گروه ادب وهنر-مهرنوش سلماسی: کمتر از دو هفته تا آغاز جشنواره بین‏ المللی فیلم‏های کودکان و نوجوانان باقی مانده؛ جشنواره‏ای که بیست و ششمین دوره خود را پیش رو دارد و بار دیگر اصفهانی‏ها را برای میزبانی به تدارک و تکاپو انداخته است.

پوستر - جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان

مانند سال گذشته دبیری این جشنواره برعهده سیداحمد میرعلایی است که امسال نیز با برنامه‌های جنبی و متفاوت به استقبال این جشنواره رفته است. ازجمله این برنامه‌ها قطار مزین شده با نمادها و نشانه‌های جشنواره کودک است که از 17تا 21مهر‌ماه و در طول برگزاری این مراسم در سطح شهر اصفهان به حرکت درخواهد آمد.

از ژانر کودک و نوجوان می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ژانرها یاد کرد؛ چراکه این بخش از سینما امکانی را فراهم می‏آورد تا بتوان به دنیای کودکانه نزدیک شد و آسیب‏ها و مشکلات این قشر از جامعه را شناسایی کرد و در پی مرتفع ساختن آن برآمد.

در دهه 60آثار موفقی در همین ژانر تولید شدند که با گذشت سال‌ها همچنان خاطره انگیزند، اما طی سال‌های اخیر سینمای کودک کم رونق شده و چندان مورد توجه اهالی سینما واقع نمی‌شود که همین امر موجبات نارضایتی برخی از اهالی سینما را که در این عرصه فعالیت دارند فراهم آورده. با این تفاسیر این جشنواره فرصتی مغتنم برای تولیدات سینمایی این ژانر است که خود را مورد محک و ارزیابی قرار دهند.

چشم‌وچراغ سینمای کودک

محمدعلی طالبی کارگردان فیلم سینمایی «شهر موش‏ها» برگزاری جشنواره کودک و نوجوان را فرصتی برای ایجاد ارتباط بین اهالی سینمای کودک می‏داند؛ چراکه چنین ارتباط و اجتماعی در طول سال برای سینمایی‏ها شکل نمی‌گیرد. وی معتقد است که همه اهالی سینما و فیلمسازان کودک، خاطرات بسیار خوبی از برگزاری جشنواره در اصفهان دارند. همچنین علاقه جمعی و خاطرات مشترک می‌تواند در بهتر برگزار‌شدن جشنواره مؤثر واقع شود. حضور فیلمسازان با تجربه‌های مختلف در زمان برگزاری جشنواره، باعث تعامل و تبادل اطلاعات می‌شود و همین امر سینمای کودک را به رشد و بالندگی می‌رساند. حضور بزرگان سینما در این ژانر و فیلم‌های شاخص کودک خارجی باعث می‌شود مقایسه شکل بگیرد و این مقایسه سبب ارتقای فعالیت هنری خواهد شد.

ابراهیم فروزش که یکی از باسابقه‌ترین کارگردانان این ژانر سینمایی است و آثاری چون هامون و دریا، بچه‌های نفت، خمره و کلید را در کارنامه هنری خود دارد جشنواره فیلم کودک را ویترین نمایش تولیدات یکساله داخلی و بین‏المللی سینمای کودک می‏داند. وی که در سال 49سرپرست مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده معتقد است که تولیدات یکساله سینمای کودک ونوجوان که در جشنواره فیلم کودک به نمایش گذاشته می‌شود، تلنگری بر چرخه تولید سینمای کودک است که این امر می‌تواند نتایج خوبی به همراه بیاورد.

مسعود کرامتی نیز که نخستین تجربه‌اش را با عروسک گردانی در فیلم به یادماندنی شهر موش‏ها ساخته مرضیه برومند و محمدعلی طالبی به‌دست آورده و در سال‌های بعد به‌عنوان کارگردان، فیلم‌هایی ساخته که چندین پروانه زرین دریافت کرده، از بی‌توجهی و نبود امکانات کافی برای سینمای کودک ابراز نگرانی کرده و معتقد است که نه فقط در زمان برگزاری جشنواره بلکه در طول سال باید به سینمای کودک و نوجوان بها داده شود و تمام شهرهای ایران در زمان برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در آن مشارکت کنند و شرایطی ایجاد شود که شهرستانی‏ها نیز بتوانند از فیلم‌های سینمای کودک و جشنواره بهره ببرند. وی در فیلم سینمایی دزد عروسک‏ها نیز دستیار کارگردان بوده است.

کیانوش عیاری نیز که فیلم شاخ گاو را در حوزه سینمای کودک در کارنامه دارد معتقد است که یکی از نقاط قوت جشنواره بین‏المللی فیلم‏های کودکان و نوجوانان طی برگزاری، جلسات پرسش و پاسخ است. به گفته عیاری برگزاری این جلسات و نقد فیلم‏ها طی سال‌های گذشته، به جذابیت‌ جشنواره‌ افزوده و باعث مطرح شدن جشنواره در مطبوعات و نزد مخاطبان شده است. همچنین وی ابراز داشته رقابت فیلمسازان ما با فیلمسازان خارجی در افزایش کیفیت تولید فیلم‌های کودک تأثیرگذار خواهد بود.

کودکانه‌هایی از سراسرجهان

آثار ایرانی بخش مسابقه سینمای بین‌الملل این دوره از جشنواره فیلم‌های روییدن در باد (رهبر قنبری)، مروارید (فریدون حسن‌پور) و چتر سبز (ناصر رفایی) هستند. در این بخش 11فیلم خارجی از تایوان، سوئیس، اسپانیا، کره‌جنوبی، آذربایجان، انگلیس، فرانسه و همینطور روسیه و ژاپن هر کدام با دو فیلم شرکت خواهند کرد.

همچنین 9پویانمایی بلند ایرانی و خارجی در بخش رقابتی جشنواره کودک و نوجوان حضور دارند. عطر ولایت، داستان سامرا، آقای مهربان و نگین هفت دریا آثار ایرانی این بخش و سگ فضانورد- بلکا و استرلکا از روسیه، روز کلاغ‌ها محصول مشترک فرانسه، بلژیک و کانادا، روزهای سبز از کره، لوته و راز سنگ‌ماه از استونی و لیتوانی و مرد‌ماه از فرانسه و آلمان پویانمایی‏های بلند خارجی بخش مسابقه بین‌الملل هستند.

در بخش مسابقه پویانمایی‌های کوتاه بین‌الملل نیز چهار اثر کوتاه ایرانی با 20پویانمایی خارجی شرکت خواهند کرد. کودکان دشت، من همسرم و گاومون، آواز شب و خط قرمزآثار ایرانی این بخش از جشنواره فیلم کودک هستند. چینتی از روسیه، چه می‌گویی از کرواسی، مسابقه جایزه بزرگ از اسپانیا، تولدت مبارک از کره، خانه از آلمان، سفر یک بچه گربه از فرانسه، پرنده کوچک و برگ از سوئیس، گمشده از استرالیا و انگلیس، غذا‌ساز میریام از استونی، خال‌های سبز رنگ از استونی، ناپیدا از اردن و انگلیس، پوشش خارجی از کانادا، سیر خرگوش از هلند، ازدست‌رفته از انگلیس، شایعات از بلژیک و فرانسه، پسر چهار چشم از فرانسه، افسانه بابایاگا از کره، امواج از کرواسی، با چرخش باد از سوئیس پویانمایی‌های خارجی حاضر در این بخش هستند.

حضور 34کشور در جشنواره اصفهان

جعفر گودرزی مدیر اجرایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اعلام کرده که امسال 34کشور جهان در این جشنواره حضور دارند که آثارشان را به نمایش خواهند گذاشت. به گفته گودرزی در زمان نمایش آثار خارجی دوبله همزمان صورت می‌گیرد که این امر می‌تواند فضای هیجان انگیزی را برای کودکان حاضردر جشنواره فراهم کند.

کد خبر 185700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز