همشهری آنلاین: افسردگی بیماری ناتوان‌کننده و شایع در سراسر دنیا است و شامل کاهش قدرت تفکر، کاهش اعتماد به‌نفس و علاقه به فعالیت‌های طبیعی زندگی است. افزایش شیوع افسردگی در کودکان و بزرگسالان در سال‌های اخیر زنگ‌خطری برای جوامع است.

حدود 121 میلیون نفر در سراسر دنیا دچار این اختلال هستند. داروهای ضد‌افسردگی نیز غالبا تاثیر چندانی نداشته و تنها علائم بیماری را می‌‌پوشانند و با وجود استفاده گسترده از این داروها، هنوز شیوع این بیماری در حال افزایش است.

فست‌فودها و خطر افسردگی

محققان دریافتند که خوردن فست‌فودها خطر افسردگی را بیش از 50 درصد افزایش می‌دهد. غذایی که ما می‌‌خوریم، مواد لازم برای متابولیسم، ساخت و ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها، بویژه در مغز را تامین می‌‌کند. بخش خاکستری مغز عمدتا از اسیدهای چرب امگا- 3 ، DHA و EPA تشکیل می‌‌شود و این اسیدهای چرب فراوان‌ترین اسیدهای چرب با چند باند دوگانه در بافت‌های عصبی هستند.

وقتی رژیم غذایی ما مناسب نباشد و مواد ساختمانی لازم را بویژه در دوران رشد برای بدن تامین نکنیم، بدن مجبور است از مواد در دسترس خود استفاده کند، برای مثال اگر رژیم ما حاوی مقدار زیادی چربی‌های مضر (که عمدتا در فست‌فودها و غذاهای فرآوری شده هستند) و در عوض چربی‌های مفید کمتری باشد، بدن از همان چربی‌های مضر استفاده می‌‌کند.

براساس گزارش محققان، شیوع افسردگی در افرادی‌ که بیشتر از غذاهای صنعتی و فرآوری شده مانند کیک‌ها، دونات‌ها و فست‌فودها مانند همبرگر،‌هات‌داگ و پیتزا استفاده می‌‌کنند، 51 درصد بیشتر است. گزارش شده که ابتلا به افسردگی با مقدار مصرف این نوع غذاها ارتباط دارد و هرچه میزان مصرف غذاهای آماده بیشتر باشد، خطر افسردگی نیز بیشتر خواهد شد.

ویژگی افرادی ‌که بیشتر از غذاهای آماده استفاده می‌‌کنند

عمدتا افرادی‌ که بیشتر از غذاهای آماده استفاده می‌‌کنند، ویژگی‌های خاصی دارند. معمولا مصرف این نوع غذاها در افراد مجرد، بی‌تحرک و با عادات غذایی نادرست بیشتر است. به علاوه این افراد از مواد غذایی مفید مانند میوه، سبزی، مغزها، ماهی و روغن زیتون نیز به میزان کمتری استفاده می‌‌کنند و غالبا سیگار می‌‌کشند و اضافه وزن داشته یا چاق هستند. چاقی خود می‌‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکل افسردگی باشد.

بنابر مطالعات انجام شده رابطه متقابلی بین چاقی و افسردگی وجود دارد. شیوع افسردگی در افراد چاق حدود 3 برابر افراد دیگر است. افراد چاق به علت تصویر ذهنی بدی که از شکل ظاهری بدن خود دارند، اعتماد به‌نفس کمتری داشته و مهارت کافی در رویارویی با وقایع اجتماعی را نخواهند داشت.

از سوی دیگر، این افراد با بینش منفی اطرافیان و جامعه مواجه هستند. این عوامل باعث انزوا و کناره‌گیری افراد چاق از مناسبات اجتماعی و در نتیجه اختلالاتی نظیر افسردگی می‌‌شود.

مشکلِ غذاهای آماده

غذاهای تجاری آماده یا غذاهای سرخ شده عمدتا حاوی چربی‌های جامد و اسیدچرب ترانس هستند که برای بدن مضرند. این چربی‌ها نه تنها خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند، بلکه با عملکرد طبیعی انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز تداخل یافته و فعالیت الکتریکی طبیعی مغز را که برای پیام‌رسانی لازم است، دچار اشکال می‌‌کنند.

کلام آخر

امروزه مدارکی وجود دارد که تغذیه مناسب می‌‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند. غذاهای طبیعی که حاوی ویتامین‌های گروه B، اسیدهای چرب امگا-3 و روغن زیتون هستند، می‌‌توانند خطر افسردگی را کاهش دهند. تغییر شیوه زندگی و داشتن تحرک بدنی و ورزش منظم روزانه علاوه بر آنکه در تغییر خلق بیماران افسرده و بهبود علائم روانی آنها اثرات مفید غیرقابل انکاری دارد، در ارتقای سلامت و کنترل وزن آنها نیز موثر است.

منبع: دنیای تغذیه

کد خبر 186921
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز