همشهری آنلاین: مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان مؤسسه پژوهشی تاریخ انقلاب اسلامی ایران و به منظور جمع‌آوری اسناد و مدارک مربوط به نهضت امام خمینی (ره) جهت انجام تحقیقات مستند تاریخی و سندیت تدوین و نگارش تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال 1360 فعالیت خود را آغاز کرد.

آشنایی با مرکز اسناد انقلاب اسلامی

در این راستا تلاش زیادی صورت گرفت تا اسناد موجود مرتبط با تاریخ انقلاب اسلامی جمع آوری شود.

در سال 1367 حضرت امام خمینی (ره) در نامه‌ای به حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی رییس وقت مرکز، ضمن قدردانی از تلاش‌های ایشان و مجموعه همکاران وی، با ابراز عدم رضایت از انتشار تاریخ های غیرواقعی از طرف وابستگان به شرق و غرب، ضمن تشویق به نگارش تاریخی واقعی و مستند، پی گیری جدی تر در خصوص جمع آوری همه اسناد اعم از نوشته، صدا و تصویر را مورد تاکید قرار دادند.

وب‌سایت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

بر این اساس و از آن تاریخ عملا مرکز اسناد انقلاب اسلامی به محلی برای جمع آوری و نگهداری کلیه اسناد انقلاب اسلامی ایران تبدیل شد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی با نزدیک به یک میلیون و هفتصد هزار برگ سند نوشتاری، شصت هزار قطعه عکس، دویست هزار قطعه نگاتیو، بیست و سه هزار ساعت صدا و پانزده هزار ساعت تصویر، آرشیوی بسیار غنی از اسناد انقلاب اسلامی را دارا می‌باشد.

آنچه در سیاستگذاری بلندمدت مرکز مدنظر قرار گرفته تدوین و نگارش تاریخ انقلاب اسلامی می‌باشد بر این اساس تلاش فراوانی صورت می‌گیرد تا با استفاده از آرشیو اسناد مذکور و کتابخانه بزرگ تخصصی تاریخ معاصر ایران که دارای حدود 40 هزار عنوان کتاب می باشد و در کنار آن آرشیو مطبوعات که همه روزنامه های ایران از بدو پیدایش روزنامه نگاری در کشور تاکنون و همه مجلات منتشر شده در حوزه سیاست و تاریخ معاصر را دارا می باشد، فضای کاملا علمی جهت مطالعه و پژوهش برای محققان فراهم آید.

مرکز در هر سال 72 اثر تدوینی و پژوهشی در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی را اعلام و پس از بررسی درخواست‌های پژوهشگران، این طرح‌ها را واگذار و پس از انجام هر پنج روز به صورت یک کتاب منتشر می نماید.

کد خبر 187562
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز