همشهری آنلاین: رئیس کل گمرک ایران با اعلام نحوه ارزش‌گذاری خودروهای وارداتی در گمرک، گفت: ما حقوق ورودی که برای خودروهای خارجی محاسبه کردیم، بر مبنای ارز مرجع 1226 تومان بوده است.

خودرو گمرک

عباس معمارنژاد در گفتگو با مهر گفت: هم اکنون اکثر خودروها با نرخ آزاد دلار و بدون انتقال ارز وارد کشور می‌شوند و در کنار آن باید 90 درصد نیز حقوق گمرکی پرداخت کنند که در نهایت ارزش هر خودرو 2 برابر می‌شود.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: همچنین یک هزینه دیگری نیز برای واردکنندگان خودرو وجود دارد به نحوی که برای ورود هر خودروی خارجی به کشور باید یک خودروی فرسوده داخلی از رده خارج شود و در کنار آن، ارزش افزوده خودروها نیز باید دیده شود.

معمارنژاد با تاکید بر اینکه در نهایت هر قیمتی که گمرک برای واردات خودروی داخلی اعلام می کند باید 120 تا 130 درصد نیز به آن افزوده شود، ادامه داد: اینها که در کنار هم قرار گیرد، می‌شود قیمت یک خودروی وارداتی در داخل کشور.

وی در پاسخ به این سئوال که یک بررسی نشان می‌دهد 87 درصد کل خودروهای وارداتی به کشور از ارز دولتی استفاده کرده‌اند؟ گفت: اینکه چه بخشی از خودروهای وارداتی چگونه و با چه ارزی وارد کشور شده اند، بر عهده گمرک نیست.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه فرایند واردات خودرو به نحوی است که باید مجوز واردات از سوی سازمان توسعه تجارت صادر شود و گشایش اعتبار آن نیز توسط بانک مرکزی باشد، افزود: گمرک فقط ترخیص کننده خودروهای وارداتی است.

به گفته معارنژاد، ما خیلی کاری به این موضوع نداریم که واردکننده با چه ارزی خودرو را خریداری کرده و می‌خواهد وارد کشور کند، فقط اگر مجوز ثبت سفارش داشت و پرداخت آن نیز مشخص بود، با ضوابط فنی و مجوزی که از موسسه استاندارد دریافت می‌کند، از گمرک ترخیص می‌شود.

شرایط ترخیص خودروی وارداتی

وی در این رابطه که فرمول محاسبه قیمت 22 هزار دلاری هر خودروی خارجی چگونه بوده است؟ گفت: اشتباهی که شده است اینکه ما وقتی محاسبه ریالی قیمت هر خودرو را انجام دادیم، این دیدگاه به وجود آمد که همه این خودروها یا بخش قابل توجهی از آن با ارز 1226 تومانی وارد کشور شده است.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: ما در گمرک طبق قانون موظفیم برای اینکه حقوق ورودی خودروهای خارجی را در زمان ورود به کشور دریافت کنیم، مجبور هستیم دلار را به ریال تبدیل کنیم و طبق قانون، گمرک موظف است که نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی را ملاک عمل قرار دهد که همان نرخ ارز مرجع 1226 تومان است.

معمارنژاد ادامه داد: بنابراین، معنی این حرف این نیست که واردکننده توانسته خودروی خارجی را با نرخ 1226 تومانی وارد کشور کند؛ بلکه ما حقوق ورودی که برای آنها محاسبه کردیم، بر مبنای ارز مرجع 1226 تومان بوده است.

وی درباره احتمال کم اظهاری توسط واردکنندگان خودروهای لوکس خارجی به کشور، خاطر نشان کرد: در این باره ما یک کمیته‌ای داریم که در آن گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت مشارکت دارند و در آن سیاست‌های حمایت از تولید داخل دنبال می‌شود.

3 کمپانی رکورددار فروش ماشین به ایران

رئیس کل گمرک ایران بیان داشت: در این کمیته نرخ‌ها تعیین می‌شود اما ما معمولا نرخ‌های کمپانی را دریافت می‌کنیم. بیشتر خودروهایی که در حال حاضر وارد کشور می‌شوند، هیوندای، کیا و تویوتا است.

به گفته معمارنژاد، واردکنندگان خودروها موظف هستند که نامه‌های معتبر از کمپانی‌ها دریافت و ارائه کنند و ما بر مبنای آن نرخها، قیمت‌ها را تعیین و اعمال می‌کنیم.

وی درباره روند رو به رشد واردات خودروهای خارجی به کشور از سال گذشته تاکنون گفت: ما طبق برنامه‌هایی که در این زمینه وجود دارد رشد 15درصدی در واردات خودرو را تجربه می‌کنیم که یکی از دلایل آن ممکن است کاهش روند تولید خودروهای داخلی در سالجاری باشد.

کد خبر 187463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز