دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هوگو چاوز هر چند پس از مبارزه با سرطان دیگر توان و آن شور و هیجان سال‌های قبل را ندارد اما روز گذشته بار دیگر توانست جشن پیروزی خود را با به‌دست آوردن بیش از ۵۴ درصد آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در کاراکاس برپا کند تا برای شش‌سال دیگر در کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا باقی بماند.

چاوز

نتایج رسمی انتخابات مشخص کرد که رئیس‌جمهور ۵۸ ساله ونزوئلا که سال گذشته سرطان را پشت سر گذاشته، توانسته است انریکه کاپریلس،سرسخت‌ترین رقیب خود را طی ۱۴ سال در قدرت بودن شکست دهد. نتایج شمارش ۹۰ درصد آرای انتخابات نشان می‌دهد که چاوز54.42 درصد آرا را در مقابل 97.44درصد آرای وکیل جوانی به نام کاپریلس به‌دست آورده است. رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا هم از مشارکت ۸۱درصدی مردم در این رأی‌گیری خبر داده است که در انتخابات گذشته این کشور کم‌سابقه به‌حساب می‌آید.

بعد از اعلام نتایج انتخابات، چاوز در بالکن کاخ ریاست‌جمهوری حاضر شد و خطاب به طرفدارانش وعده داد که در این دوره رئیس‌جمهور بهتری باشد. چاوز پس از سه‌عمل جراحی در کوبا اعلام کرده که سرطان را شکست داده ولی شیمی‌‌درمانی‌های طولانی توان جسمی‌اش را کم کرده؛ مسئله‌ای که با سخن‌گفتن کمتر او با مردم و حضور کمرنگ‌ترش در کارزارهای انتخاباتی به خوبی مشخص شده است.

او در این جشن با اعلام پیروزی انقلاب تأکید کرد که «ونزوئلا مسیر خود را به سمت سوسیالیسم قرن ۲۱ ادامه می‌دهد» تا همسایه‌های چپگرای این کشور از کوبا گرفته تا بولیوی پس از اضطراب ماه‌های گذشته به‌خاطر نگرانی بابت از دست رفتن امتیازهای نفتی‌شان از دولت چاوز، بتوانند نفس راحتی بکشند.

کاپریلس ۴۰ساله که وعده داده بود درصورت پیروزی توافق‌های این کشور با چین و کشورهای دیگر چپگرای منطقه را مورد بازنگری قرار می‌دهد هم روز گذشته شکست را پذیرفت تا اشک طرفدارانش در خیابان‌ها به وسیله عکاسان در مقابل شادی هواداران قرمزپوش چاوز ثبت شود. او در مراسمی پس از اعلام نتایج با تبریک به چاوز اعلام کرد که هوادارانش نباید احساس شکست کنند. کاپریلس گفت: ما بذرهای زیادی را در سراسر ونزوئلا کاشته‌ایم که می‌دانم تبدیل به درخت‌های بسیاری خواهند شد.

رقیب چاوز که در تبلیغات انتخاباتی خود بر مشکلات روزمره مردم ازجمله بالابودن آمار جرم و جنایت و همچنین قطعی مکرر و گسترده برق تأکید فراوانی داشت ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور ونزوئلا بپذیرد نصف مردم این کشور مخالف سیاست‌های او هستند. کاپریلس سرسخت‌ترین رقیب چاوز در سال‌های گذشته بود که توانست ۳۰ حزب مخالف را دور هم جمع کند؛ احزاب و گروه‌هایی که تنها نقطه مشترک همه‌آنها مخالفت با چاوز بود. شاید به همین‌خاطر بود که روز گذشته رئیس‌جمهور ونزوئلا در جشن پیروزی خود با کم شدن فاصله‌‌اش با رقیب، از ۲۷ درصد در سال ۲۰۰۶ به حدود ۱۰ درصد در انتخابات یکشنبه، بالارفتن آرای مخالفانش را پذیرفت و تأکید کرد که دولت جدیدش باید با راندمان و کارایی بیشتری به نیازهای مردم ونزوئلا پاسخ دهد.

چاوز که از سال ۱۹۹۹ ریاست‌جمهوری یکی از اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت جهان را دراختیار دارد توانست در یک دهه گذشته با افزایش قیمت‌های جهانی نفت بخش‌های درمانی، آموزشی و خدمات اجتماعی ونزوئلا را ارتقا دهد و در میان طبقه فقیر ونزوئلا محبوب شود. علاوه بر وابستگی به فروش نفت در داخل ونزوئلا، چاوز برای داشتن متحد در منطقه هم از کمک‌های مالی و فروش نفت ارزان‌قیمت به کشورهای مختلف ازجمله نیکاراگوئه، بولیوی و کوبا استفاده کرده است.

کریستینا فرناندز،رئیس‌جمهور آرژانتین که رابطه نزدیکی با دولت چاوز دارد روز گذشته در پیام اینترنتی به چاوز گفت: پیروزی تو پیروزی ما، آمریکای جنوبی و منطقه کارائیب است. مخالفان با انتقاد از این سیاست عقیده دارند که تزریق درآمدهای نفتی به جامعه یکی از دلایل نرخ تورم بالای ونزوئلا به‌حساب می‌آید که توزیع کالاهای ارزان قیمت دولتی تنها می‌تواند بخشی از آن را مهار ‌کند.

کد خبر 187243
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز