دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جواهرفروشی در منطقه منهتن آمریکا به حقیقتی تلخ مواجه شده و دریافت شمش‌های طلایی که وی برای فروش در اختیار مشتریان قرار داده‌است،‌کاملا هم از جنس طلا نسیتند.

طلا

ابراهیم فادی، نام مهندس شیمی است که کشف کرد تعدادی از شمش‌های طلایی که در فروشگاهی در Dimond District در منهتن به فروش می‌رسند، از جنس طلای خالص نیستند. وی پس از خریداری چهار شمش طلای 283 گرمی تصمیم گرفت با توجه به گزارش‌هایی که از فروش شمش‌های تقلبی منتشر شده‌بودند، اصل بودن شمش‌هایی که خریداری کرده بود را آزمایش کند.

وی که برای خریداری این شمش‌ها 100 هزار دلار پرداخت کرده‌بود بر روی این شمش‌ها با استفاده از ابزار دریل حفره‌ای ایجاد کرده و متوجه شد در زیر لایه طلایی روی شمش، لایه‌ای خاکستری رنگ دیده می‌شود که بعد‌ها جنس این فلز تنگستن شناسایی شد. از آنجایی که تراکم تنگستن و طلا بسیار به یکدیگر نزدیک است،‌تشخیص دادن آن در زیر لایه‌ای از طلا کار بسیار دشواری است.

رویدادی مشابه در انگلستان نیز رخ داده است درحالی که در سال 2010 نیز وب‌سایتی در آلمان ادعا کرده بود شمشی 500 گرمی را از بانکی ناشناخته دریافت کرده و آن شمش نیز لایه‌ای از طلا بود که از تنگستن پر شده بود.

طلا

بر اساس گزارش این سایت، شمش ابتدا شمشی اصل و حقیقی بوده که از شماره ردیف و اسناد و مدارک قانونی برخوردار بوده، سپس درون شمش خالی شده و با تنگستن پر شده‌است. سپس با بسته شدن حفره های ایجاد شده بر روی شمش، این عملیات پیچیده برای تولید شمش تقلبی به پایان رسیده است.

در پی این رویداد‌ها، شرکت Manfra, Tordell& Brooks، شرکتی سوئیسی که تولید شمش‌های طلا را به عهده دارد از خریداران درخواست کرده تا شمش‌های طلا را تنها از فروشندگان معتبر خریداری کنند. گزارش این کلاه‌برداری‌ها به FBI و سازمان اطلاعات آمریکا داده شده و درحال حاضر بررسی و تحقیق بر روی این‌ پرونده آغاز شده‌است.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، این شمش‌های تقلبی درست مانند تکه شکلاتی هستند که با فویلی طلایی رنگ بسته‌بندی شده‌اند. به گفته فادی فردی که این تکنیک را برای جعل شمش‌ها انتخاب کرده فردی بسیار حرفه‌ای بوده است.

کد خبر 185614
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز