گروه محیط‌زیست: احداث باغ‌موزه در جنگل ناهارخوران گلستان همچنان یکی از موضوعات بحث‌برانگیز است.

جنگل ناهارخوران - گرگان

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، چهارشنبه گذشته با تکذیب واگذاری بخشی از اراضی جنگل گلستان برای ساخت‌وساز گفت: اراضی واگذار‌شده متعلق به سازمان جنگل‌ها بوده و کمیسیون ماده پنج نیز با آن موافقت کرده است. محمدجواد محمدی‌زاده با تأکید بر اینکه در پارک ملی گلستان چیزی واگذار نشده است، افزود: ساخت‌وسازی که به‌عنوان باغ‌موزه در منطقه ناهارخوران در حال انجام است مربوط به منطقه حفاظت شده پارک ملی گلستان نبوده و اراضی آن متعلق به سازمان جنگل‌ها بوده و موافقت کمیسیون ماده پنج را نیز داشته است. به گفته وی، مرجع در این بخش سازمان جنگل‌هاست و این سازمان باید به‌عنوان متولی در این خصوص پاسخگو باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه اراضی واگذار‌شده برای احداث باغ‌موزه دفاع‌مقدس است، افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست رضایتی درخصوص قطع درختان این منطقه اعلام نکرده است و اگر ضرورت باشد درختی در آنجا قطع شود باید چند برابر آن درختکاری صورت گیرد. وی تأکید کرد: اگر بخشی از اراضی ملی بدون موافقت کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری پیدا کند قطعا سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها نسبت به طرح شکایت و پیگیری از مراجع قضایی اقدام می‌کند اما اگر کمیسیون ماده پنج این مجوز را داده باشد درخصوص قطع درختان آنجا تصمیم‌گیری می‌شود.

اما علی‌محمد شاعری که پیش از انتصاب به قائم‌مقامی سازمان حفاظت محیط‌زیست، استاندار گلستان بوده است، نسبت به ساخت‌وساز در ناهارخوران واکنش تندی نشان داده و با اعلام این موضوع که من خودم زمانی استاندار گلستان بودم و اجازه سوءاستفاده نمی‌دادم به ایلنا گفته است: مسئولان سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی استان گلستان باید جلوی هرگونه اقدام غیراصولی را بگیرند چراکه جنگل ناهارخوران جزو اراضی ملی است و هیچ ارگانی حق تخریب بخشی از آن را ندارد. وی تصریح کرد: جنگل ناهارخوران یک میراث طبیعی برای گردشگری و یک محیط سبز بی‌بدیل در دنیاست که معتقدم هیچ‌گاه نباید اجازه قطع و تغییر کاربری درآن داده شود.

شاعری افزود: تغییر کاربری و قطع درختان و از بین‌بردن زیستگاه‌ها در آن یک کار اشتباه نابخشودنی و غیرقابل جبران است و ما هیچ جایگزینی برای آن منطقه نداریم و نمی‌توانیم پیدا یا ایجاد کنیم.وی با اشاره به ساخت موزه دفاع‌مقدس در جنگل ناهارخوران ادامه داد: جنگل ناهارخوران به هیچ عنوان نباید تخریب شود و برای احداث بناهایی که در استان ایجاد می‌شود می‌توان از اراضی دیگر بهره برد، اگر جنگلی مانند جنگل ناهارخوران تخریب شود دیگر جایگزینی نخواهد داشت.

قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: این مسئولانی که به‌عنوان متولی سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی استان هستند باید جلوی هر گونه اقدام غیراصولی را بگیرند چرا که جنگل ناهارخوران جزو اراضی ملی است و هیچ ارگانی حق تخریب آن را ندارد.

این درحالی است که سردار کارگر که اخیرا به ریاست بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس منصوب شده است در ارتباط با ساخت این موزه در جنگل ناهارخوران گفت: در ارتباط با ساخت موزه دفاع‌مقدس در جنگل ناهارخوران هیچ اعتراضی نبوده است و ساخت آن با قوت ادامه خواهد یافت. همه برنامه‌هایی که در زمان سردار باقر‌زاده در دست اجرا بود را ادامه می‌دهیم و با قوت همه پروژه‌ها اجرایی می‌شود. هر اقدامی تاکنون در بنیاد حفظ آثار انجام شده است مطابق قانون بوده و توافقات در ارتباط با ساخت این موزه پیرو توافقات و ابلاغیه‌های دولت بوده است.

درخواست فعالان محیط‌زیست

این گزارش می‌افزاید: عملیات تخریب جنگل ناهارخوران گرگان که به‌منظور ساخت موزه دفاع‌مقدس، در عرصه‌ای با بیش از هفت‌هزار مترمربع از چندی پیش آغاز شده است، از همان آغاز با اعتراضات و انتقاد‌های فعالان محیط‌زیست و اعضای شورای شهر گرگان مواجه شد تا آنجا که علاوه بر دوستداران محیط‌زیست، اعضای شورای شهر هم با ارسال نامه به مراجع قانونی، نسبت به تخریب ناهارخوران اعتراض کرده‌اند. حتی رئیس شورای شهر گرگان طی نامه‌ای به رئیس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری نسبت به عوارض سوء این اقدام هشدار داده است.

این درحالی است که مسئولان بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس می‌گویند که دولت مجوز ساخت موزه را داده و سازمان منابع طبیعی نیز برای قطع درختان مجوز صادر کرده است. نکته درخور تأمل اینکه فعالان محیط‌زیست بارها تأکید کرده‌اند که تکریم دفاع‌مقدس و آثار و ارزش‌های آن و ساخت باغ موزه‌ای برای حفظ این آثار ضروری و قابل احترام است اما ساخت این موزه نباید باعث تخریب یکی از ذخیره‌گاه‌های جنگلی شود. براین اساس، از مسئولان خواسته‌اند عرصه دیگری را برای احداث باغ‌موزه اختصاص دهند.

کد خبر 186375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز