همشهری آنلاین: جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اعلام طرح تعویض کارت‌های پایان خدمت از 22 مهر ماه، از صدور معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

کارت پایان خدمت سربازی

به گزارش ایسنا، سردار ابراهیم کریمی در این باره گفت: بر اساس قانون ما باید برای دانش‌آموزانی که به سن 17 سال تمام می‌رسیدند، معافیت تحصیلی دانش‌آموزی صادر می‌کردیم که امسال در توافقات و هماهنگی‌هایی که با آموزش و پرورش صورت گرفت، مقرر شد برای آن دسته از دانش‌آموزانی که به سن 17 سال تمام یا همان 18 سال رسیده‌اند معافیت تحصیلی صادر شود.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه این امر با هدف جلوگیری از اقدامات بعدی سازمان برای اعزام این افراد انجام شده است، خاطر نشان کرد: این افراد نیز می‌توانند همانند دانشجویان برای دریافت معافیت تحصیلی به دفاتر پلیس + 10 مراجعه و از آنجا درخواست خود را کامل کنند.

به گفته وی در این صورت دیگر برای دانش‌آموزانی که وارد 18 سالگی شده‌اند غیبت لحاظ نمی‌شود و آنان می‌توانند تا سقف سنواتی که برایشان تعیین شده، ادامه تحصیل بدهند.

کریمی به دانشجویان توصیه کرد که سریعتر به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنند تا سازمان بتواند پیش از پایان مهرماه این اقدامات را انجام دهد.

آغاز طرح تعویض کارت‌های پایان خدمت از 22 مهرماه

‌جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین از آغاز طرح تعویض کارت‌های پایان خدمت از 22 مهرماه سال جاری خبرداد وگفت: بر این اساس دارندگان کارت‌های معافیت سال‌های 85 تا 90 می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 درخواست تعویض کارت پایان خدمت قدیمی خود با کارت هوشمند را ارائه دهند.

وی همچنین در خصوص دارندگان کارت‌های پایان خدمتی که پیش از سال 85 صادر شده است نیز گفت: برای این افراد زمان‌بندی جدید در آینده اعلام خواهد شد.

به گفته جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا کلیه افرادی که از یگان‌های خدمتی مختلف از جمله ارتش، سپاه پاسداران، ستادکل نیروهای مسلح و ... کارت پایان خدمت دریافت کرده‌اند باید نسبت به تعویض کارتشان اقدام کنند.

چگونگی صدور کارت‌المثنی

کریمی همچنین در خصوص چگونگی صدور کارت المثنی برای آن دسته از افرادی که کارت خود را گم کرده‌اند نیز گفت: مراحل صدور کارت‌المثنی فرایند متفاوتی با طرح تعویض دارد و در حال حاضر با اقداماتی که در سازمان وظیفه عمومی ناجا انجام شده متقاضیان دریافت کارت‌المثنی ‌باید به دفاتر پلیس + 10 مراجعه و کارت‌المثنی خود را دریافت کنند.

به گفته کریمی با شرایط فعلی دیگر لازم نیست که افراد برای دریافت کارت‌‌المثنی به یگان‌های خدمتی خود مراجعه کنند.

وی اضافه‌کرد: افرادی که نسبت به دریافت کارت‌المثنی اقدام کرده‌اند، کارت‌المثنی پایان خدمتشان به شکل هوشمند صادر می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس برای هوشمندسازی ندارند.


زمان تعویض کارت،‌ یک ماه و صدور المثنی، دو ماه

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین در خصوص زمان تعویض کارت‌های پایان خدمت قدیمی و صدور المثنی نیز گفت: برای تعویض کارت قدیمی با کارت‌های هوشمند در صورتی که مدارک متقاضیان کامل باشد، حداکثر ظرف یک ماه کارت جدید به آدرس آنان ارسال خواهد شد.

وی اضافه کرد: البته ممکن است عده‌ای نواقصی در پرونده خود داشته باشند یا مدارکشان نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد که این امر در حدود یک ماه و نیم طول خواهد کشید اما آنان نیز نگران نباشند چرا که سازمان مشغول یکسان‌سازی مدارک و رفع ابهامات است.

امکان تحصیل و خدمت همزمان وجود ندارد

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین در خصوص امکان تحصیل و انجام خدمت سربازی به شکل همزمان نیز گفت: قانون چنین اجازه‌ای را به ما نداده بنابراین چنین امکانی وجود ندارد.

وی همچنین درباره عدم واریز حقوق برخی از سربازان که حدفاصل دوران آموزشی و خدمت خود را در کنکور قبول شده و به دانشگاه رفته‌اند، گفت: این اتفاق امر شایعی نیست اما به هر حال پرداخت حقوق و مزایا به واحد خدمتی افراد مربوط می‌شود که من پیشنهاد می‌کنم این افراد موضوع را از یگان خدمتی‌شان حتما پیگیری کنند.

کریمی افزود: تنها اقدامی که سازمان درباره حقوق سربازان انجام می‌دهد، این است که به هنگام اعزام پس از تهیه دفترچه بیمه برای آنان اقدام به ایجاد شماره حسابی در بانک سپه برایشان می‌کند و این اطلاعات را به نیروهای مسلح و یگان‌های خدمتی می‌دهد تا در پرداخت حقوق سربازان مشکلی ایجاد نشود.

تمایل به غیبت بسیار کم است

کریمی درخصوص وضعیت اعزام به سربازی مشمولان نیز گفت: در حال حاضر سربازان به موقع خود را برای انجام خدمت مقدس سربازی معرفی می‌کنند و مشکل خاصی نداریم.

جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا وضعیت اعزام به خدمت را خوب ارزیابی کرد و گفت: تعداد احضارها بر حسب نیاز ما تامین می‌شود.

وی همچنین تمایل به غیبت در مشمولان را کم دانست و گفت: خوشبختانه در حال حاضر شور و نشاط رفتن به خدمت سربازی در جوانان وجود دارد.

کد خبر 186182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز