یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دستورالعمل جدید پزشکان به بیماران حاکی از آن است که فورا مصرف همه داروهای مسکن را برای درمان سردرد متوقف کنند

مصرف داروهای مسکن سردرد ممنوع!

به گزارش مهر، پزشکان می‌گویند حدود یک میلیون نفر در انگلیس به ‌دلیل مصرف بیش از حد داروهای مسکن، دچار سردرد حادی هستند که "کاملا قابل پیشگیری" است.

به گفته آنان، عده‌ای از مردم در یک "دور باطل" گیر افتاده‌اند که در آن، تلاش برای خلاصی از درد منجر به بروز سردرد بیشتر می‌شود.

موسسه ملی بهداشت و بهبود خدمات درمانی NICE این هشدار را به عنوان نخستین توصیه برای درمان سردرد منتشر کرده است. این موسسه در برخی موارد طب سوزنی را برای کاهش درد توصیه می‌کند.

حس سردردی که از مصرف زیاد دارو ناشی می‌شود مشابه دیگر سردردهای رایج و میگرن‌ است.

داده‌های آماری مشخصی از نظر میزان و درصد شیوع این نوع از سردرد در انگلیس وجود ندارد. اما مطالعات در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که 1 تا 2 درصد از مردم مبتلا به این درد هستند، بر اساس گزارش سازمان سازمان بهداشت جهانی این رقم حدود 5 درصد است.

اگرچه بخش عمده‌ای از مردم در واکنش به بروز درد، از داروهای مسکن استفاده می‌کنند اما امکان بدتر شدن درد با مصرف مسکن وجود دارد.

پروفسور مارتین آندروود از دانشکده پزشکی واریک و رئیس هیئت علمی NICE می‌گوید: "چنین اقدامی می‌تواند به یک دور باطل منجر شود. به گونه‌ای که در آن سردرد تشدید می‌شود و فرد نیز مسکن بیشتری مصرف می‌کند که این خود باعث بدتر شدن سردرد می‌شود و این روند موجب می‌شود وضعیت درد بدتر و بدتر و بدتر شود.

هنوز مشخص نشده است که داروهای مسکن دقیقا چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارند.

گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که اغلب افرادی که دچار این گونه دردها هستند به طور هر روزه دچار سردرد عصبی یا میگرن می‌شوند. این سردرد پس از آنکه آنان درمان خانگی خود را آغاز می‌کنند ، بدتر می‌شود.

مانجیت ماتارو متخصص نورولوژی در بیمارستان ملی نورولوژی و جراحی اعصاب می‌گوید، در هر دوره یک ماهه یک نقطه بحرانی در فاصله 10تا 15روز پس از شروع مصرف مسکن وجود دارد.

وی افزود: این برای کل جمعیت کشور یک مشکل بزرگ است. نسبت افرادی که دچار سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو هستند، به کل جمعیت، 1 به 50 است. پس می‌توان تخمین زد که در انگلیس حدود یک میلیون نفر بطور روزانه دچار این نوع سردرد هستند چراکه مسکن مصرف می‌کنند.

افراد دارای پیشینه خانوادگی ابتلا به سردردهای عصبی یا میگرن، ممکن است از نظر ژنتیکی آسیب پذیری بیشتری نسبت به سردرد ناشی از مسکن داشته باشند. این در حالی است که اگر این افراد برای درمان دردهای دیگری غیر از سردرد مسکن مصرف کنند نیز می‌توانند مستعد ابتلا به این نوع سردرد باشند.

دستورالعمل جدید NICE به پزشکان انگلیس و ولز توصیه می‌کند به بیماران خود بگویند فورا مصرف همه داروهای مسکن را متوقف کنند. هرچند که چنین کاری یک ماه پر از رنج و عذاب ناشی از سردرد را برای بیمار به همراه خواهد داشت اما پس از آن نشانه‌های بهبود بیماری دیده خواهد شد.

اعضای NICE می‌گویند می‌توان گزینه‌های دیگری مانند درمان‌های پیشگیرانه برای مهار سردرد استفاده کرد.

یکی از روش‌های توصیه شده NICE استفاده از طب سوزنی برای درمان بیماران مبتلا به میگرن یا سردردهای عصبی است.

همچنین به پزشکان توصیه شده است که بیماران خود را فقط برای اطمینان در مورد وجود یا عدم وجود تومور مغزی، به مراکز ویژه اسکن مغز ارجاع ندهند. بر اساس اعلام NICE علائم وجود یک تومور مغزی باید با نشانه‌های دیگری همچون تغییرات رفتاری یا صرع همراه باشد.

کد خبر 185441
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز