دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: ایران یکی از کشورهای پیشگام در وبلاگ‌نویسی است. وبلاگ یک صفحه اینترنتی رایگان و شخصی است که به سرعت زیرمجموعه یک سرویس‌دهنده وبلاگ ایجاد می‌شود و وبلاگ‌نویس قادر است افکار و دیدگاه‌های خود را در آن منتشر کرده و در معرض دید مخاطبان قرار دهد.

وبلاگ نویسی


اکنون ایرانی‌ها در جایگاه دهم وبلاگستان جهان ایستاده‌اند. البته زمانی نه چندان دور یعنی در فاصله سال‌های 83و 84ایرانی‌ها رتبه چهارم را داشتند. با این حال وبلاگ‌نویسی تنها مزیت نسبی کاربران اینترنت در ایران است؛ یعنی بالاترین جایگاهی که ایران در فضای سایبر به‌دست آورده در همین زمینه وبلاگ‌نویسی است. هر کاربر اینترنت در ایران یا وبلاگ‌نویس است یا وبلاگ خوان. بیش از هشت میلیون وبلاگ فارسی در سامانه‌های وبلاگ‌نویسی داخلی و خارجی ثبت شده است. در بدبینانه‌ترین برآوردها گفته می‌شود 10درصد آنها فعال به شمار می‌روند؛ یعنی 800هزار وبلاگ‌نویس فعال که روزانه یک پست در وبلاگ‌های خود منتشر می‌کنند. فضای وب فارسی نیز در اشغال وبلاگ‌های فارسی است. موتورهای جست‌وجوی اینترنتی برای هر جست‌وجوی کلمات فارسی، بیش از 70درصد یافته‌های خود را از میان محتوای وبلاگ‌های فارسی به او ارائه می‌دهند.

وبلاگ‌نویسی فارسی می‌تواند فرصت باشد؛ فرصتی برای آموزش کاربری وب در میان ایرانیان، برای تبادل افکار و اندیشه‌ها، برای گفت‌وگو میان شهروندان و بالاخره برای افزایش مهارت‌های شهروند‌الکترونیک. شناخت وبلاگ‌های فارسی می‌تواند به شناخت افکار عمومی کمک کند و این مسئله می‌تواند به مدیران و برنامه‌ریزان کشور ازجمله مدیریت شهری برای برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر در جهت رفع مشکلات شهروندان یاری رساند.

برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات وبلاگ‌نویسی در میان شهروندان نیز می‌تواند به سالم‌سازی‌ فضای وبلاگ‌نویسی در ایران کمک کرده و فضاهای تهدیدکننده این عرصه را به فضاهای فرصت تبدیل کند. با هدایت و تشویق جریان سالم و پر‌نشاط وبلاگ‌نویسی می‌توان از مشکلات و نگرانی‌ها و دغدغه‌های موجود درباره این فضا کاست. علاوه بر آن برگزاری جشنواره‌های وبلاگ‌نویسی در میان شهروندان می‌تواند به ارتقای سطح دانش فنی وبلاگ‌نویسی در کشور و جریان‌سازی‌ و جهت دهی به تولید محتوا در وبلاگستان فارسی منجر شود.

برگزاری جشنواره وبلاگ‌نویسی در تهران بخشی از مدیریت هوشمندانه افکار عمومی در این شهر به شمار می‌رود. تشویق وبلاگ‌نویسی شهروندان یعنی تشویق افکار عمومی به بازتاباندن دیدگاه‌های خود در فضایی مکتوب به شیواترین شکل. این یعنی دیدگاه‌های شهروندان پیش از آنکه در لایه‌های پنهان اجتماع فشرده و متراکم شود و تبعات آن در قالب بحران‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی گریبان مدیران را بگیرد، توسط خودشان به مسالمت‌آمیز‌ترین شکل ممکن منتشر شود و بر این اساس وضعیت عملکردها سنجیده، اصلاح و تدبیر شود.

جشنواره وبلاگ‌نویسی شهروندان، زمینه‌سازی‌ برای تربیت شهروندان الکترونیک آینده است. جوانی که وبلاگ می‌نویسد و مهارت‌های پیشرفته وبلاگ‌نویسی در زمینه گرافیک، محتوا و تکنولوژی را کسب می‌کند شهروندی است که در تعامل با سامانه‌های الکترونیک کشور و شهرداری مهارت‌های پیشرفته را کسب کرده است. در واقع وبلاگ‌نویسی محلی برای تمرین و ارتقای دانش و مهارت رایانه‌ای و اینترنتی است. ضمن اینکه از کارکردهای اطلاع‌رسانی، تعاملی، سرگرمی، نشاط و شبکه‌سازی‌ این فناوری وب دویی نباید غافل شد.

اهداف جشنواره

جشنواره وبلاگ‌نویسی در چارچوب جشنواره شهروند کارآمد و فناوری اطلاعات (شکوفا) برگزار می‌شود و بر این اساس مهم‌ترین اهداف آن عبارت است از:
1- تقویت جایگاه پیشتاز وبلاگ‌نویسی ایرانیان در جهان
2- تقویت فضای وب فارسی با تولید محتوای سالم و مفید
3- ایجاد فرصت برای آموزش کاربری وب در میان ایرانیان
4- ایجاد فرصت برای تبادل افکار و اندیشه‌ها
5- ایجاد فرصت برای گفت‌وگو میان شهروندان
6- ایجاد فرصت برای افزایش مهارت‌های شهروند الکترونیک
7- هدایت و تشویق جریان سالم و پرنشاط وبلاگ‌نویسی
8- کمک به مدیران و برنامه‌ریزان کشور ازجمله مدیریت شهری برای برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تر در جهت رفع مشکلات شهروندان
9- کمک به سالم‌سازی‌ فضای وبلاگ‌نویسی در ایران
10- تبدیل فضاهای تهدیدکننده عرصه وبلاگ‌نویسی به فضاهای فرصت
11- ارتقای سطح دانش فنی وبلاگ‌نویسی در کشور
12- جریان‌سازی‌ و جهت دهی به تولید محتوا در وبلاگستان فارسی
13- مدیریت هوشمندانه افکار عمومی در شهر
14- جلوگیری از بروز بحران‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی از طریق تشویق شهروندان به شفاف‌سازی‌ دیدگاه‌های خود
15- زمینه‌سازی‌ برای تربیت شهروندان الکترونیک آینده
16- ایجاد فضایی برای تمرین و ارتقای دانش و مهارت رایانه‌ای و اینترنتی
17- تقویت کارکردهای اطلاع‌رسانی، تعاملی، سرگرمی، نشاط و شبکه‌سازی‌ این فناوری وب دویی در محیط شهری
18- شناسایی استعدادهای برتر در حوزه‌های مختلف به‌منظور استفاده در بخش‌های مربوطه در مدیریت شهری.

شیوه شرکت در جشنواره

شهروندانی که مایل به شرکت در جشنواره وبلاگ‌نویسی هستند می‌توانند از طریق عضویت در کانون‌های وبلاگ‌نویسی محلات شهر تهران که فرم عضویت آن روی پورتال مای تهران www. mytehran. ir قرار داده شده است ثبت نام کرده یا مستقیما به سراهای محلات در مناطق مختلف شهرداری تهران مراجعه کنند. محدودیتی در زمینه ثبت نام در کانون‌های وبلاگ‌نویسی وجود ندارد و همه رده‌های سنی، جنسیتی و تحصیلی به صرف داشتن یک وبلاگ با هر زمینه و موضوعی می‌توانند در این کانون‌ها و متعاقبا در جشنواره وبلاگ‌نویسی مشارکت داشته باشند. جشنواره وبلاگ‌نویسی در سه سطح و در سه مرحله در تهران برگزار می‌شود.
وبلاگ‌نویسی شهروندان تهرانی شیوه‌ای برای انتقال دیدگاه‌ها و انعکاس مشکلات و مسائل شهری و اجتماعی توسط شهروندان به مسئولان و مدیران و برنامه‌ریزان حوزه مدیریت شهری به شمار می‌رود. این امر می‌تواند زمینه تعامل و مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی را فراهم آورد.

کد خبر 187926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز