یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نقاطی در جهان وجود دارد که بارش باران در آنها تقریبا بعید به نظر می‌رسد.

desert

توزیع بارش باران در گوشه‌گوشه سیاره زمین به یک اندازه نیست، در زمانی که نقطه‌ای از زمین در اثر بارش شدید باران دچار سیل‌گرفتگی می‌شود،‌ در گوشه‌ای دیگر، ساکنان در انتظار قطره‌ای باران روزها را پشت سر می‌گذارند.

در ادامه به چند مورد از این مناطق که به عنوان خشک‌ترین نقاط جهان شناخته می‌شوند، اشاره شده است:

سنت اوسیت، بریتانیا: این منطقه که خشک‌ترین منطقه در بریتانیا نامیده می‌شود، شهری ساحلی در شرق آنگلیا است اما در مقایسه با بسیاری از دیگر مناطق زمین می‌توان آن را منطقه‌ای سیلابی نامید. میزان بارش باران سالانه در این منطقه 513 میلیمتر است.

آتن، یونان: پایتخت کشور یونان درحدود 25 درصد خشک‌تر از شهر‌های ساحلی اسکس در بریتانیا است به شکلی که میزان بارش سالانه آتن 375 میلیمتر تخمین زده شده است.

آلمریا، اسپانیا: این شهر یکی از خشک‌ترین شهرهای اروپا است که در سواحل جنوبی اسپانیا قرار گرفته است. گفته می‌شود این شهر یکی از معدود شهرهای اروپایی است که میزان بارش باران سالانه آن کمتر از 200 میلیمتر است.

دماغه کابو دو گاتا،‌ اسپانیا: با این‌همه آلمریا هرگز با دماغه کابو دو گاتا که در همسایگی‌اش قرار دارد مقایسه نمی‌شود، زیرا میزان بارش باران در این منطقه نیمی از آلمریا است و سالانه به 101 میلیمتر می‌رسد. با این‌همه میزان خشکی در خارج از اروپا شدید‌تر می‌شود...

دریاچه ایر،‌ استرالیا: لزوما جایی که نامش دریاچه باشد نباید جای مرطوب و پر‌آبی تصور شود، این منطقه خشک‌ترین منطقه در استرالیا به شمار می‌رود و حتی از برخی از بیابان‌های استرالیا نیز خشک‌تر است.

این دریاچه نمک منطقه‌ای وسیع را پوشش داده و در بخش خشکی واقع شده که دو سوم استرالیا را در خود گرفته‌است. میزان بارش سالانه در این دریاچه کمتر از 125 میلیمتر است.

عدن،‌ یمن: این منطقه نیز به عنوان یکی از خشک‌ترین مناطق در خاورمیانه شناخته می‌شود که مقدار آبی که از طریق باران به صورت سالانه به زمین‌های تشنه آن می‌رسد،‌کمتر از 45.7 میلیمتر است.

تورپان، چین: این منطقه که نامش به معنی منطقه پست است،‌در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و میزان درجه حرارت آن نسبت به کل چین بالاترین است،‌از این رو حرارت تابستان در این منطقه شهرت زیادی دارد.

این منطقه با وجود اینکه از برفهای انباشته شده در کوهستان‌های اطراف استفاده می‌کند، به شدت خشک است و سالانه کمتر از 20 میلیمتر در آن باران می‌بارد.

دره مرگ، آمریکا: این دره که رسما به عنوان داغ‌ترین نقطه سیاره زمین شناخته شده‌است در کالیفرنیا واقع شده و همچنین یکی  از خشک‌ترین نقاط زمین نیز محسوب می‌شود.

میزان بارش باران در این دره به اندازه‌ای محدود است که دربرخی سالها، هیچ باران قابل اندازه‌گیری نمی‌بارد. اما به صورت میانگین میزان بارش باران در آن 38 میلیمتر است.

پلیکان پوینت، نامیبیا: بخشی از آفریقای جنوبی که به خاطر شدت خشکی در آفریقا مشهور است و تقریبا هیچ بارانی در آن نمی‌بارد زیرا میانگین حجم باران سالانه آن 8.13 میلیمتر است.

ایکوئیکو، شیلی: شهر بندری پرجمعیت و شلوغی که در غرب بیابان آتاکاما واقع شده است و باران در این منطقه تنها در ماه‌های ژانویه و فوریه و به ارتفاع پنج میلیمتر می‌بارد.

وادی هالفا، سودان: این شهر در میانه بیابانی قرار گرفته و از این رو به عنوان شهر بیابانی شناخته می‌شود. و به همین خاطر دور از انتظار نیست که سالانه تنها 2.45 میلیمتر در آن باران ببارد.

ایکا، پرو: این شهر که در حاشیه بیابان آتاکاما قرار گرفته برای بیماران مبتلا به آسم که رطوبت برای آنها مضر است،‌جای خوبی برای زندگی است. میانگین بارش سالانه در این شهر 2.29 میلیمتر است.

لوکسور، مصر: قطرات بارانی که در آسمان این منطقه دیده‌ می‌شوند، شانسی برای به زمین رسیدن نخواهند داشت زیرا شدت حرارت معمولا آنها را پیش از اینکه به زمین برسند، تبخیر می‌کند. به همین خاطر میزان بارش سالانه در این منطقه 0.86 میلیمتر تخمین زده شده است.

آسوان، مصر: شاید دیدن سد در این منطقه همه را فریب دهد، اما این شهر در اکثر ماه‌های سال کاملا خشک و داغ است و کمتر از 0.86 میلیمتر در آن باران می‌بارد.

بیابان آتاکاما: برخی از بخش‌های این بیابان هزار سال است که رنگ باران را به خود ندیده‌اند و به همین جهان این بیابان به یکی از خشک‌ترین نقاط جهان تبدیل شده‌است. سالانه کمتر از یک میلیمتر باران در این بیابان می‌بارد.

دره‌های خشک،‌ آنتراکتیکا: خشک‌ترین نقطه جهان که از رطوبت بسیار کم برخوردار بوده و تقریبا هیچ لایه‌یخی یا برفی در آن دیده نمی‌شود، بزرگ‌ترین منطقه بدون یخ در این منطقه است.

این دره‌ها از سرزمین‌هایی برخوردارند که شباهت زیادی به سرزمین‌های مریخی دارند. در طول سال در این منطقه هیچ بارانی نمی‌بارد.

کد خبر 187787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز