گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: ماجرای بودجه وزارت آموزش و پرورش در چند سال اخیر فراز و فرودهای بسیاری داشته است.‌

مدارس

وزیر آموزش و پرورش دولت نهم می‌گفت که کمبود بودجه ذلیلش کرده ولی در دولت دهم ماجرا تفاوت کرده و معاون اول رئیس‌جمهور ارقام مختلفی از بودجه این دستگاه و افزایش چندبرابری آن ارائه می‌کند.معاون اول رئیس‌جمهور مهرماه 90در آیین آغاز سال تحصیلی اعلام کرد: «بودجه‌های آموزش و پرورش طی دولت‌های نهم و دهم به یک عدد غیرقابل باوری رسیده‌ و آموزش و پرورش توانسته است همه کمبودهای خود را جبران کند.»

وزیر آموزش‌وپرورش نیز در همان آیین به تبعیت از معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «بودجه آموزش و پرورش رشد مطلوبی داشته و از لحاظ بودجه مشکلی در این دستگاه وجود ندارد.» همان روز ایرنا به نقل از محمد‌رضا رحیمی نوشت: «بودجه آموزش و پرورش در دولت نهم و دهم سه‌‌برابر شده و بودجه آموزش و پرورش در پایان پنج سال دولت نهم و دهم از چهارهزار میلیارد تومان به 12هزار میلیارد تومان رسیده است.»

بودجه آموزش و پرورش هنوز هم کم است

معاون اول رئیس‌جمهور که ظاهرا فراموش کرده مهر سال 90گفته که بودجه وزارت آموزش و پرورش در دوره حاجی‌بابایی به 12میلیارد تومان رسیده، دیروز در آیین افتتاح یک مجموعه آموزشی- ورزشی آموزش و پرورش درتهران ارقام دیگری از بودجه آموزش و پرورش نقل کرد. رحیمی با بیان اینکه پیش از دولت نهم بودجه آموزش و پرورش چهار هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: در دوره حاجی‌بابایی بودجه وزارت آموزش و پرورش به هشت هزار میلیارد تومان رسیده است و اکنون نیز بودجه این وزارتخانه به 16هزار میلیارد تومان رسیده است. او تصریح کرد:

این در شرایطی است که کل بودجه کشور حدود 140هزار میلیارد تومان است و آموزش و پرورش به تنهایی و بحق بخشی از بودجه کشور را به‌خود اختصاص داده است که من فکر می‌کنم هنوز این بودجه کم است. معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: خداوند استعدادی به حاجی‌بابایی داده است که وزیری با کفایت در آموزش و پرورش باشد و آمدن او به آموزش و پرورش لطف خداوند بود.

تفاوت دو دیدگاه

شاید بارزترین تفاوت وزرای آموزش و پرورش دولت‌های نهم و دهم این است که علی‌احمدی، وزیر سابق بارها از کمبود بودجه در این وزارتخانه گله کرد و گفت: من برای این کسری بودجه آموزش و پرورش چندبار بغض کرده‌ام و ذلیل شده‌ام و استیصال من را به این روز انداخت و حقایق را فدای مصلحت خود نخواهم کرد. او اظهار کرد:

وقتی که می‌خواهم درهیأت دولت سخن بگویم همه سر تکان می‌دهند و می‌گویند ما کار داریم و تو باز می‌خواهی بحث کسری بودجه را مطرح کنی. وزیر آموزش و پرورش دولت دهم معمولا روی بودجه چندان صحبتی نمی‌کند و معتقد است آموزش و پرورش کسری بودجه ندارد، البته لطف‌الله فروزنده، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور 17مرداد امسال گفت:

اکنون وزارت آموزش و پرورش پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که جذب این نیروها اضافه کردن بار مالی بر دولت و این وزارتخانه است، بنابراین بهتر است به جای استخدام، مشکلات این دوستان در بخش خصوصی را برطرف کنیم. شاید به این دلیل که وزیر آموزش و پرورش دولت دهم از وضعیت بودجه این دستگاه انتقاد نمی‌کند یقینا در هیأت دولت هم کسی به او ایراد نمی‌گیرد، همچنین از همین روست که معاون اول رئیس‌جمهور آمدن او به وزارت آموزش و پرورش را لطف خدا می‌داند.

افزایش مدارس شهریه‌ای

با وجود اینکه به گفته معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش بودجه وزارت آموزش و پرورش از چهارهزار میلیارد تومان در آغاز دولت نهم‌اکنون به 16هزار میلیارد تومان رسیده و تعداد دانش‌آموزان غیرشهریه‌ای کاهش یافته ولی همچنان در مدارس عادی دولتی از پدران و مادران دانش‌آموزان برای تحصیل فرزندشان به بهانه‌های مختلف پول می‌گیرند. همچنین سرانه مدارس همچنان مبهم است و هیچ‌گاه به‌طور شفاف اعلام نمی‌شود سرانه هر دانش‌آموز چه مبلغی است.

از سوی دیگر تعداد مدارس عادی دولتی کاهش یافته و در استعدادهای درخشان، نمونه‌دولتی، هیأت امنایی و شاهد که از نظر وزیر آموزش و پرورش تنها این مدارس دولتی محسوب می‌شوند، از مردم برای تحصیل فرزندشان شهریه دریافت می‌شود. به هر روی کسی منکر این واقعیت نیست که تعداد دانش‌آموزان کشور کاهش یافته و از طرفی به گفته مقامات دولتی بودجه آموزش و پرورش «به عدد غیرقابل باوری رسیده»،‌ پرسش این است که چرا در همه مدارس اعم از استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیأت‌امنایی و شاهد و دولتی عادی برای تحصیل دانش‌آموزان پول دریافت می‌شود؟

کد خبر 187251
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز