وحیدرضا نعیمی: طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا در حالی پریروز وارد دوازدهمین سال خود شد که تردیدهای جدی نسبت به موفقیت در اهداف آن بروز کرده است.

در دوازدهمین سالگرد آغاز جنگ افغانستان، طالبان با صدور بیانیه‌ای نیروهای ناتو را متهم کرده است که با تحقیر و بی‌آبرویی از افغانستان می‌گریزند. نیروهای غربی به رهبری آمریکا روز 16مهر سال 1380به افغانستان حمله کردند. تهاجم نیروهای آمریکایی حدود یک‌ماه پس از حمله اعضای القاعده به برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان پنتاگون در واشنگتن صورت گرفت. طالبان که حکومت افغانستان را در دست داشت، حاضر نشد رهبران القاعده ازجمله اسامه بن لادن را به آمریکا تحویل دهد و به همین علت، بهای سرکشی خود را با فرو افتادن از قدرت در افغانستان پرداخت.

اما طالبان پس از فرارکردن از کابل و دیگر شهرهای بزرگ همچنان به مبارزه خود با نیروهای ناتو ادامه داده است. در این سال‌ها، دست‌کم 3200سرباز ناتو ازجمله بیش از دو هزار نظامی آمریکایی و 433نظامی انگلیسی کشته شده‌اند. در سالگرد تهاجم آمریکا به افغانستان، طالبان با انتشار بیانیه‌ای، اشغال افغانستان را نمونه‌ای تاریخی از عبرت شکست توصیف کرد و گفت که نیروهای غربی‌ اکنون چنان با سرعت این کشور را با تحقیر و بی‌آبرویی ترک می‌کنند که برای توجیه‌کردن آن دنبال توضیح می‌گردند. بعضی کشورها مانند فرانسه زودتر از موعد مقرر نیروهای رزمی خود را از افغانستان خارج کردند.

این در حالی است که خستگی کشورهای حاضر در ائتلاف ناتو از مشارکت در یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ معاصر سبب بی‌قراری مردم این کشورها برای خروج از افغانستان شده است. به همین علت، ناتو پایان سال 2014یعنی کمتر از یک سال و نیم دیگر را مهلت نهایی برای خروج تمام نیروهای رزمی از افغانستان معین کرده است.

اکنون ناتو تمرکز خود را بر آموزش نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان گذاشته است که شمار آنان به حدود 350هزار نفر می‌رسد. اما در یازدهمین سال جنگ افغانستان، پدیده‌ای کم‌نظیر در تاریخ جنگ‌های جهان، روند همکاری نیروهای ناتو و افغان را تهدید کرد. حملات نیروهای امنیتی افغان به همتایان غربی خود به‌خصوص نظامیان آمریکایی در خلال سال گذشته ابعاد گسترده‌ای به‌خود گرفت، به‌طوری که حدود 50نظامی آمریکایی در این قبیل حملات کشته شدند. ناتو برای مقابله با این روند، بخشی از عملیات مشترک خود را با نیروهای افغان و مأموریت‌های آموزشی به حال تعلیق درآورد.

به‌رغم ابراز خوش‌بینی مقامات غربی و افغان درباره توانایی نیروهای امنیتی افغان برای برعهده گرفتن برقراری امنیت در سراسر افغانستان پس از خروج نیروهای نظامی غربی، برخی کارشناسان در این‌باره ابراز تردید می‌کنند. گروه بین‌المللی بحران که مقر آن در بروکسل پایتخت بلژیک است، دیروز با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرد، خروج نیروهای ناتو در سال 2014 از افغانستان می‌تواند فروپاشی دولت این کشور را به همراه داشته است.

کارشناسان این گروه معتقدند نیروهای پلیس و ارتش افغانستان برای برعهده‌گرفتن مسئولیت برقراری امنیت آماده نیستند. آنان همچنین خاطرنشان کردند درصورتی که کابل کاری برای تضمین سلامت انتخابات صورت ندهد، ظرف دوسال آینده تقلب بر فرایند انتخابات سایه خواهد افکند. بنا بر این گزارش، افغانستان پس از سال 2014دچار بحران ویرانگر سیاسی می‌شود، مگر آنکه از همین حالا اقدام‌هایی برای جلوگیری از آن به عمل ‌آید. با این حال، دولت افغانستان این پیش‌بینی‌ها را بی‌معنا و مزخرف توصیف کرد.

در بیانیه‌ای که دولت در این‌باره منتشر کرده، تصریح شده است ملت افغانستان در سال 2002‌زاده نشد، بلکه این ملت تاریخی پنج هزار ساله دارد که در گذشته با ابرقدرت‌ها جنگیده است. در این بیانیه تأکید شده است پلیس و ارتش ملی برای دفاع‌کردن از روح و استقلال کشور آماده هستند. این بیانیه تصریح می‌کند درصورتی که جامعه بین‌المللی به تعهدهای خود برای پشتیبانی از افغانستان پس از سال 2014عمل کند، خروج ناتو هیچ تغییری ایجاد نخواهد کرد.

کد خبر 187244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز