چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰

همشهری آنلاین: محققان کره جنوبی دریافتند که ایجاد میدان مغناطیسی موجب می‌شود که تومورهای سرطانی اقدام به انهدام خود کرده و در نهایت یک سلاح انقلابی در جنگ انسان علیه سرطان تلقی شود.

cancer

دانشمندان کره جنوبی روشی را ابداع کرده‌اند که از یک میدان مغناطیسی برای هدف گرفتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند تا این سلول‌ها به طور موثر خود را از بین ببرند.

به گزارش مهر، این محققان نشان داده‌اند که این فرآیند در سلول‌های سرطان روده و ماهی‌های زنده آزمایشگاه موثر واقع شده است.

اکنون آن‌ها در نظر دارند که این تکنیک را روی سرطان‌های مختلف آزمایش کنند تا مشخص شود که آیا آن‌ها می‌توانند دیگر تومورها را نابود کنند یا خیر.

مرگ سلول‌ها با برنامه ریزی قبلی یکی از راه‌های بدن برای رها شدن از شر سلول‌های آلوده، پیر و یا معیوب است.
در پاسخ به سیگنال‌های خاص، این سلول‌های محکوم به فنا منقبض و تکه تکه می‌شوند. اما در رابطه با سرطان این فرآیند مرگ سلولی معمولا ناکام می‌ماند، بنابراین سلول‌ها می‌توانند بدون هیچ کنترلی تقسیم شوند.

روش درمانی مغناطیسی دربرگیرنده نانوذرات کوچک آهن است که به پادتن‌ها مرتبط است، پادتن‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن در مقابله با مواد خطرناک تولید می‌شوند. این نانوذرات آهن به مولکول‌های سلول‌های تومور متصل می‌شوند و زمانی که میدان مغناطیسی فعال می‌شود این مولکول‌ها با هم جمع می‌شوند و به طور خودکار سیگنال مرگ را آزاد می کنند.

این فرآیند امید برای درمان‌های جدید را افزایش داده تا سلول‌های تومور مقاوم به فرآیند معمول مرگ سلول از بین بروند.
در این تحقیق کره جنوبی، سلول‌های سرطان روده در معرض نانوذرات قرار گرفته و میان دو مغناطیس قرار داده شدند. بیش از نیمی از سلول‌ها توسط فعال سازی مغناطیس از بین رفتند، درحالی‌که هیچ سلول سالمی نیز تحت تأثیر این فرآیند قرار نگرفت.
نتایج این تحقیق در مجله نیچر متریالز منتشر شده است.

هنری اسکوکرافت مدیر اطلاعات علمی مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا در این زمینه اظهار داشت: این روش بسیار جذاب است اما هنوز در مرحله اول تحقیقات قرار دارد.
این درحالی است که دانشمندان اعتقاد دارند که نگاه داشتن وزن بدن در یک حالت طبیعی و سالم بهترین شیوه برای پیشگیری از سرطان در گام اول است .

وزن بالای بدن خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون سرطان پانکراس، سینه، روده، مری، کلیه، رحم و کیسه صفرا را افزایش می‌دهد.
تحقیقات ماه گذشته مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا نشان می دهد که نرخ افرادی که تا سال 2030 براثر سرطان جان خود را از دست می دهند تا 17 درصد کاهش خواهد یافت.