همشهری‌آنلاین: دانش آموخته دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تدوین شاخص‌های ارزیابی بخش نرم افزاری سیستم‌های آرشیو و مخابره تصاویر پزشکی و اتصال این سیستم به پرونده الکترونیک سلامت ایران شد.

e-health

به گزارش روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر، مجری این طرح در این باره توضیح داد: امروزه سیستم‌های آرشیو و مخابره تصاویر پزشکی (پکس) به سرعت جایگزین سیستم‌های قدیمی رادیولوژی همانند فیلم و دستگاه ظهور و ثبوت و تاریکخانه و اتاق‌های بایگانی فیلم و دستگاه‌های آنالوگ شده است.

معصومه امیدوار اظهار داشت: ارزیابی عملکردی بخش نرم افزار این سیستم‌ها، در حوزه تشخیص و درمان و تصویربرداری پزشکی از اهمیت چشمگیری برخوردار است و با تدوین شاخص های ارزیابی عملکردی محصول نرم افزاری این سیستم ها می‌توان تمام محصولات نرم افزاری سیستم های آرشیو مخابره تصاویر پزشکی اعم از داخلی و خارجی را ارزیابی عملکردی کرد.

وی افزود: با پیاده سازی چنین طرحی محصولاتی که مرحله ارزیابی را با موفقیت طی کنند، می توانند گواهی ارزیابی عملکردی را از وزارت بهداشت دریافت کنند.

امیدوار هدف از اتصال سیستم های پکس به سامانه پرونده الکترونیک سلامت وزارت بهداشت را تکمیل اطلاعات پزشکی برروی پرونده الکترونیک سلامت افراد جامعه عنوان کرد و گفت: یکی از اطلاعات پزشکی پرونده سلامت اشخاص،اطلاعات مربوط به تصاویر رادیولوژیکی و پزشکی است که با انجام این روش، می توان این تصاویر را از مراکز درمانی به پرونده الکترونیک سلامت افراد منتقل کرد.

وی کاربرد این طرح را در حوزه انفورماتیک پزشکی، درمان و سلامت، تصویربرداری پزشکی و سلامت الکترونیک عنوان کرد و افزود: با انجام این پروژه، توانایی ارزیابی عملکردی محصول نرم افزاری سیستم های آرشیو و مخابره تصاویر پزشکی را در مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت خواهیم داشت که این ارزیابی در ارتقای کیفیت محصول نرم افزاری ارایه شده به مراکز تصویربرداری کشور و بخش های رادیولوژی بیمارستان ها و بخش های خصوصی تاثیرگذار خواهد بود.

امیدوار گفت: همچنین تصاویر پزشکی قابلیت انتقال به پرونده الکترونیک سلامت ایران را خواهد داشت و با جستجوی کدملی یا نام افراد از روی پرونده الکترونیک سلامت آنها می توان به آرشیو تصاویر پزشکی هر فرد دست یافت.

این پروژه در قالب رساله کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی گرایش مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی با راهنمایی دکتر حمید کشوری و مشاوره دکتر احسان بیطرف در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به ثبت رسیده و تاکنون دومقاله به ژورنالهای بین المللی و یک مقاله از آن به کنفرانس بین المللی سلامت الکترونیک، یک مقاله به کنفرانس ملی انفورماتیک تصویربرداری و یک پوستر به کنگره رادیولوژی ارایه شده است.

همچنین محصول نرم افزاری این پژوهش در شورای عالی انفورماتیک و اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

کد خبر 187534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز