همشهری آنلاین - رشید عسگری: حتما پوسترهای تبلیغاتی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را در سطح شهر دیده‌اید. با همشهری آنلاین برای گشت و گذاری در این نمایشگاه همراه شوید.

این نمایشگاه در ۱۰ بخش مختلف از جمله نشر دیجیتال، فرصت‌ها و تهدیدها، بین‌الملل و فن‌آوری و هنرهای دیجیتال از ۱۳ تا ۲۴ مهرماه در مصلای حضرت امام (ره) توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات رسانه های دیجیتال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

به گفته مسئولین برگزاری این نمایشگاه، شرکت کنندگان در قالب ۴۰۰ غرفه و بیش از ۳۰۰ کارگاه آموزشی در ششمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال حضور دارند.

غرفه پلیس فتا؛ خیلی خیلی مراقب خودتان باشید!

چند سالی است که بحث امنیت و جنگ در فضای سایبر در کشور مطرح شده‌است. نیروی انتظامی هم به عنوان یکی از نهادهای حافظ امنیت کشور از همه نهادها در این زمینه سبقت گرفت و بخشی به نام «پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات» یا همان «فتا» را راه‌اندازی کرد.

در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال امسال پلیس فتا حضور پررنگی داشت. در بخش‌های مختلف غرفه فتا به بازدیدکنندگان اطلاعاتی در مورد چگونگی حفظ امنیت اطلاعات شخصی، ایمن نگهداشتن کودکان در فضای سایبر و اثرات مخرب اعتیاد به اینترنت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی به کاربران عرضه می‌شود.

جنگ از نوع نرم

یکی از بزرگ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه به «بنیاد راهبردی دفاع نرم» تعلق داشت. در این غرفه به جنگ نرم از دید رسانه‌ای و IT نگاه می‌شود.

در ورودی این نمایشگاه یک پوستر قرار داشت و جمله «Big Brother is Watching You» نوشته شده بود. همین جمله ما را به داخل غرفه کشید.

در وسط این غرفه این جمله با یک مطلب اینفوگرافیک توضیح داده شده بود. حرف اصلی این پوستر این است که سازمان‌های اطلاعاتی غرب تمام کارها و اطلاعات کاربران در اینترنت را زیر نظر دارند.

در بخشی از این پوستر به بحث خرید و فروش اطلاعات کاربران اشاره شده‌است. حرف نویسنده این پوستر این است که مجانی بودن سرویس‌های شرکت‌هایی مثل فیس‌بوک و گوگل بی حساب و کتاب نیست و این شرکت‌ها درآمد اصلی خود را از ضبط IP و سرانجام اطلاعات شخصی کاربران بدست می‌آورند.

در بخش دیگر این پوستر آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) معرفی شده و آمده که بیش از بیست هزار رباضی‌دان، مهندس کامپیوتر و دانشمندان حوزه‌های مختلف علوم در آن کار می کنند و ۹۵ درصد «ارتباطات از راه دور» جهان در آن کنترل می‌شود.

اما جالب‌ترین قسمت این پوستر نکته‌ای در مورد شرکت‌های بزرگ فن‌آوری است. در بخشی از آن آمده که تمام شرکت‌های آمریکایی که بزرگترین شرکت‌های فن‌آوری جهان بخشی از آن هستند، بر اساس قانون ایالات متحده موظفند به NSA اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران خود را دهند.

بازی خارجی؛ ترویج دهنده فرهنگ غرب و هماهنگ با پروژه اسلام هراسی

در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال توجه خاصی به بازی‌های کامپیوتری شده‌است. علاوه بر معرفی بازی‌های ایرانی، دفترچه‌ای بین بازدیدکنندگان عرضه می‌شد که نگاه به آن خالی از لطف نیست.

در این دفترچه اهداف بازی‌های کامپیوتری خارجی به پنج دسته ترویج داروینیسم، جادوگرایی، روش زندگی آمریکایی، آخرالزمان و اسلام هراسی معرفی شده‌اند.

برای مثال با اشاره به بازی معروف Call of Duty: Modern Warfare و داستان این بازی، به نقش آن در راستای پروژه اسلام هراسی غرب اشاره شده‌است.

در این دفترچه بازی SIMS3 مروج فرهنگ و روش زندگی آمریکایی معرفی شده‌است و به این نکته اشاره شده که این بازی در راستای «از بین بردن زشتی گناهان در ذهن کاربر» و «حذف دین در عرصه زندگی فردی و اجتماعی» برنامه ریزی شده‌است.

تبلت ایرانی هم رسید

یکی از محصولات عرضه شده در این نمایشگاه یک کامپیوتر تبلت مجهز به سیستم عامل اندروید به نام «Daya» است. این تبلت در چهار مدل ۱۰ اینچی با سیم کارت و بدون سیم‌کارت و ۷ اینچی با سیم‌کارت و بدون سیم‌کارت عرضه می‌شود.

همه این چند مدل مجهز به سیستم عامل نسخه ۴.۰.۳ اندروید و پردازشگر ARM Cortex A8 با سرعت ساعت ۱.۵ گیگاهرتز هستند.

از دیگر قابلیت‌های این تبلت به خروجی HDMI 1080p و پشتیبانی از شبکه نسل سوم موبایل برای مدل‌های سیم کارتی می‌توان اشاره کرد.

قیمت تبلت ۱۰ اینچی دایا ۷۵۰ هزار تومان برای مدل سیم‌کارتی و ۶۰۰ هزار تومان برای مدل بدون سیم‌کارت آن است. مدل سیم کارتی ۷ اینچی دیا ۶۰۰ هزار تومان و مدل بدون سیم‌کارت آن ۴۵۰ هزار تومان است.

آی‌تیونز و اپ استور ایرانی!

یکی از خدماتی که در نمایشگاه امسال معرفی شد و شاید برای خیلی‌ها جالب باشد فروشگاه  موسیقی و اپلیکیشن ایرانی بود.

یک شرکت خدماتی وب‌سایتی راه‌اندازی کرده و با دریافت مبلغی پول، آلبوم‌ها و فایل‌های موسیقی را به فرمت mp3 به کاربران عرضه می‌کند.

نکته جالب اینکه فایل‌های موسیقی فروخته شده از طریق این فروشگاه بعد از دانلود قابل انتقال به کامپیوترهای دیگر است و معلوم نیست این وسط حقوق تولید کننده اثر چه می‌شود! البته این شرکت با تمام ناشران موسیقی بزرگ کشور قرارداد دارد و ادعا می‌کند حتی بدون محدودیت کپی کردن فایل‌ها، کاربران ایرانی حاضرند برای دانلود آسان موسیقی با کیفیت بالا مبلغ اندکی پول پرداخت کنند و از شر دردسرهای سر زدن به سایت‌های زیرزمینی دانلود غیرقانونی راحت شوند.

از خدمات جالب دیگر در این نمایشگاه راه‌اندازی فروشگاه اپلیکیشن برای سیستم عامل‌های اندروید و سیمبین از طرف شرکت ایرانسل است.

با استفاده از این سرویس کاربران با اتصال به سایت ایرانسل از طریق دستگاه موبایل یا تبلت خود می‌توانند به مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای ایرانی و خارجی دسترسی پیدا کنند.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز