سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان به ‌تازگی کشف کرده‌اند که شکلات باعث ترشح ماده‌ای گیج‌کننده در مغز موش‌ها می‌شود و همین تمایل آنها به بیشتر خوردن را افزایش می‌دهد. پژوهشگران معتقدند که این ماده در انسان‌ها نیز موجب اشتهای وافر می‌شود.

شکلات

دانشمندان اخیرا تاثیر شکلات را روی مغز موش‌های آزمایشگاهی بررسی کرده و پی‌برده‌اند که وقت خوردن یا حتی نگاه کردن به شکلات، در مغز موش‌ها ماده‌ای به نام انکفالین (Enkephalin) ترشح می‌شود. این ماده که به‌عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می‌کند، همانند افیون است. فرمانی که انکفالین به مغز می‌دهد این است: "بخور!" ، "بیشتر بخور!"

انکفالین بالاتر و خوردن بیشتر

این دانشمندان نتایج پژوهش خود را در نشریه‌ علمی „Current Biologie" منتشر کردند. آنها بر این نظرند که به احتمال زیاد این ماده در مغز انسان‌ها نیز باعث صرف بیش از حد و بدون کنترل غذا می‌شود.

به گزارش دویچه‌وله،‌ این دانشمندان در آزمایش خود مقدار زیادی شکلات در مقابل موش‌ها قرار دادند. در گزارش علمی آنها آمده است: «موش‌ها به سرعت شروع به خوردن کردند و انکفالین آنها به ۱۵۰٪ میزان عادی‌ رسید». پس از آن که موش‌ها خوردن را متوقف کردند، انکفالین دوباره کاهش یافت اما انتقال دهند‌ه‌های عصبی دیگر در این میان تغییری نکردند.

انگار یک نفر حدود ۴ کیلوگرم شکلات بخورد

در مرحله‌ بعدی، دانشمندان علاوه بر تراکم طبیعی انکفالین، به ناحیه‌ خاصی از مغز میزان بیشتری از این ماده را افزودند. پس از آن، موش‌های آزمایشگاهی حتی دو برابر قبل شکلات مصرف کردند. میزان شکلاتی که آنها مصرف کردند به ۱۷ گرم رسید. این اندازه در تبدیل برای مصرف انسان‌ها چنان است که انگار کسی حدود ۶/ ۳ کیلوگرم شکلات بخورد.

دانشمندان معتقدند که ماده‌ انکفالین در مغز انسان‌ها نیز همان تاثیری را می‌‌گذارد که در مغز موش‌های آزمایشگاهی داشته است؛ یعنی همان خوردن بیش از حد و بدون کنترل. آنها می‌افزایند که ساختار مغزی، امکان‌های به مراتب بیشتری به نسبت تصورات قبلی، برای فرمان دادن به مصرف بیش از حد مواد شیرین مانند شکلات دارد.

کد خبر 186535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز