گروه محیط‌زیست - اسدالله افلاکی: درست یک هفته بعد از پایان اجلاس سران غیرمتعهد، خبر فروش و تغییر کاربری پارک پردیسان ازسوی سازمان حفاظت محیط‌زیست، صاحب‌نظران و دوستداران محیط‌زیست را بهت زده کرد.

آنطور که یکی از راهنمایان برج میلاد می‌گوید پارک پردیسان برای مهمانان عالی‌رتبه‌ای که در حاشیه برگزاری اجلاس غیرمتعهدها از برج میلاد بازدید می‌کردند سؤال انگیز بوده است. به گفته این راهنما آنچه بیش از هر چیز باعث شگفتی مهمانان بوده، عرصه وسیع پارک پردیسان و مصون ماندن آن از هجوم ساخت وسازهایی است که وجب به وجب تهران را در برگرفته است. آنها درحالی‌که انگشت اشاره‌شان را به سمت پردیسان نشانه می‌رفته‌اند می‌پرسیدند اینجا کجاست؟ و چطور این عرصه خالی از هر ساخت وسازی است؟ این گفته‌های راهنمای برج میلاد نشان می‌دهد که پردیسان با 275هکتار وسعت، نه‌تنها برای شهروندان تهرانی که برای آنانی که از تهران بازدید می‌کنند جذابیتی خاص دارد.

اکنون حفظ پارک پردیسان در گروی اجرای مصوبه‌ای است که باعنوان «طرح حفاظت از پارک پردیسان» در 29شهریور‌ماه امسال به تصویب شورای شهرتهران رسیده است. براساس این مصوبه، شورای شهر از سازمان حفاظت محیط‌زیست خواسته است درجهت حفظ پارک پردیسان پیشنهاد لغو مصوبه فروش و تغییر کاربری این پارک را به دولت ارائه دهد. همچنین از شهرداری تهران درخواست شده است با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست از پارک پردیسان حفاظت کند و مانع هرگونه تغییر کاربری این پارک شود.

ماجرا چیست؟

ماجرای فروش پارک پردیسان که ابتدا در محافل غیررسمی زمزمه می‌شد 18بهمن‌ماه سال گذشته با موضعگیری معصومه ابتکار، عضو و رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران رنگ و بوی جدی به‌خود گرفت. این عضو شورای شهر که دو دوره ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست را نیز در پیشینه کاری خود دارد با اشاره به مصوبه سال 89دولت که براساس آن مجوز واگذاری و فروش این پارک صادر شده است در صحن شورای شهر از تغییر کاربری و فروش پارک پردیسان از سوی سازمان محیط‌زیست خبر داد.

ابتکار با تأکید براینکه پارک پردیسان یکی ازمهم‌ترین پارک‌های شهر تهران و یکی از ذخیره‌گاه‌های ارزشمند پایتخت است، از هرگونه تغییر کاربری یا فروش پارک پردیسان به‌شدت انتقاد کرد؛‌ انتقادی که از سوی محمدجواد محمدی‌زاده، ریاست فعلی سازمان حفاظت محیط‌زیست بی‌پاسخ نماند و با واکنش تند وی مواجه شد. محمدی‌زاده ضمن تکذیب ادعای رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط‌زیست سیاست‌های ابتکار را در دوران تصدیگری وی بر سازمان محیط‌زیست به چالش کشید. پس از آن نیز محمدی‌زاده در چند نشست خبری بر مصون ماندن پارک پردیسان از هرگونه ساخت وساز تأکید کرد و به خبرنگاران اطمینان داد که کاربری پارک پردیسان تغییری نخواهد کرد.

در پی این اظهارات، واگذاری و فروش پارک پردیسان به نقل محافل زیست‌محیطی تبدیل شد و طی شش‌ماه نخست امسال کارشناسان و صاحب‌نظران به‌ویژه آنانی که دستی در رسانه داشتند از هر تریبونی که می‌توانستند نسبت به فروش پارک پردیسان هشدار دادند. این هشدارها به صدور بیانیه‌ای از طرف برخی فعالان محیط‌زیست نیز منجر شد اما آنچه بیش از سایر واکنش‌ها جلب توجه می‌کرد طرح این مبحث و پیگیری آن در شورای شهر تهران بود تا آنجا که‌ماه گذشته ، بخشی از مباحث شورای شهر تهران به پارک پردیسان اختصاص یافت. دراین میان، معصومه ابتکار با اشاره به تصمیم‌گیری مبنی بر واگذاری بخشی از پارک پردیسان به بخش خصوصی، از شورای شهر خواست تا جلسه‌ای از جلسات شورای شهر را به رسیدگی طرح پیشنهادی شورا به دولت مبنی بر حفظ و واگذاری مدیریت پارک پردیسان به شهرداری اختصاص دهد. بر همین اساس، جلسه روز سه‌شنبه 21شهریورماه سال‌جاری به موضوع پرتنش واگذاری پارک پردیسان اختصاص یافت؛ جلسه‌ای که قرار بود محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در آن شرکت کند و به پرسش‌هایی که دراین زمینه وجود دارد پاسخ دهد. با وجود این، علی محمد شاعری که سمت قائم مقامی و معاونت محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست را برعهده دارد به جای محمدی‌زاده در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران حاضر شد تا ضمن تکذیب فروش پارک پردیسان تأکید کند که هیچ برنامه‌ای برای فروش پارک پردیسان وجود ندارد.

اولویت با شهرداری است

این موضعگیری علی محمد شاعری باوجود آنکه امیدبخش بود اما از آنجا که مصوبه دولت مبنی بر فروش و واگذاری پارک پردیسان همچنان به قوت خود باقی است نتوانست دغدغه اعضای شورای شهر را برطرف کند. شاعری در جلسه آن روز شورای شهر تأکید کرد: «اگر قرار به واگذاری باشد شهرداری در اولویت است.» وی در ادامه گفت: «در پارک پردیسان بیش از 50هزار درخت وجود دارد که تنها برای آبیاری این درختان سه میلیارد تومان و برای اجرای طرح جامع پارک پردیسان نیز هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است این درحالی است که اعتبار ما در این حوزه فقط 1/5میلیارد تومان است.» شاعری با این مقدمه، صدورمصوبه دولت مبنی بر واگذاری پارک پردیسان را اینگونه توجیه کرد: «به همین دلیل سال 89دولت به ما اجازه داد تا در اجرای طرح جامع پارک پردیسان که برخوردار از تنوع زیستی ملی و جهانی است فراخوان دهیم تا از مشارکت بخش خصوصی در مدیریت بهتر پارک استفاده کنیم که البته دراین‌باره اولویت با شهرداری تهران است.» معصومه ابتکار در همان جلسه و پس از این سخنان شاعری از زاویه دیگری به مسئله پرداخت. وی گفت: «نگرانی ما بابت فروش پارک پردیسان تحت‌تأثیر شایعه‌ها نبود بلکه اواسط سال 90 هنگامی که متن مصوبه هیأت دولت به‌دست ما رسید برای ما روشن شد که قضیه از چه قراراست.» وی حین گفته‌های خود ، مصوبه سال 89 دولت را که به استناد ماده 115قانون مالیات عمومی کشور تصویب شده بود به حاضران در جلسه نشان داد و گفت: «براساس این مصوبه به سازمان حفاظت محیط‌زیست اجازه داده شده تا مشروط به حفظ کاربری نسبت به فروش پارک پردیسان اقدام کند بنابراین دیگر با وجود چنین سند روشنی موضوع شایعه‌پراکنی و سیاسی‌کاری منتفی است.» ابتکار در ادامه تأکید کرد: «تازمانی که این مصوبه هست پارک پردیسان در معرض تهدید و طمع است به همین دلیل تقاضای ما از مسئولان این است که مصوبه هیأت دولت را لغو کنند تاخیالمان راحت شود.»بدین‌ترتیب چهار صدو هشتاد ونهمین جلسه علنی شورای شهر که با حضور قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست تشکیل شده بود با نتایج خوبی به پایان رسید.

شاه بیت این جلسه طرح تفاهمنامه‌ای بود که سخنگوی شورای شهر به آن اشاره کرد وگفت: اولویت نخست ما در اداره پارک پردیسان شهرداری تهران است به همین دلیل شرایط برای امضای یک تفاهمنامه میان دولت و شهرداری کاملا مهیاست و ما از این بابت خوشحالیم و هر کمکی که از دستمان برآید دریغ نخواهیم کرد.» اینگونه بود که در جلسه بعدی شورا ، مصوبه مهم «طرح حفاظت از پارک پردیسان» به تصویب رسید؛ مصوبه‌ای که اجرای آن پایانی است بر دست اندازی به حیاتی‌ترین پارک کلانشهر تهران.

کد خبر 187138

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز