یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مصرف کربوهیدرات‌ها سبب آزاد شدن ماده سروتین در مغز شده و ایجاد آرامش می‌کند.

مصرف کربوهیدرات‌ها و کاهش استرس

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: استرس یکی از عوامل تأثیرگذار بر شیوه زندگی بوده و رژیم غذایی متعادل و تمرین تنفس عمیق، ساده‌ترین و به صرفه‌ترین روش‌های کنترل استرس است.

سعیده معانی با اشاره به این که بعضی از غذاها به واسطه ویتامین‌ها و املاح، خود سبب کاهش استرس می‌شوند، افزود: برنج، ماکارونی، سیب‌زمینی، نان، ذرت بو داده و کلوچه‌های کم کالری از جمله مواد غذایی هستند که استرس را کاهش می‌دهند و برای رهایی از استرس توصیه می‌شود که افراد معادل یک لیوان ماکارونی، برنج و یا یک عدد سیب‌زمینی مصرف شود.

وی تصریح کرد: استرس سبب ایجاد گرفتگی عضلانی و یبوست می‌شود و توصیه می‌شود برای جلوگیری از این امر مواد فیبر‌دار مصرف شود تا حرکات دستگاه گوارش تنظیم شده و روده‌ها به خوبی کار کنند و باید در غذای روزانه حداقل 25 گرم فیبر وجود داشته باشد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار، منابع بسیار خوب فیبر هستند و بهتر است که در وعده صبحانه، از میوه، غلات کامل و نان‌های سبوس دار مانند سنگک استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید سروتین در مغز به نوع تغذیه بسیار حساس است و مصرف بیشتر سبزی‌ها، تولید سروتونین را در مغز افزایش داده و به افراد کمک می‌کند تا بر استرس خود غلبه کنند.

کد خبر 187778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز