در سال1373 دوران مقدماتی نظامی را پشت سر گذاشته و از آنجا که گردان حافظ‌صلح فعالیت‌ها و عملکردش برای او جالب بوده، این گردان را انتخاب می‌کند تا در آن به خدمت ادامه دهد.

دفاع مقدس

این انتخاب سخت بیش از هر چیز نیازمند تلاش و آموزش‌های ویژه بوده تا بتواند به آن دست یابد، به‌خاطر همین مسئله به لحاظ علمی سطح خود را بالا می‌برد و جزو نفرات برتر دوره مقدماتی می‌شود و اینگونه می‌تواند به‌عنوان نفر برتر آن دوره، گردان حافظ‌صلح را برای ادامه خدمت انتخاب کند. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با سرهنگ دوم کاظمی فر یکی از فرماندهان گردان حافظ‌صلح نیروی زمینی ارتش است.

  • خودتان را به‌طور کامل معرفی کنید و بفرمایید که نحوه ورود شما به یگان حافظ‌صلح چگونه بوده است؟

گردان حافظ‌صلح یکی از شاخص‌ترین یگان‌های ارتش است و از اهمیت بالایی در کشور و مجامع بین‌المللی برخوردار است، ماهیت گردان حافظ‌صلح در سال1371 توسط گردش کاری توسط ستاد کل نیروهای مسلح به دفتر مقام‌معظم رهبری ارسال شد و به دستور معظم‌له‌ برای ماموریت‌های بشردوستانه از این یگان استفاده شود. من تا تاریخ 3/8/90 در گردان حافظ‌صلح مسئولیت‌های متعددی ازجمله فرمانده گروهان، رئیس رکن دوم و سوم، جانشین گردان و به‌مدت سه‌سال و نیم به‌عنوان فرمانده گردان خدمت کردم و بنا به تشخیص هیأت رئیسه نزاجا به‌خاطر تجربیاتی که من در سال‌های گذشته کسب کرده بودم به ستاد نیروی زمینی ارتش منتقل شده و مشغول ادامه خدمت هستم.

  • از دیدگاه شما هدف از تاسیس یگان حافظ‌صلح چه بوده است؟

با توجه به ماموریت‌های برون مرزی و خارج از کشور و چندملیتی در جهت حفظ صلح و فعالیت‌های بشردوستانه‌ای که در آن زمان وجود داشت، مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفتند گردان 185پیاده مکانیزه که یکی از گردان‌های زبده نیروی زمینی ارتش بود را برای تغییر ماهیت به گردان حافظ‌صلح انتخاب کنند تا بتوانند با استفاده از این نیرو‌ها ماموریت‌های محوله را به‌خوبی انجام داده و در آنها شرکت کنند، از این‌رو مسئولین ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت امور خارجه درخواستی را به سازمان ملل فرستادند که مورد موافقت بخش صلح سازمان ملل قرار گرفت و از سال1372 رسما نام یگان حافظ‌صلح ایران در لیست سازمان ملل ثبت شد و کار خود را آغاز کرد که سال‌های ابتدایی این گردان فراز و نشیب‌های زیادی داشت. در سال‌های ابتدایی تجربیات زیادی در این زمینه وجود نداشت که با اعزام افسران باتجربه این مسئله را پشت سر گذاشتیم. ما دو نوع ماموریت برای افسران داشتیم؛ یکی ماموریت آموزشی و یکی عملیات برای حفظ صلح سازمان ملل. تعدادی از افسران خودمان را برای طی کردن دوره‌های حفظ صلح به کشورهای فنلاند، هندوستان فرستادیم و اخیرا یک گروهی را آماده کردیم که به کشور ترکیه اعزام شوند که اینها با آخرین متدهای حفظ صلح آشنا شده و می‌شوند و دسته‌ای دیگر از نیروها پس از گذراندن این دوره برای عملیات حفظ‌صلح به کشورهای دیگر اعزام شدند که به‌عنوان مثال بنده در سال1382 به کشورهای اتیوپی و اریتره جهت برقراری و تعیین مرزهای دو کشور که در آن سال به دلایل جنگ‌های داخلی و جنبش‌های انجام شده از هم جدا شده بودند در قالب تیم افسران ناظر نظامی سازمان ملل اعزام شدم و چندین نفر از افسران دیگر به‌صورت متعدد به کشورهای سودان شمالی و جنوبی، اتیوپی، اریتره و منطقه دارفور اعزام شدند و در حال حاضر هم دو نفر از افسران ما در منطقه دارفور در حال گذراندن عملیات هستند.

  • با توجه به اهمیت ماموریت‌های شما، تجهیزات خاصی در اختیار یگان شما قرار دارد؟

تجهیزاتی که در اختیار گردان حافظ‌صلح مانند تجهیزات فعلی ارتش نیز است و تنها تفاوتی که به لحاظ تجهیزاتی یگان حافظ‌صلح با دیگر یگان‌ها دارند این است که تجهیزات ما به لحاظ کمیت و کیفیت بیشتر با استاندارد جهانی مطابقت دارد و بهترین تجهیزات که در صنایع دفاع و تمامی نیروهای مسلح تولید می‌شود به گردان حافظ‌صلح تحویل داده می‌شود چون نیروهای ما سفیران میهن اسلامی هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

  • با توجه به ماموریت‌هایی که شما در خارج از کشور انجام می‌دهید، آیا از اطلاعات و تجهیزات آنها برای کشور استفاده می‌کنید؟

خوشبختانه یکی از رسالت‌های یگان حافظ‌صلح طی ماموریت‌هایی که در سازمان ملل انجام می‌دهیم این است که کسب اطلاعات در جهت رشد و پیشرفت فعالیت‌های کشور باشد، در مقایسه‌ای که این اطلاعات را با دستاوردهای کشور خودمان می‌بینیم، تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز ما توسط سازمان جهاد خودکفایی نزاجا و صنایع دفاع نیروهای مسلح انجام می‌شود و تجهیزات و خودروهایی که ما در اختیار داریم با استانداردهای جهانی مطابقت دارد و در تمامی شرایط آب و هوایی ما با هیچ مشکلی به این لحاظ مواجه نیستیم و نیازی به خرید تجهیزات از کشورهای خارجی نداریم.

  • تمهیدات این یگان در برابر حوادث پیش‌بینی نشده به چه صورت است؟ آیا با یگان‌های دیگر نیروهای مسلح همکاری دارید؟

یکی از ماموریت‌های یگان حافظ‌صلح در همین مورد است که در حوادث و وقایع غیرمترقبه که در کشور رخ می‌دهد به‌عنوان نخستین یگان شرکت کند. به‌عنوان مثال می‌توان به زلزله منطقه آونج اشاره کرد که نخستین یگان گردان حافظ‌صلح لشکر 16زرهی قزوین بود که وارد عمل شد و به آسیب‌دیدگان کمک کرد و در مورد همکاری با یگان‌های دیگر در تمامی عملیات‌ها با تمامی یگان‌های نیروهای مسلح همکاری داریم و هم‌اکنون در کشور سودان به‌صورت نوبتی مشغول عملیات هستند که یک‌سال در اختیار سپاه پاسداران و یک‌سال در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران است. در رابطه با این موضوع چون در حال حاضر گردان حافظ‌صلح در حال تکمیل تجهیزات، نیروها و آخرین اطلاعات است با تمامی یگان‌های نیروهای مسلح و ارگان‌ها و با بخش حفظ‌صلح سازمان ملل از طریق وزارت خارجه در حال ارتباط و همکاری هستیم؛ به‌عنوان مثال ما در عملیات‌هایی که انجام می‌دهیم از نیروی هوایی و هوانیروز برای عملیات‌های هوایی و نیروهای دریایی برای عملیات‌هایی که در سطح آب اجرا می‌شود کمک می‌گیریم. در کشور ایران هم‌اکنون تنها یگان حافظ‌صلح در نیروهای مسلح در اختیار نیروی زمینی ارتش لشکر 16زرهی قزوین است که در سال‌های آتی این امکان وجود دارد که از یگان‌های نیروی هوایی و دریایی در ایران استفاده شود.

  • آیا نیروهای خارجی در تمرینات و عملیات‌های کشور ما نیز حضور دارند؟

نیروهای خارجی از چندین کشور، چند سال گذشته از سوی سازمان ملل فراخوانده شدند و به تهران آمدند و به آنها آموزش داده شد و در لشکر زرهی16قزوین منطقه مانوری که با منطقه عملیات حفظ صلح مطابقت داشت به‌صورت عملی ماموریتی را انجام داده و پس از اتمام آموزش آنها به کشور‌های خود برای اعزام به ماموریت‌های سازمان ملل بازگشتند.

  • آیا از سربازان وظیفه در گردان حافظ‌صلح و ماموریت‌ها استفاده می‌کنید؟

عمده نیروهای یگان حافظ‌صلح را سربازان وظیفه تشکیل می‌دهند که از میان افراد زبده، توانمند به لحاظ جسمی، با تجربه و با تحصیلات بالا انتخاب شده‌اند که با توجه به میزان کارایی آنها در بخش‌های مختلف یگان حافظ‌صلح مشغول خدمت هستند.

  • آیا یگان حافظ‌صلح در زمینه استخدام نفرات به‌صورت مجزا اقدام می‌کند یا از طریق نیروی زمینی برای جذب نفرات اقدام می‌شود؟

یگان حافظ‌صلح در زمینه استخدام نفرات به‌صورت مستقیم اقدامی انجام نمی‌دهد و از طریق مراکز فرهنگی نیروی زمینی ارتش و اعزام کارشناسان به این مرکز نیروهای متخصص و توانمند مورد نیاز خود را انتخاب کرده و پس از انجام مصاحبه و رسیدن به معیارهای معین یگان آنها را جذب می‌کند.

  • تفاوتی که بین یگان حافظ‌صلح و هلال‌احمر وجود دارد، چیست؟

هلال‌احمر صرفا در ماموریت‌های بشردوستانه‌ای که بر اثر بلایای طبیعی رخ می‌دهد شرکت می‌کند و در ماموریت‌های رزمی و نظامی شرکت ندارد ولی گردان حافظ‌صلح، هم در ماموریت‌های رزمی و نظامی و هم در ماموریت‌هایی که بر‌اثر بلایای طبیعی اتفاق می‌افتد، شرکت داشته و به کمک نیروهای هلال احمر و مردم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

  • در پایان اگر سخنی ناگفته وجود دارد بفرمایید؟

تمامی گردان‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران از پنج گروهان تشکیل می‌شوند و تنها گردان حافظ‌صلح است که از هفت‌گروهان تشکیل شده است و به لحاظ آموزشی کاملا متفاوت نسبت به سایر گردان‌ها عمل کرده و نه فقط آموزش‌های رزمی بلکه آموزش مهارت‌های حفظ صلح که خود شامل چند دسته می‌شود و سایر آموزش‌ها را در زمینه‌های گوناگون برای نیروهای خود انجام می‌دهد تا نیروهای آن بتوانند به‌خوبی ماموریت‌های برون مرزی خود را انجام بدهند زیرا اگر اشتباهی در ماموریت‌ها رخ بدهد ابتدا سازمان ملل زیر سؤال می‌رود و در مرحله بعد به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد و زیر سؤال می‌روند. در پایان امیدوارم که بتوانیم در رابطه با ماموریت خطیری که بر دوش ما گذاشته شده است و به‌عنوان سفیران خوبی از نظام جمهوری اسلامی ایران انجام وظیفه کنیم.

کد خبر 186154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز