یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

اگر قرار باشد زمانی هند به عضویت دائم شورای امنیت دربیاید قطعا آن زمان آینده نزدیک نخواهد بود.

سازمان ملل - هند


تقریبا از آغاز تشکیل شورای امنیت تلاش‌هایی در جهت اصلاح آن انجام شده است اما چنین امری مستلزم رضایت اعضای دائم این شورا خواهد بود. با توجه به شرایط امروز هم بعید به‌نظر می‌رسد که چین به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت اجازه دهد یک رقیب منطقه‌ای به این باشگاه انحصاری راه بیابد. درهرحال، هرچند احتمال تحقق اصلاحات در شورای امنیت زیاد نیست اما عدم‌پیگیری آن هم توصیه نمی‌شود.پس چرا ایالات متحده آمریکا از عضویت دائم هند در شورای امنیت پشتیبانی می‌کند؟ آمریکا در حقیقت قصد دارد از طریق اتحاد با هند قدرت چین را تعدیل کند. ایالات متحده از عضویت دائم هند حمایت می‌کند تا اعتماد این کشور را هر چه بیشتر به‌دست آورد.

هند یکی از سه قدرت هسته‌ای دنیا است که پیمان عدم‌تکثیر تسلیحات هسته‌ای را امضا نکرده است (دو کشور دیگر پاکستان و رژیم صهیونیستی هستند). این کشور در سال 1974به آزمایش بمب هسته‌ای دست زد، از همین‌رو آمریکا از میانه دهه1970 تا سال 2008از صادرات سوخت هسته‌ای به این کشور ممانعت به‌عمل می‌آورد اما کنگره آمریکا در سال2008 قانونی را تصویب کرد که به دولت این کشور اجازه می‌داد به هند فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای صادر کند. این قانون به اتفاق آرا به تصویب رسید و اوباما که در آن زمان از نمایندگان سنا بود به نفع آن رأی داد.

حامیان کنترل تسلیحات نگران بودند که این معامله به تضعیف معاهده عدم‌تکثیر تسلیحات هسته‌ای بینجامد چون در حکم هدیه‌ای بود در برابر رفتار سرکشانه هند. اما مدافعان انتقال فناوری به هند می‌گفتند که این کشور مصرف‌کننده مسئولیت‌پذیر فناوری هسته‌ای است و در ضمن این فناوری محدود به استفاده‌های صلح‌آمیز است.

روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی در این‌باره نوشت: اوباما اعلام کرد که ایالات متحده سازمان‌های دفاعی هند را از فهرست شرکت‌هایی که صدور فناوری پیشرفته دوگانه ‌[کاربردهای نظامی و صلح‌آمیز هسته‌ای] به آنها ممنوع است خارج خواهد کرد.به‌نظر می‌رسد آمریکا به حمایت فعال از برنامه‌های نظامی هسته‌ای هند تغییر موضع داده است. این سیاست قطعا زنگ خطر را در پاکستان و چین به صدا درخواهد آورد. ایالات متحده قصد دارد با پشتیبانی از هند رأی این کشور را در شورای امنیت درخصوص مسائل بین‌المللی به‌دست آورد.

undispatch. com
ترجمه: احسان شریف‌روحانی

کد خبر 185466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز