلاین افراد هنگام  کار، سرگرمی، چت، تحقیق، مطالعه و ... است. این سایت دارای طبقه بندی موضوعی و آرشیو منظم با تاریخ، عنوان مقاله یا تحقیق و نویسنده است.

سایت، رسانه‌های تعاملی آموزش

عنوان سایت: Journal of Interactive Media in Education - JiME

http://www-jime.open.ac.uk

سایت مجله رسانه‌های تعاملی در آموزش یک سایت با موضوع آموزش و دسترسی آزاد به  تکنولوژی آموزشی آنلاین است. که توسط اساتید، محققان و دانشمندان مربوطه راه اندازی شده است. در این سایت شما با مفاهیم و همچنین نحوه استفاده از رسانه‌های دیجیتال در آموزش و پرورش دنیا آشنا خواهید شد. هدف از راه‌اندازی این سایت، ترویج بحث چند رشته‌ای و تفکری دقیق در دو مسئله تئوری و عملی رسانه‌های تعاملی آموزش و پرورش است. این سایت در سپتامبر، 1996  بر روی اینترنت شروع  به کار کرده است. فایل‌های مقالات در این سایت به دو فرم؛  پی دی اف  و Html است. مقالات و مطالب این سایت از سال 1996 به صورت آنلاین برای علاقمندان قابل استفاده است. همچنین سایت غنی رسانه‌های تعاملی آموزش دارای بخش‌های مختلفی چون؛ آرشیو، قابلیت جستجو، عضویت، نقد کتاب، ارائه آدرس وبلاگ و ایمیل نویسندگان و سردبیران نشریه است. هر یک از وبلاگ‌ها دارای اطلاعات ارزشمندی است.

سایت، انجمن بین المللی علوم اجتماعی و تکنولوژی

عنوان سایت:  International Association for Social Science Information Service and Technology

http://datalib.library.ualberta.ca

سایت سرویس اطلاعات علوم اجتماعی و تکنولوژی یک پایگاه بین المللی است. در واقع این سایت یک سایت بین المللی برای تبادل اطلاعات استاتید و محققان در زمینه تکنولوژی اطلاعات و سرویس اطلاع رسانی است. پژوهشگران و اساتید علوم اجتماعی سراسر دنیا می‌توانند در این سایت فعالیت کنند.  این سایت دارای بخش‌های مختلفی چون؛ آرشیوهای اطلاعات، موسسه‌های آماری، مراکز تحقیقاتی،  کتابخانه‌ها، مراکز دانشگاهی، مراکز دولتی و سازمانهای غیرانتفاعی و... هستند. ارتباط با لینک‌های مفید، مراکز علمی و نیز قابلیت جستجو برای بدست آوردن نام، آدرس وب و ایمیل محققان و اساتید از نقاط قوت این سایت است. این سایت مدتی است که در حال باز نگری و رفع نقایص موجود است. بعد از اتمام این برنامه گفته می‌شود علاقمندان  با آیتم‌های جدیدی روبرو خواهند شد.

سایت، ارتباطات آرنا

عنوان سایت:   Communication Arena

http://www.communicationarena.com

سایت ارتباطات آرنا  به عنوان یک سایت ضروری برای دانشگاهیان و دانشجویان ارتباطات، پژوهشگران و دست اندرکاران عرصه ارتباطات است. این سایت به صورت ماهانه به روز می‌شود. شما می‌توانید؛ آخرین اخبار، پیشنهادات ویژه، مقالات نمونه، تماس  برای مقالات، اطلاعات و کنفرانس و.... در یک نگاه بدست آورید. این سایت متعلق به مجله انجمن ملی ارتباطات است که بصورت فصلنامه منتشر می‌شود. از آنجایی که حوزه علمی ارتباطات از انجام تحقیقات در زمینه ارتباطات و آموزش در بالاترین سطح کیفی استقبال کرده و سعی در توسعه و ارتقاء کیفی این فعالیت‌ها دارد. به همین دلیل نشریه فوق به راه‌اندازی این سایت برای بازتاب فعالیت‌ها و اطلاع رسانی در این زمینه برای علاقمندان، پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و... دست زده است. تمامی پروژه‌های این سایت دارای برنامه و پژوهش‌های سیستماتیک است. این سایت دارای بخش‌های مختلف و متنوعی چون؛ نقد متون جدی و فرا تحلیلی، مقالات جالب متدولوژیکی و پداگوژیکی، بخشی برای تشویق نویسندگان و محققان در پی‌گیری  بحث و تفسیر یافته‌های خود به روش‌های سودمند، تشویق اهل تدریس و آموزش، مطالب و مقالات که در راستای کنش استاد، دانشجو، مدیریت کلاس و نیز آموزش باواسطه یا تکنولوژی آموزشی، ارزیابی دستاوردهای تحصیلی و... است.  این سایت همچنین با  ارائه گزارش‌های کوتاه و مقالاتی پیرامون مباحث جالب و مرتبط با آکادمی نظیر پذیرش سیستم آموزش از راه دور، ایجاد اتحادیه انجمن‌های آموزشی، فارغ‌التحصیلی و عملکرد دانشکده‌های مربوطه فعالیت می‌کند. همچنین این سایت پذیرای تمام متدولوژی‌های علمی، اجتماعی، پژوهشی، انتقادی، تحلیل و تحقیقی و نیز مقالاتی درباره ارتقاء سطح آموزش ارتباطات است. به عبارتی از هر روش و تحقیقی نوین و با کیفیتی استقبال می‌کند. قابل توجه محققین و دانشجویان با پروژه‌های مرتبط که به دنبال اسپانسرهستند. نکته مهم اینکه این سایت از پذیرش مقالات و تحقیقات متوسط ‌خوداری می کند.

کد خبر 188136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز