گروه اجتماعی: احتمالا نظام سنجش و پذیرش دانشجو جایگزین قانون حذف کنکور می‌شود؛ البته برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس معتقدند که این طرح باید برای تمام مقاطع تحصیلی ایجاد شود.

تست

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تشکیل جلسه کارگروه قانون حذف کنکور‌ به ایسنا گفت:‌ نحوه برگزاری کنکور 92و میزان تأثیر سوابق تحصیلی داوطلبان در آن، موضوع حذف کنکور در سال 93و حذف کنکور در برخی مقاطع دانشگاه آزاد مطرح و بررسی می‌شود. ابراهیم خدایی با بیان اینکه حذف کنکور در سال 93قانون مجلس است، اظهار کرد: البته طرح‌های جایگزین تحت عنوان «نظام جامع سنجش و پذیرش دانشجو» در حال بررسی است که درصورت تصویب، جایگزین کنکور می‌شود. او افزود: پیش از این نیز بحث حذف کنکور در برخی رشته‌محل‌های کم‌تقاضا و برگزاری کنکور تأثیر سوابق تحصیلی برای برخی از کدرشته‌های پرمتقاضی کنکور دانشگاه‌ها مطرح شده است.

خدایی با اشاره به پیشنهاد دانشگاه آزاد برای حذف کنکور در برخی مقاطع گفت: این پیشنهاد از سوی دانشگاه آزاد داده شده زیرا که ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی از کد رشته‌های مقاطع مختلف این دانشگاه پر نمی‌شود.

بررسی طرح جامع سنجش در مجلس

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز هفته گذشته از تدوین طرح جامعی برای سنجش و پذیرش دانشجو در این کمیسیون خبر داد. قاسم جعفری با اشاره به طرح تجمیع آزمون‌ها به مهر گفت: اعضای کمیسیون آموزش معتقدند که این طرح باید برای تمام مقاطع تحصیلی ایجاد شود چون در هر جامعه، نظام و زیر نظامی اصلی‌ترین سرمایه اعتماد عمومی است، باید کاری کنیم تا اعتماد عمومی افزایش یابد.

وی اظهار کرد:‌ در کنکور کارشناسی این سرمایه یعنی اعتماد عمومی از همه بالاتر است و ما شاهدیم که کمترین اعتراض در این کنکور صورت می‌گیرد ولی هرچه به مقاطع بالاتر می‌رویم این اعتراض‌ها بیشتر است.

نظام جامع در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این‌باره به ایسنا گفت: نظام جامع سنجش و پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است و با تصویب این طرح نحوه ورود و پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها به سمت روشی عادلانه و کارآمد تغییر می‌کند. محمدمهدی زاهدی درباره قانون حذف کنکور نیز اظهار کرد:

اجرای این طرح نیازمند کار کارشناسی بیشتر است، البته قبل از اجرای این طرح باید همه مقاطع را به‌صورت جامع مورد بررسی و کار کارشناسی قرار دهیم. او تصریح کرد: درصورت اجرای قانون حذف کنکور برای پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها دچار مشکل می‌شویم‌ چرا که تعداد داوطلبان با شرایط معدلی یکسان در بسیاری از این رشته‌ها چند برابر ظرفیت رشته محل مذکور است، بنابراین لحاظ تنها سوابق تحصیلی برای پذیرش کافی نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه هنوز به‌صورت رسمی پیشنهادی در رابطه با تغییر شیوه پذیرش دانشجو به مجلس ارائه نشده است، گفت: این طرح باید ابتدا به‌صورت لایحه به مجلس پیشنهاد شود.

چه لزومی دارد 12میلیون دانش‌آموز‌ را بدوانیم؟

درحالی‌که بحث حذف کنکور همچنان داغ است معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: چه لزومی دارد 12میلیون دانش‌آموز را 12سال برای شرکت در کنکور بدوانیم؟ ابراهیم سحرخیز افزود: اگر خانواده‌ها بدانند که دانش‌آموزان با اخذ دیپلم نیز می‌توانند وارد بازار کار شده و درصورت نیاز به اطلاعات و دانش بیشتر می‌توانند از راه‌های مختلف ازجمله آموزش‌های کوتاه‌مدت و علمی - کاربردی دانش خود را بالا ببرند، الزامی برای ورود همه دانش‌آموزان به دانشگاه وجود ندارد.

او اظهار کرد: اکنون اکثر خانواده‌ها معتقدند که فرزندانشان باید پس از اخذ مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس وارد بازار کار شوند و این موضوع باعث شده تمام فعالیت‌های اصلی حاشیه شده و مباحث حاشیه‌ای اصل موضوع شود. براساس مصوبه دوم خرداد۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی، کنکور باید تا سال ۱۳۹۰ به‌تدریج حذف می‌شد و ملاک پذیرش دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌ها، معدل سه‌امتحان نهایی سالانه و کشوری، در سه سال دوره دبیرستان قرار می‌گرفت.این قانون به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها در آموزش و پرورش با تصویب مجلس تا سال 93به تعویق افتاد.

کد خبر 187845
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز