همشهری آنلاین: 35 نقاشیخط متفاوت و متنوع از اسدالله کیانی از 7 مهر ماه بر روی دیوار گالری شکوه رونمایی شد که برخی از آنها به هیچ روی با سنت شناخته شده این گونه هنر نسبتی نداشته و غلبه کلی آثار بر فرم و رفتار نقاشانه هنرمند استوار بود.

خوشنویسی

به گزارش همشهری آنلاین، کیانی که از سال 1350 همه تمرکز خود را به خلق نقاشیخط وا داشته است، در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاهش گفت: از دوران کودکی به موازات هم خوشنویسی و نقاشی را پیگیری کرده‌ام و در نوجوانی در خط شکسته و در نقاشی آبرنگ علاقه‌ام را یافتم اما از سال 1350 به ترکیب آنها روی آورده‌ام و از همان سال تنها نقاشیخط می‌سازم، این روند با برپایی نخستین نمایشگاه انفرادی در سال 1353 در «خانه آفتاب» مشهود است و تا امروز 75 نمایشگاه گروهی و 15 نمایشگاه انفرادی ارائه داده‌ام».

این هنرمند پیشکسوت «خط ایرانی» را صاحب دو ویژگی شاخص زیبایی ذاتی و انتقال مفاهیم دانست و گفت:«خط ریشه‌دارترین عنصر انتقال فرهنگ‌هاست و به حتم حفظ نمودن آن به عنوان میراث معنوی الزامی است.

از همین رو حفظ انجمن خوشنویسان نیز ضروری است اما باید باور کنیم خوشنویسی به معنای کلاسیک آن کاربرد و جایگاه امروزین ندارد.

برای امروز باید هنر امروزین آفرید که زاییده مقتضیات امروز باشد حال آنکه خوشنویسی سنتی المان‌های فرهنگی دیروزها را یدک می‌کشد».

وی گفت: «من بر همین باور آثارم را با مختصات هنر امروز می‌آفرینم، از خط، روح حروف و شکل کلمات را درمی‌یابم و تصویر زیبای فرم آنها را بر روی بوم خلق می‌کنم.

من برای کلمه رنگ و مزه قائلم، فکر می‌کنم هر کلمه و هر حرف، زوایای پنهان دیده نشده دارد که من آنها را در انحنای یک «ن» و یا یک «هـ» می‌یابم و بسته به حال درونی خودم و یا حال درونی کلمه با رنگ درمی‌آمیزم و نقاشیخط می‌سازم که در آن دیگر چیزی برای خواندن وجود ندارد اما حس و روحی در آن دویده که مخاطب را با حال تازه‌ای روبرو می‌کند.

اسدالله کیانی، اوضاع هنر نقاشیخط امروز را بسیار شلوغ و مشوش خواند و گفت: اما این گونه گونی را مفید می‌دانم، اینکه هرکس به زعم خود نقاشیخط را تعریف می‌کند و هنوز دایره تعریف این گونه هنری بسیار وسیع است می‌تواند موجبات تقویت بنیان‌ها و پویایی این جریان شود».

کیانی با رد کردن این تحلیل که نقاشیخط به انتهای راه خود رسیده است تأکید کرد: «نقاشیخط هنوز اول راه است» حتی هنوز اسم این گونه هنری محل بحث است و عده ای آن را خط نقاشی، گرافیک خط، خطاشی ... می‌خوانند و من هم برای آن «خط نگاره» را پیشنهاد می‌کنم.

لذا این تعبیر که نقاشیخط هنوز هزاران راه نرفته پیش رو دارد را درست می‌دانم.

در همین نمایشگاه دو تابلوی من مشابه هم نیست و همین نکته از وسعت پهناور مفهوم نقاشیخط حکایت می‌کند که در سالهای آتی و زمانی که از این تشویش و پراکندگی موجود در این گونه هنری فاصله گرفتیم می‌توانیم قضاوت کنیم کدام یک از آثار در چارچوب اصلی این هنر می‌گنجند.

کیانی گفت: «در این 40 سال نقاشی خط نزدیک به پنج هزار اثر هنری آفریده است و هنوز صدها اتود در این زمینه دارد که فرصت نکرده آنها را روی بوم اجرا کند؛ همین نکته هم از تنوع دلپذیر نقاشیخط و راه دراز مقابلش خبر می‌دهد.

نمایشگاه نقاشیخط های اسدالله کیانی تا 12 مهر ماه در گالری شکوه واقع در بلوار اندرزگو ـ خیابان شهید سلیمی شمالی ـ کوچه امیر نوری ـ پلاک 19 دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

 

 

کد خبر 186123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز