همشهری آنلاین: رئیس قوه قضائیه گفت: دستگاه قضایی به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد که عده‌ای سودجو با ایجاد التهاب در بازار ارز موجب فشار به مردم شوند و قطعا این افراد شناسایی و برخورد قاطعانه با سودجویان و اخلالگران ارزی ادامه خواهد داشت.

به گزارش مهر، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تاکید بر اینکه طبق بررسی‌های انجام‌شده، عده‌ای از سودجویان و اخلالگران با استخدام افرادی و گماردن آنها در مراکز خرید و فروش ارز، قیمت دلار را ساعت به ساعت از طریق این افراد و به صورت کاذب افزایش می‌دادند، گفت: دستگاه قضایی در چنین شرایطی قطعا با سودجویان برخورد خواهد کرد و علاوه بر رسیدگی قاطع به جرایم دستگیرشدگان اخلالگر در بازار ارز، شناسایی سایر اخلالگران نیز ادامه دارد.

رئیس دستگاه قضایی با اشاره به اینکه "البته میزان تاثیر اخلالگران در التهاب بازار ارز باید به صورت دقیق کارشناسی شود " به تبیین دلایل التهاب در بازار ارز پرداخت و علاوه بر وجود اخلالگران و سودجویان، عدم وجود سیاست‌های ارزی منطقی، معقول و منظم، افزایش نقدینگی از سوی دولت و سوق داده نشدن نقدینگی به سمت تولید و همچنین تحریم‌ها و فشارهای خارجی را عوامل دیگر ایجاد التهاب در این بازار برشمرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تقدیر از فعالیت‌های دولت در تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی مردم، گفت: ‌علاوه بر تامین کالاهای اساسی مردم نیازهای دیگری از جمله تامین ارز مورد نیاز دانشجویان نیز وجود دارد که دولت باید با سیاستی معقول، منطقی و منظم نسبت به تامین این نوع نیازها هم اقدام کند.

رئیس دستگاه قضا افزود: اگر بخواهیم هر روز یک سیاست اعمال کنیم، بازار پولی و ارزی با مشکل مواجه می‌شود و دولت در شرایط موجود باید از هرگونه سیاست آزمون و خطا در بازار اجتناب کند تا فضای مطلوب سودجویان فراهم نشود.

آیت‌الله آملی لاریجانی خواهان برنامه‌ریزی مناسب به منظور سوق دادن نقدینگی‌ها به سمت تولید شد و با تاکید بر این نکته که وجود نقدینگی سرگردان موجب تورم خواهد شد، اظهار کرد:‌ در زمان تصویب طرح هدفمندی یارانه‌ها همه دلسوزان تذکر دادند که هدفمندی باید در قالب بسته‌ای دیده ‌شود که بخشی از آن، هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید برود، البته دولت هم هدفش همین بود، اما در عمل چنین نشد و بسیاری از کارگاه‌های تولیدی از دایره کمک‌های دولتی خارج و متاسفانه کارگاههای زیادی با مشکلات مواجه شده‌اند.

رئیس قوه قضاییه افزود: دولت در هنگام تصویب و تنظیم برنامه‌های اقتصادی باید میزان تحمل جامعه را نیز در نظر بگیرد.

آیت‌الله آملی لاریجانی تاکید کرد: درخواست ما از دولت این است که مشکل کارگاه‌های تولیدی و هدایت نقدینگی‌ها به سمت تولید و کارآیی کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی را با اعمال سیاست‌هایی منظم و معقول حل و فصل کند تا نقدینگی‌های سرگردان موجب تورم و ایجاد بازارهای کاذب موجود نشود.

رئیس قوه قضاییه تحریم‌ها و فشارهای خارجی را عامل دیگری در ایجاد التهاب بازار ارز برشمرد و با بی‌سابقه خواندن چنین تحریم‌هایی علیه کشور و ملتی مستقل گفت:‌ دولت تلاش فراوانی برای کم‌اثر کردن تحریم‌ها کرده است و وضع فعلی فروش نفت با وجود تحریم‌های بی‌سابقه آسان به دست نیامده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی تصریح کرد: فشارها و تحریم‌های صورت ‌گرفته علیه ایران انصافا بی‌سابقه است اما بحمدالله هم تلاش‌های خوبی از سوی دولت صورت گرفته و هم اینکه ملت ما، ملت آبدیده‌ و آزموده‌ای است و با این تحریم‌ها استقلال و هدف و انگیزه و نشاطش را از دست نخواهد داد و هرگز سر تسلیم مقابل فشارهای ظالمانه فرود نخواهد آورد.

رئیس دستگاه قضا اعمال تحریم‌ها علیه ایران به عنوان کشوری مستقل و غیروابسته به قدرت‌های استکباری، به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای و در مقابل حمایت از فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را فریب بزرگ تاریخ از سوی غربی‌ها دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: ملت بزرگ و مقاوم ایران هیچگاه فریب دورویی دشمنان و برخوردهای مغرضانه آنان را نخواهد خورد و تسلیم توطئه‌های دشمنان نخواهد شد و اطمینان داریم که وضعیت فعلی ایجاد شده در بازار ارز نیز با هماهنگی‌های قوای سه‌گانه و همت و تلاش دولت و حمایتهای مردمی به تعادل خواهد رسید.

در پایان سخنان رئیس قوه قضاییه، مسئولان عالی قضایی به ادامه بررسی آیین‌نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات پرداختند و مواد دیگری از آن را به تصویب رساندند.

کد خبر 187470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز