دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اختتامیه نمایشگاه عکس دفاع مقدس "لحظه‌های جاودانه" با معرفی برگزیدگان عصر یکشنبه 23 مهرماه در مجتمع فرهنگی، هنری اسوه برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، حمید شاه آبادی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: هنرمندان ما در عرصه دفاع مقدس تلاش کردند تا حال و هوا و تمایز دفاع مقدس را با جنگهای دیگر بیان کنند و دیروز را برای امروز ترسیم کردند.

شاه آبادی ادامه داد: در میان همه هنرها عکس ویژگی خاصی و برای ترسیم فضا و حال و هوای دفاع مقدس کارکرد منحصر به فردی دارد.

عکس دارای ظرفیت بی نظیری است و از تحریف و توصیف‌های شخصی و سلیقه‌ای به دور است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نقش عکس در ثبت واقعیت دفاع مقدس گفت: اهمیت و نقش عکس مسئولیت ما را به حوزه دفاع مقدس بیشتر می‌کند چون اسناد انقلاب و دفاع مقدس و هویت ما را این عکس ها رقم می‌زنند.

بنابراین از مدیر مرکز هنرهای تجسمی می‌خواهم بخش ستادی را برای حوزه عکس در این مرکز ایجاد کند تا نیازها و داشته های ما را در حوزه عکس رصد شود و افق آینده کشور در زمینه عکس طراحی گردد و گام بعدی با توجه به داشته ها و نیازها برای ایران 1404 در حوزه عکس برداشته شود.

این بخش ستادی به رصد جریان عکاسی می‌پردازد و انجمن‌ها و کانون‌های مختلف حوزه عکاسی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

شاه آبادی با تاکید بر تمایز دفاع مقدس با جنگهای دیگر گفت: دفاع مقدس دوران طلایی است که در تاریخ خواهد ماند و شرایط و فضای آن با دیگر جنگها متفاوت است.

حال و هوای دفاع مقدس مرهون بنیه عمیق دینی است که در درون ملت ایران اسلامی ریشه دارد و هنرمندان ما نیز از منظر زیبایی به دفاع مقدس نگاه کردند.

در ادامه مراسم اصغر امیر نیا، سرپرست مرکز هنرهای تجسمی گفت: نمایشگاه عکس دفاع مقدس بیانگر گوشه‌ای کوچک از رشادتهای مردان و زنان غیور در دفاع از دین، انقلاب و سرزمین ایران اسلامی و مصداقی از همراهی و دغدغه هنرمندان برای به تصویرکشیدن زوایا و جنبه های مختلف این حماسه ماندگار است.

امیرنیا در ادامه گفت: بی تردید دفاع مقدس بخش مهم و غیرقابل انکار از تاریخ معاصر کشورمان است که زمینه های آن، رویدادهای هشت ساله دفاع مقدس و تأثیر و پیامدها و پیامهای این حماسه عظیم باید به احسن جه ثبت و ماندگار شود تا به آیندگان و جهانیان معرفی شود.

هنرمندان تجسمی به خصوص عکاسان در دوره دفاع مقدس و پس از آن، از یک سو نقش اطلاع رسانی وقایع و رخدادها را داشتند و از سوی دیگر، تاریخ دفاع مقدس را ثبت و مستند سازی کردند.

عکس های دفاع مقدس میراث فرهنگی، هنری و تاریخی کشور است که حفاظت و نگهداری از آنها ضرورتی انکارناپذیر است و  باید تلاش شود تا مجموعه عکس های دفاع مقدس به صورت مجموعه گردآوری و حفظ شود.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی گفت: هنرمندان عزیز عکاس و فیلمبردار از هر جهت طعم مظلومیت را چشیدند چون در مقابل دشمن تا دندان مسلح برای انجام وظیفه حرفه‌ای خویش حتی از حمل سلاح معمولی برای دفاع از جان عزیزشان محروم بودند و تمام تلاششان بر این بود تا دلاور مردیهای انسانهایی را ثبت کنند که با تمام وجود از آرمانها و امام و مقتدای خویش دفاع کردند.

پس از جنگ نیز ثبت خاطرات ایثارگران و راهیان نور نیز توسط دیگران ادامه یافت که شما در بخش مسابقه شاهد آن بودید.

وی افزود: بسیاری از مردم و جوانان این مرز و بوم و مردم دیگر کشورها بوسیله عکسها و آثار هنری دفاع مقدس با حماسه دفاع مقدس آشنا شده و از عمق جان آن را درک خواهند کرد.

نمایشگاه عکس "لحظه‌های جاودانه" چنانکه از نام آن بر می‌آید بیانگر لحظه هایی است که همیشه در تاریخ ایران اسلامی جاودان و ماندگار خواهد بود.

امیرنیا با ارائه گزارشی از نمایشگاه گفت: در نمایشگاه دفاع مقدس "لحظه‌های جاودانه" 80 عکس به نمایش گذاشته شد که 40 عکس از عکاسان دفاع مقدس در بخش عکسهای ماندگار و 40 عکس در بخش عکسهای مسابقه به نمایش گذاشته شد.

سپس جاسم غضبانپور به نمایندگی از هیات داوران نمایشگاه عکس دفاع مقدس لحظه‌های جاودانه بیانیه هیات داوران را خواند.

در پایان مراسم برگزیدگان بخش رقابتی نمایشگاه عکس لحظه‌های جاودانه معرفی شدند و جوایز آنان اهدا شد.

همچنین در پایان مراسم با اهدای لوح از داوران نمایشگاه لحظه‌های جاودانه قدردانی شد.

حسین بهرامی از تهران، داوود عامری از گلستان و محمد سجاد قهرمانی از تهران در بخش رقابتی نمایشگاه عکس لحظه‌های جاودانه اول تا سوم شدند که دیپلم افتخار و به ترتیب مبلغ 20میلیون ریال، 15میلیون ریال و 10 میلیون ریال جایزه نقدی به آنها اهدا شد.

همچنین از خدیجه محمدی نامقی از البرز، عصمت یادگاریان از خراسان رضوی، فاطمه بهبودی از تهران، سید ایمان سجادی از خراسان رضوی و یوسف اکبری پابندی از آدربایجان شرقی با اهدای لوح و هدیه 4میلیون ریالی قدردانی شد.

رییس موزه هنرهای معاصر فلسطین، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، امیر علی جوادیان، محمد صیاد، جاسم غضبانپور، سید عباس میر هاشمی، سعید صادقی، محمود عبدالحسینی، یوسف گرامی و ... در این مراسم حضور داشتند.

 

 

کد خبر 187891

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز