علی‌اصغر محمدی: ساختار نظام آموزشی تغییر کرد و از مهر امسال نظام آموزشی 3-3-6 با شتابزدگی اجرا شد. با اجرای این طرح دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای رفتن به دوره راهنمایی تحصیلی به پایه ششم ابتدایی رفتند و کلاس‌های سال اول راهنمایی نیز تشکیل نشد.

بسیاری از مدارس برای تشکیل پایه ششم ابتدایی با مشکلاتی مانند کمبود فضای آموزشی و معلم روبه‌رو شدند ولی به دستور وزیر، اتاق معلمان، اتاق دفترداران و بخشی از نمازخانه‌ها به کلاس درس تبدیل شدند، بدون اینکه از نور و تهویه مطلوب برخوردار باشند. البته بخشی از فضای آموزشی مدارس راهنمایی یا دبیرستان که همجوار با دبستان‌ها بودند، برای تأمین فضای آموزشی مورد نیاز پایه ششم ابتدایی به دبستان‌ها اختصاص یافت، یا اینکه مدارس راهنمایی و دبیرستان به دبستان تبدیل شد و برخی مدارس راهنمایی یا دبیرستان‌ها با هم ادغام شدند.

برای تأمین معلمان پایه ششم با تقاضای انتقال معلمان از سایر شهرها به تهران به شرط تدریس در دوره ابتدایی به‌ویژه در پایه ششم موافقت شد و چون نقل و انتقال معلمان به تهران ممنوع است ابتدا این گروه از معلمان به آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و سپس به آموزش و پرورش شهر تهران منتقل شدند. همچنین در برخی مناطق نیروهای خرید خدمت و شرکتی و دفترداران برای تأمین معلم به دبستان‌ها فرستاده شده‌اندو گروه زیادی از معلمان پایه ششم ابتدایی هنوز هم آموزش‌های لازم را ندیده‌اند.

گواه‌ این سخن، پیامک گروهی از معلمان بود که هفته گذشته در یکی از بخش‌های خبری سیما، بازخوانی‌ و موضوع با یزدی‌خواه، رئیس آموزش و پرورش شهر تهران مطرح شد و او پاسخ داد: برای این گروه از معلمان دوره‌های آموزشی درنظر گرفته شده و پس از تعیین یکی از مناطق آموزش و پرورش به‌عنوان منطقه معین، آموزش‌های لازم طی سال تحصیلی ارائه می‌شود! به هر روی با وجود مخالفت‌های کارشناسان، پایه ششم ابتدایی بدون بررسی‌های کارشناسی، طی دوره آزمایشی و رفع نقاط ضعف آن تشکیل شد. هنوز هم دبستان‌هایی حتی در پایتخت هستند که معلم ندارند.

افزون بر کمبود معلم و فضای آموزشی، تراکم کلاس‌های درس موضوعی است که بسیار حائز اهمیت است. اغلب کلاس‌های درس مدارس دولتی عادی به‌ویژه در شهرهای بزرگ - که از نظر وزیر آموزش و پرورش فقط در حاشیه شهرها وجود دارد - بالای 35نفر است و معلم حتی فرصت بررسی وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان را هم ندارد. نتیجه تشکیل چنین کلاس‌های متراکم یقینا افت تحصیلی دانش‌آموزان است. افت تحصیلی هم بحثی نیست که مانند افزایش بهای اقلام و اجناس کاملا قابل لمس باشد و ‌ موضوعی است که طی یک پروسه چندساله بروز می‌کند.

برای بررسی مسائلی همچون افزایش بهای کالاها، مثلا افزایش بهای لبنیات بلافاصله مسئولان و دست‌اندرکاران جلسات مختلف تشکیل می‌دهند و رسانه‌ها از ملی و غیرملی به آن می‌پردازند، اما به اتفاقاتی که اکنون درباره تحصیل فرزندان این کشور در حال وقوع است، هیچ مسئول و مقامی واکنش نشان نمی‌دهد. افت تحصیلی مضرات بسیاری دارد که آنی نیست و لطمات زیادی در آینده به کشور وارد می‌کند.

اکنون مشکلات اقتصادی و نوسانات ارز بحث روز است اما نباید از مسائلی که در حوزه آموزش و پرورش می‌افتد غافل بود. در سکوت معنادار کارشناسان آموزش و پرورش و مسئولان تصمیم‌ساز است که وزیر آموزش و پرورش بدون اشاره به کاستی‌ها مدعی می‌شود: با ساماندهی‌های انجام شده در زمینه‌های مختلف، نیازهای امروز آموزش و پرورش مشخص شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد‌ لذا در ابتدای مهر‌ماه هیچ کلاس خالی‌ای در کشور وجود نداشت. اما با این همه پدران و مادران دانش‌آموزان از کمبودها آگاه هستند و می‌دانند که فرزندان آنها در مدارس با چه مشکلاتی دست به گریبان هستند.

کد خبر 186843
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز