گروه اجتماعی: چند روز پس از آنکه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که شرایط حذف کنکور در سال93 فراهم نیست، رئیس کمیسیون آموزش مجلس از تغییر شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه خبر داد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نظام جامع سنجش و پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است به ایسنا گفت: با تصویب این طرح نحوه ورود و پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها به سمت روشی عادلانه و کارآمد تغییر می‌کند.محمدمهدی زاهدی درخصوص قانون حذف کنکور، تصریح کرد: اجرای این طرح نیازمند کار کارشناسی بیشتر است، البته قبل از اجرای این طرح باید همه مقاطع را به‌صورت جامع مورد بررسی وکار کارشناسی قرار دهیم.

وی با اشاره به بررسی مقاطع مختلف تحصیلی در موضوع حذف کنکور، گفت: برای مقطع کاردانی دیگر لزومی به کنکور نمی‌بینیم، ولی برای حذف کنکور در مقطع کارشناسی به‌نظر می‌رسد که نیازمندیم در کنار سابقه تحصیلی برای بسیاری از رشته‌های پرمتقاضی مثل برخی مهندسی‌ها، پزشکی یا حقوق، تدابیر خاصی برای پذیرش دانشجو بیندیشیم.

وی تصریح کرد: درصورت اجرای قانون حذف کنکور برای پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها دچار مشکل می‌شویم؛ چراکه تعداد داوطلبان با شرایط معدلی یکسان در بسیاری از این رشته‌ها چند برابر ظرفیت رشته محل مذکور است، بنابراین لحاظ تنها سوابق تحصیلی برای پذیرش کافی نیست.

زاهدی با بیان اینکه باید به‌دنبال جایگزینی برای طرح حذف کنکور باشیم، گفت: باید راهکاری اندیشیده شود که منجر به عدالت و تعامل بیشتر شود؛ البته این طرح در قالب نظام سنجش و پذیرش دانشجو در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حال تهیه است.
زاهدی با بیان اینکه برای پذیرش داوطلبان به دانشگاه در کلیه مقاطع باید یک نگاه جامع داشته باشیم، اظهار کرد: این طرح که در مجلس، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در حال بررسی است، همه مقاطع تحصیلی را دربرمی‌گیرد.

وزیر علوم سابق خاطرنشان کرد: با تدوین نظام جامع سنجش و پذیرش دانشجو، قانون حذف کنکور مجلس شورای اسلامی نیز به نوعی در این نظام جامع قرار خواهد داشت. پیش از این اعلام شده بود که آزمون کنکور سراسری پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌های کشور در سال 93 خذف خواهد شد ، اما هیچ روش جایگزینی تا کنون پیشنهاد نشده است .

کد خبر 186210
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز