یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس هیات مدیره موسسه پژوهشی اسلامی آوای باران از راه‌اندازی انجمنی متشکل از مجموعه داران آثار هنری خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این انجمن یا اتحادیه، سیاستگذاری در زمینه خرید و فروش آثار هنری است.

موزه

به گزارش ایرنا، علی اصغر قربانی افزود: مجموعه داران به‌ عنوان حامیان اصلی جریان هنر و شرکای عمده جامعه هنری کشور محسوب ‌شده که نقش مهمی در زمینه رشد هنر و اقتصاد آن ایفا می‌کنند.

وی درباره اهمیت نقش مجموعه داران توضیح داد: مجموعه داران ایرانی به راحتی می‌توانند علاوه بر برقراری ارتباط موثر با نمایشگاهها،گالری‌ها و هنرمندان خارج از کشور، عرصه هنر را ساماندهی و از هنرمندان حمایت کنند.

قربانی ادامه داد: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده بیش از 80 مجموعه دارحقیقی و حقوقی دارای اسم و مشخصات در زمینه خرید و نگهداری آثار هنری فعالیت می‌کنند.

این رقم شامل آنهایی بوده که صاحب بیش از 200 اثر هنری هستند و مجموعه آنها قابلیت تبدیل شدن به موزه را دارد.

مدیر مجموعه هنری گوهران توضیح داد: با تعدادی از این مجموعه داران برای تشکیل این اتحادیه یا انجمن صحبت‌هایی شده‌، چندین جلسه هم برگزار شده است که اگر خوب عمل شود می‌تواند به عنوان یک شاخص اقتصادی جدید در زمینه اقتصاد هنرهای تجسمی عمل کند.

وی یادآورشد که تبدیل کردن مجموعه‌های هنری براساس تمام شاخص‌های جهانی و همچنین معرفی هنر و هنرمندان ایرانی به جامعه جهانی از خروجی‌های این انجمن خواهد بود.

قربانی گفت: با وجود اینکه هنر ایرانی از مرحله تولد و زایش خارج شده و امروز به مرحله رشد رسیده، اما هنوز سهم چندانی از بازارهای هنری جهانی را به خود اختصاص نداده که این امر نیازمند مدیریت، گردش اقتصادی جدی و روان سازی هنر است.

به عقیده این مجموعه‌دار وقتی کسی بخش اقتصادی هنر را مدیریت کند، ناخواسته بخش فرهنگی هم قوی تر شده و رشد خواهد کرد.

رییس هیات مدیره موسسه پژوهشی اسلامی آوای باران ازمجموعه داران آثارهنری خواست تا از نگهداری آثار در انبارهای خود پرهیز کنند و گفت: مجموعه دارانی هستند که آثار ارزشمند خریداری شده را در انبار و زیر زمین‌ نگهداری می‌کنند، اثر هنری باید روی دیوار نصب شود.

در واقع بخش عمده‌ای از آثار عرضه شده در بازار باید از مخازن مجموعه داران باشد.

رییس هیات مدیره موسسه پژوهشی اسلامی آوای باران آثار هنر را بخش مهمی از مولفه‌های ارزشی هر ملت دانست و افزود: بازار اقتصاد هنر نیز متاثر از عرضه و تقاضاست که اگر این معادله نامتوازن باشد با شکست همراه خواهد بود.

قربانی تاکید کرد: هنرمندان،گالری داران و مجموعه داران خصوصی سه ضلع یک مثلث هستند که باید به صورت همزمان و موازی با هم فعالیت کنند.

در واقع هنرمند به خلق اثر می‌پردازد، گالری دار آن را نمایش می‌دهد و مجموعه دار با خرید و فروش اثر هنری به گردش چرخه مالی آن کمک می‌کند.

وی درباره مجموعه گوهران توضیح داد: این مجموعه هنری حاصل بیش از 7 یا 8 سال کار در عرصه هنری بوده و امروز این مجموعه آثار متنوعی از 730 هنرمند برجسته ایرانی در سبک های مدرن، پست مدرن و کلاسیک مربوط به 100 سال گذشته را در برمی‌گیرد.

 

کد خبر 187013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز