مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کپسول فضایی دراگون از شرکت اسپیس ایکس بامداد روز دوشنبه، 17 مهرماه توسط موشک فالکون 9 موفقیت آمیز به فضاپرتاب شد تا اولین مأموریت خود را برای رساندن محموله به ایستگاه بین المللی فضایی انجام دهد

"دراگون"با محموله 450 کیلویی به ایستگاه فضایی پرتاب شد

به گزارش مهر، شمارش معکوس به خوبی انجام شد و شرایط هوا برای پرتاب از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال کاملا مساعد و صاف بود.

این کپسول فضایی با محموله‌ای به وزن 453 کیلوگرم قرار است صبح روز چهارشنبه به ایستگاه فضایی برسد.

این مأموریت نخستین مأموریت از 12 موردی است که تحت قرارداد 1.6 میلیارد دلار ناسا با شرکت اسپیس ایکس در سال 2008 انجام می‌شود.

کپسول فضایی دراگون اولین بار در ماه می به طور آزمایشی به ایستگاه بین المللی فضایی متصل شد و از آمادگی در مأموریت اصلی خود نمایشی را ارائه داد.

شرکت اسپیس ایکس با تکمیل مأموریت نمایشی خود در حال حاضر داعیه دار انتقال فضانوردان ناسا در آینده است. مقامات این شرکت اظهار داشتند که مأموریت‌های انتقال محموله می‌تواند تجربه بزرگی برای این سفرها باشد تا این که در نهایت در سال 2015 این هدف، یعنی انتقال فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضایی تحقق یابد.

شرکت اسپیس ایکس که در سال 2002 تأسیس شده، کپسول فضایی دراگون و موشک فالکون 9 را در یک تأسیسات در هاوترون ساخته که زمانی برای سرهم کردن اجزاء بوئینگ 747s استفاده می‌شد. این سخت افزار برای پرتاب روی یدک کش‌های بزرگ به سمت کیپ کاناورال حمل می‌شوند.

فرانک دیبلو رئیس شرکت اسپیس فلوریدا پیش از پرتاب این کپسول اظهار داشت: شرکت اسپیس ایکس همواره اولین‌ها را تحقق بخشیده است. این پرتاب نیز استثنا نیست. این اقدام برای این شرکت بسیار مهم است و نخستین مأموریت واقعی دراگون محسوب می‌شود تا محموله خود را به ایستگاه فضایی ارسال کرده و به زمین بازگردد.

این محموله دربرگیرنده 117 کیلوگرم محموله برای خدمه ایستگاه فضایی و 181 کیلوگرم تجهیزات علمی است.

سونی ویلیامز فضانورد آمریکایی که درحال حاضر فرمانده ایستگاه بین المللی فضایی است، اظهار داشت که خدمه این ایستگاه پرتاب را از مدار تماشا کرده‌اند و پیامی مبنی براینکه ما آماده گرفتن دراگون هستیم ارسال کردند.

با بازنشستگی برنامه شاتل‌های فضایی ناسا، سازمان فضایی آمریکا امیدوار است که بتواند برای ارسال محموله و ملزومات به خدمه ایستگاه فضایی با هزینه کمتر به بخش خصوصی این صنعت تکیه کند. این درحالی است که ناسا خود بر مأموریت‌هایی در اعماق فضا و اعزام کاوشگران به خرده سیاره‌ها و مریخ تمرکز خواهد داشت.

ناسا به امید اینکه شرکت اسپیس ایکس بتواند یک روز مأموریت‌های عادی و دائمی به ایستگاه فضایی انجام دهد، تاکنون صدها میلیون دلار به این شرکت تزریق کرده است. چرا که این سازمان فضایی هر بار که می‌خواهد فضانوردی را به ایستگاه فضایی اعزام کند 63 میلیون دلار به روسیه پرداخت می‌کند.

کد خبر 187226
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز