گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: فصل سرما از راه رسید و اغلب هموطنان زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی همچنان بی‌سرپناه هستند و در چادرها اسکان دارند؛ البته به یاد داریم که برخی مسئولان پس از وقوع زلزله اعلام کردند که طی 45روز تا دو‌ماه برای زلزله‌زدگان خانه می‌سازند.

وزیر راه و شهرسازی در آیین کلنگ‌زنی یک واحد مورد بازسازی در روستای کویج از توابع شهرستان هریس به مردم این اطمینان را داد که ساخت همه واحدهای مورد نیاز مردم زلزله‌زده در ۴۵ روز امکان‌پذیر است و ابراز امیدواری کرد که تمام واحدهای نیازمند بازسازی در این منطقه پیش از آغاز فصل سرما به پایان برسد. علی نیکزاد وعده داد شخصا همه مسائل مربوط به بازسازی واحدهای تخریب‌شده در زلزله را در دولت پیگیری خواهد کرد. البته وعده‌هایی از این دست فراوان است تا جایی که برخی مسئولان به بقیه توصیه کردند که وعده‌هایی که امکان عملی شدن آنها وجود ندارد به مردم ندهند. البته معاون اول رئیس‌جمهور نیز پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده وعده داد‌ که پیش از فرارسیدن فصل سرما و تنها در مدت زمان دو‌ماه خانه‌های آسیب‌دیده بازسازی و به زلزله‌زد‌گان تحویل می‌شود.

انتقاد از وعده‌ها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اخیرا با اشاره به ساخت 20هزار واحد مسکونی برای زلزله‌زدگان لرستان گفت: الان هم این توان قوی مدیریتی وجود دارد. مسئولان تلاش می‌کنند مشکل مسکن زلزله‌زدگان آذربایجان را حل کنند، ولی در کنار آن عیب‌هایی‌هم هست؛ مثلا گفته می‌شود دو ماهه مسکن زلزله‌زدگان را تحویل می‌دهیم. چرا چنین سخنی گفته می‌شود؟! مردم انتظار ندارند که دو ماهه مسکن خود را تحویل بگیرند. چرا انتظار ایجاد می‌کنید؟! مصطفی پورمحمدی اظهار کرد: باید محاسبه شود که چه تعداد مسکن ویران شده است، خاکبرداری، فونداسیون و. . . این تعداد مسکن چقدر طول می‌‌کشد، سختی کار در زمستان نیز محاسبه شود و بعد وعده تحویل مسکن مطرح شود.

با یک گل بهار نمی‌آید

چند روز پیش برخی رسانه‌ها از جمله سیمای جمهوری اسلامی با پخش تصاویری از تحویل دو واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده، اعلام کردند که و عده تحویل خانه‌های زلزله‌زدگان طی 45روز عملی شد. در این آیین علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: هم اینک عملیات احداث سقف ۱۰۰ واحد تخریب شده بر اثر زلزله نیز آغاز شده و از این پس هر روز شاهد بهره‌برداری از واحدهای بازسازی شده و تحویل این واحدها به زلزله‌زدگان خواهیم بود، همچنین برنامه‌ریزی شده پیش از شروع فصل سرما تعداد زیادی از زلزله‌زدگان خانه‌های خود را تحویل بگیرند. با مقایسه سخنان وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مسکن چنین استنباط می‌شود که دولت نیز از وعده پیشین خود مبنی بر ساخت همه واحدهای مورد نیاز مردم در مناطق زلزله‌زده کوتاه آمده و از طرفی به این نتیجه رسیده که عملا امکان استقرار مردم زلزله‌زده در واحدهای مسکونی پیش از فرا رسیدن فصل سرما در منطقه وجود ندارد. در زلزله استان آذربایجان‌شرقی حدود 12هزار واحد مسکونی‌ 60تا 100درصد آسیب دیدند.

درد دل زلزله‌زدگان

یکی از اهالی روستای اورنگ به خبرنگار همشهری می‌گوید: کار آواربرداری روستا همچنان ادامه دارد و در روستای اورنگ تنها دو واحد مسکونی آماده شده و بقیه پروژه‌ها در حد شناژ‌بندی است.اکبر فاتحی اضافه می‌کند: شب‌ها اینجا سرد است و از نیمه‌شب به بعد سرما جانسوز است و در چادرها می‌لرزیم و دعا می‌کنیم زودتر خانه‌هایمان ساخته شود و هرروز پیگیر تکمیل خانه‌ها هستیم اما کارها به کندی پیش می‌رود.
او با انتقاد از کمبود سرویس بهداشتی و حمام اظهار می‌کند: در روستای ما تنها یک حمام نصب‌شده و افزون بر حمام به لحاظ سرویس بهداشتی هم مشکل همچنان به قوت خود باقی است. فاتحی به نمایندگی از زلزله‌زدگان روستای اورنگ از مسئولان خواست یک شب را در چادرهای آنها سپری کنند تا از نزدیک با مشکلات زلزله‌زدگان آشنا شوند و بدانند که فصل سرما از راه رسیده و به وعده‌های خود عمل کنند. شجاع دشت‌بان از اهالی روستای دغلیان نیز می‌گوید:

کار آواربرداری در روستای ما شروع شده و 10واحد مسکونی در مرحله شناژ‌بندی است و تا‌کنون که بیش از 45روز از وقوع زلزله می‌گذرد ما همچنان بی‌سرپناه هستیم. او اضافه می‌کند: مسئولان اعلام کرده‌‌اند برای شما کانتینر می‌آوریم و تا زمان آماده شدن خانه‌هایتان باید در کانتینرها زندگی کنید؛ این حرف‌ها با وعده‌هایی که مسئولان پس از زلزله داده‌اند متفاوت است. دشت‌بان با بیان اینکه احشام روستائیان در امان نیستند می‌افزاید: افزون بر مشکل سرما که طاقت‌فرساست، چون احشام روستائیان در مکان‌هایسر باز نگهداری می‌شوند از حمله درندگان در امان نیستند و شاهد دریده شدن احشام که تنها دارایی برخی روستائیان است، هستیم. او می‌گوید:‌ به لحاظ سردسیر بودن منطقه، ‌ما برای دفاع از خود در برابر حیوانات اسلحه شکاری داشتیم که چندماه است آنها را از ما گرفته‌اند و ما نمی‌توانیم از خود در برابر درندگان محافظت کنیم. او نیز از مسئولان تقاضا دارد تا وعده‌های داده شد را فراموش نکنند.

حمله گرگ‌ها به احشام

فرمانده انتظامی آذربایجان‌شرقی دیروز در نمایشگاه پلیس مبارزه با مواد‌مخدر این استان، ‌ گرگ‌ها را تنها تهدید‌کننده امنیت مردم ارسباران دانست. سردار مسعود خرم‌نیا با اشاره به اینکه موضوع ناامنی و سرقت احشام در منطقه ارسباران در جریان بحران زلزله، گزارش نشده است یادآور شد: تنها چیزی که در زلزله اخیر، امنیت زلزله‌زدگان را تهدید می‌کرد، حمله گرگ‌ها بود.

سرویس بهداشتی تأمین شده

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در مصاحبه اخیر خود در مورد زمین‌لرزه در استان آذربایجان‌شرقی گفت: سرویس‌های بهداشتی حادثه‌دیدگان کامل شده است و در زمینه اسکان اضطراری آنها مشکلی نداریم.
محمود مظفر اظهار کرد: همچنین پکیج غذایی یک ماهه نیز برای 211روستا توزیع شده است که تا‌ماه آینده هیچ‌کدام از خانواده‌های پنج نفره با مشکل مواجه نمی‌شوند. او تصریح کرد: تنها نگرانی در بحث ساخت‌وساز خانه‌هاست که این موضوع نیز با قدرت پیش می‌رود و ان‌شاءالله تا یک‌ماه آینده مردم می‌توانند اسکان پیدا کنند.

سخن آخر

به هر روی با وجود کارهای انجام شده و آغاز فصل سرما در مناطق لزله‌زده، مردم این مناطق سرپناهی ندارند و سخنان پیر زن گوره‌درقی را همچنان در ذهن می‌آید:‌ «آی قارداش! سن بیزیم طرفیمیزدن یاز عزیز هموطنلر زلزله گلن کندلری یاددان چیخارتماسینلار ، گئجه لر چوخ سویوق دور. بیزیم ائویمیز یوخدور. گئجه لر سحره کیمی سویوقدان تیتره ییریق»، «ای برادر بنویس که هموطنان عزیز، زلزله‌زدگان را فراموش نکنید، اینجا شب‌ها بسیار سرد است، ما خانه و سرپناه نداریم و شب تا صبح از سرما به‌خود می‌لرزیم».

کد خبر 185949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز