گروه اقتصادی- رضاکربلایی: کارشناسان اقتصادی با اشاره به چالش‌های پیش روی مرکز مبادلات ارزی و چشم‌انداز سیاست جدید ارزی دولت و بانک مرکزی پیشنهاد کردند که بسته جامعی برای پوشش تمام نیازهای ارزی طراحی و به اجرا گذاشته شود.

به باور کارشناسان ناکافی بودن عرضه ارز و بی‌پاسخ ماندن نیازهای ارزی غیربازرگانی باعث شتاب گرفتن نرخ ارز در بازار آزاد و شکاف قیمت ارز مبادله‌ای و آزاد شده است. دیروز با نزدیک شدن نرخ ارز به مرز روانی سه هزار تومان ، التهاب برای خرید فیزیکی ارز تشدید شد و بازار آزاد بیشتر با تقاضای خرید مواجه بود تا فروش ارز. آیا بانک مرکزی برنامه خود را برای تأمین و تخصیص ارز به نیازهای بازرگانان جهت واردات کالاهای دارای اولویت شش تا 10و نیز پوشش نیازهای ارزی غیربازرگانی اعلام خواهد کرد؟

انباشت تقاضای ارزی و فوران نقدینگی

بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس مسائل پولی و ارزی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به وعده مسئولان برای شکست مقاومت بازار آزاد ارز تأکید کرد: واقعیت این است که مرکز مبادلات ارزی تنها به بخشی از تقاضای ارزی بازرگانی آن هم با تأخیر پاسخ می‌دهد و بهتر است بسته جامعی برای سامان دادن به بازار ارز تدوین شود.

او در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی به‌صورت ناقص باعث شده تا بخش زیادی از تقاضای ارزی به بازار آزاد کشیده شود؛ به‌ویژه اینکه در پیش بودن حج تمتع و آغاز سال تحصیلی دانشجویان خارج از کشور تقاضا برای ارز را افزایش داده و درصورتی که بانک مرکزی برای تأمین نیازهای ارزی غیربازرگانی چاره‌اندیشی نکند، مقاومت بازار آزاد همچنان ادامه خواهد داشت. او با تأکید بر ضرورت شفاف‌سازی‌ سیاست‌ها و برنامه‌های ارزی و مشارکت دادن بانک‌ها و صرافی‌ها برای پوشش دادن به نیازهای ارزی گفت: پیشنهاد می‌کنم هر چه سریع‌تر مسئولان بانک مرکزی نسبت به نگرانی و جو روانی مبنی بر عدم‌توانایی در تأمین ارز پاسخ عملی دهند و نگذارند تا این فضای روانی تشدید شود که بالارفتن نرخ ارز در بازار آزاد ناشی از کمبود ارز در کشور است.

مرکز مبادله ارزی مشکل دارد

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: برای کنترل بازار ارز، دولت باید سیاست افزایش عرضه و کاهش تقاضا را دنبال کند. او راه‌اندازی مرکز مبادله ارزی را برای پاسخ به نیازهای ارزی واقعی کافی ندانست و تأکید کرد که به‌نظر می‌رسد این سازوکار جوابگو نبوده چرا که اشکالات و ایرادات جدی به آن وارد است؛ به‌ویژه اینکه قیمت عرضه ارز در این مرکز، نسبت به بازار با توجه به میزان کارمزد سه درصدی که صرافی‌های وابسته به بانک‌ها دریافت می‌کنند، چندان مطلوب نیست. او افزود: درست است که نرخ ارز در این مرکز دو درصد پایین‌تر از قیمت بازار است اما با درنظر گرفتن این کارمزد سه‌درصدی ارزی که تحویل متقاضیان می‌شود، یک درصد از قیمت بازار بالاتر است.

مشکل بازار ارز، مدیریت است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به گزارش‌های مسئولان اجرایی کشور به مجلس، به لحاظ ذخایر ارزی و فروش نفت مشکل آنچنانی نداریم، گفت: وضعیت نابسامان بازار ارز را ناشی از ناتوانی نمی‌دانم بلکه بازار مدیریت نمی‌شود و رئیس‌جمهور تعمدا بازار را آشفته نگه داشته است.

به گزارش مهر، الیاس نادران با ابراز تأسف از افزایش لحظه‌ای قیمت دلار در بازار به‌رغم پیگیری‌های انجام شده و انتقادات به نابسامانی‌های موجود بازار ارز، اظهارداشت: واقعا نمی‌دانم آقای احمدی‌نژاد چه فکری در سر دارد، چه برنامه‌ای دارد و توقعش از نظام چیست و چطور قرار است این نابسامانی را مدیریت کند؟ نماینده تهران افزود: بخش اعظم مشکل امروز بازار ما به اراده دولت برمی‌گردد که بازار را آشفته نگه داشته است.

کد خبر 186357
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز