همشهری آنلاین - سیدجلال فیاضی: مردم انتظار دارند دولت پرچمدار ارزش‌ها، حمایت از «ارزش پول ملی» را نیز به عنوان یکی از مولفه‌های عزت و اقتدار ملی وجهه همت خود قرار دهد و با پرهیز جدی از حاشیه‌های سیاسی، با درایت، تدبیر و بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان با برنامه‌ریزی صحیح به اوضاع نابسامان کنونی پایان بخشد.

به گزارش همشهری آنلاین، «سیدجلال فیاضی» نویسنده، روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل در یادداشتی در خبرآنلاین با عنوان "آیا «ارزش پول ملی» یکی از «ارزش‌ها» نیست؟!" به نقش اوج‌گیری دعواها، تنش‌ها و تسویه‌حساب‌های سیاسی در ماه‌های اخیر بر روی پدید آمدن وضعیت کنونی اشاره کرد. این یادداشت در ادامه آمده است:

«اگر چه دولت احمدی‌نژاد به عنوان دولت حامی ارزش‌ها و اصول انقلاب شناخته شده، اما آنچه طی ماه‌های اخیر در مورد سرنوشت ارزش پول ملی رخ داده، روندی دور از مشخصه بارز دولت ارزیابی می‌گردد.

احیای عزت و اقتدار ملی و پاسداری از اصول، ارزش‌ها و معیارهای انقلاب تنها در شعارهای انقلابی، مواضع اصولگرایانه، چالش با نظام سلطه و اعتراض به روند ناعادلانه مدیریت جهانی خلاصه نمی‌شود. همه این موارد ضروری و غیرقابل تردید است، اما باید پذیرفت که حفظ ارزش پول ملی نیز یکی از اصول و ارزش‌های انقلاب و نظام تلقی می‌گردد که دولت‌ها موظف به پاسداری از آن هستند. به باور نگارنده همچنان که انرژی هسته‌ای و غنی‌سازی بومی حق مسلم ملت ایران و مایه اقتدار وعزت نظام درسطح بین‌المللی است حفظ ارزش پول ملی نیزاز مولفه‌های اقتدار ملی و مایه عزت و سربلندی و ثبات کشور به شمار می‌رود.

طی هفته‌های اخیر افزایش افسارگسیخته نرخ ارز و به بیان دیگر کاهش ارزش پول ملی علاوه بر آنکه بازار پر التهاب و بی ثبات کالا و خدمات را پدید آورده و با دامن زدن به گرانی‌های وحشتناک مردم را دچار مشکلات جدی ساخته است، به عزت و اقتدار ملی کشور نیز آسیب وارد کرده و زبان دشمنان و بدخواهان را علیه ما دراز کرده است. همین روزها هموطنان ما که به حج مشرف شده‌اند باید یک ریال سعودی را تقریبا با یک هزار تومانی مبادله کنند و البته شاهد برخی شماتت‌ها هم باشند.

شاید برخی بخواهند توپ نابسامانی نرخ ارز را به میدان تحریم‌ها و جنگ اقتصادی دشمن شوت کنند. تردیدی نیست که بخشی از این مشکلات ریشه در کینه‌توزی دشمن دارد ولی پر واضح است که نمی‌توان از نقش مدیریت‌های نادرست، تصمیمات غیرکارشناسی و شتابزده و غلط و بی‌توجهی به اوضاع آشفته بازار از یک سو و دعواهای تلخ و زشت سیاسی و تسویه حساب‌های باندی و گروهی غافل شد.

بسیاری کارشناسان، خصوصی‌سازی نرخ ارز و واسپاری آن به بازار- آن هم در شرایط نابسامان فعلی - را اقدامی غیرکارشناسی ارزیابی می‌کردند و تبعات فعلی را برای آن اجتناب‌ناپذیر می‌دانستند. به ویژه آنکه این طرح بر مبنای کاهش تقاضا از بازار آزاد از طریق عرضه ارز توسط سیستم بانکی با 2 درصد زیر قیمت بازار طراحی شده بود، بدون آن که توان بروکراسی اداری برای پاسخگویی سریع به متقاضیان ارزیابی گردد. طبیعی است که در چنین شرایطی تقاضای متوقف شده پشت دیوار بروکراسی دولتی ناگاه به سوی بازار هجوم برده و موجب افزایش جهشی نرخ ارز می‌شود، چنانکه شد. علاوه بر این به هرحال نمی‌توان اظهارات برخی فعالان بازر مبنی بر تعیین نرخ ارز آزاد توسط مافیای بیرون از مرزها را نیز نادیده گرفت و دنباله‌روی از بازار در تعیین نرخ ارز را به رویه دولت تبدیل کرد!

از دیگر سو نباید تردید داشت که اوج‌گیری دعواها، تنش‌ها و تسویه‌حساب‌های سیاسی در ماه‌های اخیر و موج اتهام و تهمت افراد و گروه‌ها علیه یکدیگر و سرگرم شدن مسئولان به علائق سیاسی خود و غفلت آنها از مشکلات مردم به ویژه اوضاع اقتصادی - آن هم در شرایط جنگ تحمیلی وغیرقانونی اقتصادی دشمن - نقش عمده‌ای در پدید آمدن وضعیت کنونی داشته است.

بازار پر التهاب ارز موجب نگرانی‌های جدی برای مردم شده و گرانی‌های ناشی از آن بر دوش مردم سنگینی می‌کند. مردم انتظار دارند دولت پرچمدار ارزش‌ها، حمایت از «ارزش پول ملی» را نیز به عنوان یکی از مولفه‌های عزت و اقتدار ملی وجهه همت خود قرار دهد و با پرهیز جدی از حاشیه‌های سیاسی، با درایت، تدبیر و بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان با برنامه‌ریزی صحیح به اوضاع نابسامان کنونی پایان بخشد.»

کد خبر 186601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز