دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: تاخت و تاز دلار انگار پایانی ندارد، مردم روزبه‌روز شاهد افت ارزش پس‌اندازهایشان هستند، مصرف‌کنندگان افزایش قیمت‌ها را به نظاره نشسته‌اند و تولیدکنندگان هم گرفتار شده‌اند که با این افزایش هزینه‌های تولید چه کاری باید انجام دهند؟

کالا

مسئولان اما همچنان امیدوارند که دلار در سرازیری قرار گیرد و البته در این میان شائبه‌های زیادی مبنی بر عمدی‌بودن افزایش غیرمنطقی نرخ ارز مطرح می‌شود. کاهش ضریب اعتماد مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت و وعده‌های مسئولان بزرگ‌ترین خطری است که این روزها اقتصاد ایران را رنج می‌دهد. گفته می‌شود برخی در بازار ارز اخلال ایجاد می‌کنند اما نه نامی از این اخلالگران برده می‌شود و نه عزمی برای جلوگیری از رانت شدید ارزی دیده می‌شود. راستی دود گرانی دلار به چشم چه کسانی می‌رود؟ به‌نظر می‌رسد سبد خانوار هدف اول هجمه گرانی دلار و ارز قرار گرفته است.

مردم این روزها منتظر شفاف‌سازی‌ و نقد واقع‌بینانه هستند و نه وعده‌های بدون پشتوانه. تغییر مداوم قیمت‌ها به گفته کارشناسان اقتصادی ناشی از این است که اربابان قیمت‌گذاری در اقتصاد ایران بی‌ضابطه جولان می‌دهند.

گرانی مردم را به ستوه آورده است

افزایش بی‌رویه نرخ ارز، برخورد انفعالی و ضعف دستگاه‌های نظارتی در رصد کردن بازار موجب گرانی خاموش و کم‌فروشی اغلب مواد غذایی، محصولات بهداشتی و سلولزی، تنقلات، کالاهای صنعتی و... شده است. به گزارش خبرنگار ما بررسی قیمت خرده فروشی انواع گروه‌های کالایی و مایحتاج ضروری مردم حاکی از رشد بی‌رویه قیمت‌ها به بهانه افزایش بی‌رویه نرخ دلار است، به‌نحوی که اکنون حتی بسیاری از کالاهای داخلی که هزینه تمام‌شده تولید آن ارتباطی با واردات یا نرخ دلار ندارد با افزایش قیمت بیش از 50درصدی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

این شرایط موجب شده تا اکنون افزایش قیمت بسیاری از کالاها به‌طور هفتگی یا روزانه اعمال و مسئولان از رشد پنج برابری تخلفات در عرضه کالا خبر دهند. طی دوماهه اخیر قیمت انواع اقلام خوراکی افزایش حداقل 20درصدی را شاهد بوده و در برخی کالاها گرانی بیش از 50 تا 70 درصد بوده است.

کم‌فروشی و افت کیفی کالاها

علاوه بر تشدید روند گرانی خاموش کالاها و خدمات طی چند‌ماه اخیر، کم‌فروشی و افت کیفی کالاها نیز تشدید شده است، به‌نحوی که اکنون وزن، حجم و کیفیت بسیاری از اقلام خوراکی بسته‌بندی شده مانند تنقلات، محصولات سلولزی و بهداشتی، سس و رب، ماکارونی، شیر و لبنیات، چای، حبوبات و خواربار و... به‌شدت کاهش یافته و در غفلت و بی‌خبری دستگاه‌های نظارتی این محصولات با قیمت‌هایی بیش از نرخ مصوب به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

رشد پنج برابری تخلفات در بازار کالا

رئیس سازمان صنعت استان تهران با بیان اینکه ریشه مشکلات فعلی اقتصاد را باید در حوزه پولی و در کلان اقتصاد جست‌وجو کرد، گفت: تخلفات در بازار کالایی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته پنج برابر شده است. یدالله صادقی در مورد میزان کارآمدی اقدامات انجام شده در قبال افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در همه گروه‌های کالایی به فارس گفت:

وظیفه ما مقابله با گرانفروشی است و به‌دنبال دلایل گرانی و یا مبارزه با گرانی نیستیم و اگر واحد صنفی، تولید‌کننده و یا کارخانه‌ای بالاتر از قیمت تمام‌شده خودش کالایی را بفروشد بازرسین ما با آن برخورد می‌کنند و از تمام ظرفیت‌های خودمان برای کنترل بازار استفاده می‌کنیم. صادقی در مورد اینکه مردم افزایش روزانه قیمت‌ها را در همه گروه‌های کالایی تجربه می‌کنند افزود:‌ ما آنچه تصمیم می‌گیرند و ابلاغ می‌کنند را اجرا می‌کنیم؛ اگر تصور می‌کنید در اجرا مشکل داریم تشریف بیاورید تا آمار و عملکرد خودمان را اعلام کنیم. در حد اختیارات خودمان عمل می‌کنیم اما نمی‌توانیم کلان اقتصاد را تحلیل کنیم.

کد خبر 186514
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز