سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: میزان نیاز به گروه شیر و لبنیات در سنین مدرســه 2 تا 3 واحد است. اگر دانش‌آموز علاقه‌ای به خوردن شیر ساده ندارد می‌توان شیر طعم‌دار را به او توصیه کرد. مثلا" مقدار کمی پودر کاکائو (در حد یک قاشق مربا‌خوری در یک لیوان شیر و یا عسل) به شیر اضافه نمود تا طعم آن تغییر کند.

افراط در مصرف شیر باعث کمبود آهن می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ لیلا شوروزی متذکر شد: مقدار زیاد کاکائو به علت داشتن اگزالات از جذب کلسیم شیر جلوگیری می‌کند.

وی از جمله راههای دیگر خوراندن شیر به این دسته از فرزندان را این گونه توضیح داد: می‌توان شیر را در قالب غذاهایی مثل فرنی و شیر برنج به کودکان داد و یا از فرآورده‌های شیر مانند ماست، پنیر و کشک در وعده صبحانه، ناهار و شام یا بستنی در میان وعده استفاده کرد. افراط بیش از حد در خوردن شیر نیز به این دلیل که جایگزین سایر غذاهای اصلی می‌شود، کودک را در معرض خطر کمبود‌های تغذیه‌ای بخصوص کمبود آهن قرار می‌دهد.

شوروزی در ادامه اظهار داشت: برخی از کودکان سنین مدرسه از خوردن گوشت امتناع می‌ورزند در حالی که مصرف گوشت به عنوان منبع عمده پروتئین با کیفیت خوب، آهن و روی حائز اهمیت است. لازم است به مادران توصیه شود در غذاهایی که مورد علاقه کودک است از گوشت چرخ شده استفاده کنند مانند ماکارونی ، کتلت، همبرگر و کباب که در منزل تهیه می‌شوند.

وی افزود: معمولا کودکان در این سنین تمایلی به مصرف سبزی‌های تازه ندارند. به مادران توصیه کرد: که سبزی‌های خام مثل هویج، گوجه‌فرنگی، کاهو، گل کلم و سبزی‌های پخته مثل چغندر پخته (لبو)، نخود‌فرنگی، لوبیا سبز و کدو حلوایی را به عنوان میان وعده به کودکان بدهند.

کد خبر 185727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز