مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
۰ نفر

حمیده عبداللهی: انتهای بزرگراه همت، بعد از پل آزادگان، وارد محدوده منطقه22 می‌شوی. درست است که از فضای شهری تهران دوری اما وارد منطقه‌ای شده‌ای که به قطب تفرجگاهی پایتخت معروف است و بد نیست تعطیلات آخر هفته خود را در یکی از گردشگاه‌های شهر بگذرانی.


همین‌جاست که می‌رسی به بالای یک پارک زیبا به نام پارک آبشار. پارک آبشار تهران که در سال90 راه‌اندازی شده است یکی از جاذبه‌های کمتر‌شناخته شده تهران به‌شمار می‌رود. آبشار مصنوعی بر فراز کوه‌ها باعث زیبایی محیط شده و در کاهش دمای محیط به‌شدت تأثیر‌گذار است. نزدیکی بوستان باید ماشین را پارک کرده و راهی شوی. همین جاست که یکی از بزرگ‌ترین پرچم‌های ایران در پایتخت، تو را در جا میخکوب می‌کند.

قسمت پایین این پارک بزرگ و زیبا، محلی است جهت آغاز حرکت و کوهپیمایی در این منطقه؛ منطقه‌ای که تا قبل از تأسیس این پارک به‌نظر می‌رسد کمتر پای کوهنوردی به آن رسیده باشد. پله‌ها را که یکی‌یکی بالا می‌روی، هنگام حرکت در فضای زیبای این پارک سنگی اندک اندک، گرما و سربالایی امانت را می‌برد. به بالای پله‌ها می‌رسی، چیزی که بیشتر از همه‌‌چیز نظرت را به‌خودش جلب می‌کند تعداد زیادی آلاچیق و برکه در میانه‌های پارک است. خوشحال از پیدا‌کردن سر پناه، جلوی یکی از آلاچیق‌های پارک توقف می‌کنی. این آلاچیق‌ها تو را یاد خانه‌های چوبی می‌اندازد. نفست که جا می‌آید تازه گل‌هایی را می‌بینی که چشمک می‌زنند؛ انگار وارد باغ پر گلی شده‌ای. دور تا دور آلاچیق‌ها، پر است از گل‌های رنگارنگ کوچک و بزرگ. همین محیط باصفاست که سرظهری افراد زیادی را به سوی خود جلب کرده‌است. کودکی پله‌ها را بالا و پایین می‌رود. چشمش که به رقص ماهی قرمز‌های درون برکه می‌‌افتد، چشم‌هایش گرد می‌شود. انگار کشف جالبی کرده که توجهش را حسابی جلب کرده است. با صدای بلند می‌خندد و پدر و مادرش را برای دیدن این صحنه با هیجان صدا می‌کند. بعد از آن همه هیجان، قصد پایین آمدن از پله‌ها را دارد. خسته از آن همه تلاش، با نگاهی به پله‌ها سری تکان می‌دهد و اخم‌هایش در هم می‌رود. گویا حوصله پایین رفتن از پله‌های زیاد را ندارد. فکری به ذهنش می‌رسد؛ پرش از ارتفاع. پیش از آنکه پدر و یا مادرش سر برسند، کار خودش را می‌کند و از پله‌ها دو تا یکی می‌پرد.

این مجموعه با دارا بودن فضای گسترده تفریحی، امکانات کافی را برای بهره‌برداری همه شهروندان در همه گروه‌های سنی داراست. آبشار پروژه‌ای همگون با طبیعت است که تمامی مصالح به کار رفته در آن، به نوعی از طبیعت گرفته شده است و می‌تواند فضایی مناسب برای تفریح و تفرج شهروندان تهرانی در ارتفاعات شمال غربی تهران فراهم کند.

زیر یکی دیگر از آلاچیق‌ها زوج جوانی نشسته‌اند و از آینده‌ای که پیش‌رو دارند، صحبت می‌کنند. وقتی از آنها در مورد آبشار و اینکه چرا این موقع را برای آمدن به اینجا انتخاب کرده‌اند می‌پرسم، می‌گویند: تهران همین یک آبشار بزرگ را دارد. در گرمای تابستان و آلودگی هوا یکی از پناهگاه‌های تهرانی‌ها برای گذران تابستان می‌تواند اینجا باشد.

از مزایای بوستان آبشار تهران می‌توان به این نکته اشاره کرد که پارکینگ در قسمت‌های جنوبی آن ساخته شده است. در هیچ کجای دنیا و در هیچ مجموعه شـهــری‌ای، اجـــرای پروژه‌های عمرانی، رفاهی و گردشگری بزرگ به این وسعت دیده نمی‌شود.

دریاچه چیتگر

در بلــندای آبشار، زیر‌پایت دریاچه‌ای اســت که چند وقتی آبگیری آن آغاز شده است. دریاچه مصنوعی چیتگر، یکی از پروژه‌های تفریحی گردشگری منحصر به فرد منطقه22 است. این دریاچه به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه انسان‌ساخت ایران، قرار است به‌زودی در غرب تهران آبگیری شود. این دریاچه از شمال به بزرگراه همت، از شرق به محور چهار باغ و از جنوب و غرب به پارک جنگلی چیتگر محدود می‌شود.

در پهنه ساحلی این دریاچه قرار است اماکنی با کاربری تفریحی- گردشگری و فضای سبز شهری احداث شود. سه جزیره مصنوعی درون دریاچه با نام‌های موج، مرجان و خارا نیز پیش‌بینی شده است. همچنین ساخت قطار سبک شهری برای اتصال اماکن تفریحی منطقه، محور تجاری چهارباغ به‌عنوان مرکز خرید، جزایر آبی و پارک آبی چیتگر به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه تفریحات آبی تهران در این مجموعه پیش‌بینی شده است. دریاچه چیتگر و پارک جنگلی چیتگر به‌دلیل قرارگرفتن در مسیر بادهای شرقی- غربی تهران می‌تواند علاوه بر تلطیف هوا و بالا‌بردن رطوبت در سطح شهر تهران با استقرار کاربری‌های تفریحی- گـــردشگری منــاسب سهم بسزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد. این دریاچه همچنین علاوه بر ایجاد چشم‌اندازهای زیبا و منحصر به‌فرد می‌تواند سبب کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌های فصلی و همچنین تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شود.

پروژه دریاچه مصنوعی پس از اتمام، بزرگ‌ترین قطب گردشگری شهر تهران می‌شود و نه‌تنها طرح منطقه‌ای بلکه پروژه‌ای ملی خواهد شد؛ چرا که در هیچ نقطه کشور دریاچه مصنوعی با این وسعت نداریم. این مجموعه به‌دلیل مجاورت با پارک جنگلی چیتگر، پارک جنگلی لتمال‌کن، پارک ارم، محور چهارباغ، مجموعه ورزشی آزادی، شهر بازی هزار و یک شهر (تهران لند)، پردیس اسب‌سواری، آبشار البرز و روددره کن(بوستان جوانمردان) می‌تواند به مجموعه‌ای کامل برای رفع نیازهای تفریحی- گردشگری شهروندان تهرانی تبدیل شود.

اینکه شهروندان تهرانی می‌توانند از امکانات فراهم شده در چنین فضاهایی به این زیبایی و گستردگی، به رایگان و به سهولت استفاده کنند، جالب توجه است، درصورتی که در همه جای دنیا چنین فضاهای تفریحی گسترده‌ای، به‌عنوان منبعی برای درآمدزایی شهرداری‌ها محسوب می‌شوند.

تأکید شهردار تهران نیز بر این است که پروژه‌های رفاهی، خدماتی، گردشگری و تفریحی با مشارکت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و اجرا شود تا به این ترتیب هم پروژه با سرعت پیش برود و هم با حضور بخش خصوصی مدیریت بهتری بر پروژه اعمال شده و شهروندان به نحو مطلوب‌تری از این خدمات بهره‌مند شوند. به همین‌خاطر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نقش مهمی در اجرای پروژه‌های شهری و به‌ویژه پروژه‌های گردشگری این منطقه ایفا می‌کند.

برخی کارشناسان معتقدند که تغییرات در شهر به‌خصوص منطقه22، به سمت و سویی پیش رفته که کم‌کم دارد پایتخت را دارای هویت جدیدی می‌کند. به‌طور کلی شهرهایی که به‌دنبال کشف پتانسیل‌های خود و ایجاد فرصت‌های شغلی، تفریحی و به‌طور کلی تغییرات مثبت جدید هستند، می‌توانند موفق باشند.

به گفته کارشناسان، منطقه22 تنها یک منطقه از تهران نیست بلکه شمایی نمادین و جدید از تهران آینده است. مطمئنا امکان جذب سرمایه‌گذاری‌های مختلف نه‌تنها از تهران بلکه از دیگر شهرهای ایران و معرفی و ایجاد فرصت‌های تفریحی جدید برای جوانان بسیار مثبت است. این موضوع نشان می‌دهد تهران به سمتی قدم بر می‌دارد که مسئولان این شهر با دید جدید برای ایجاد فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی تازه به این کلانشهر نگاه می‌کنند. اینها دستاورد مدیرانی‌است که در مجموعه مدیریت شهری پایتخت تلاش می‌کنند و این امکانات را حق مردم می‌دانند.

کد خبر 185345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز