همشهری آنلاین: یک سیاره جدید ابر زمین که در لبه منطقه قابل سکونت ستاره میزبان خود قرار گرفته، می‌تواند مدعی اصلی برای عنوان سیاره بیگانه دارای ویژگی‌های حیات در ورای زمین باشد

به گزارش ایسنا، سیاره گلیزه 163c که در لبه منطقه قابل سکونت ستاره کوتوله قرمز قرار داشته،‌از جرمی معادل 6.9 برابر زمین برخوردار بوده و دوره مداری آن 26 روز است.

محققان بر این باورند که موقعیت این جهان تازه کشف شده می‌تواند بدین معنی باشد که یک سیاره ابر زمین دیگر با آب مایع می‌تواند وجود داشته باشد.

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ هارپس رصدخانه جنوب اروپا توانستند این سیاره را کشف کنند.

این سیاره در اطراف یک ستاره کوتوله قرمز در صورت فلکی ماهی زرین در فاصله 49 سال نوری قرار دارد.

این تیم پژوهشی در بیانیه خود اظهار کرده‌اند که گلیزه 163c بسته به ترکیبات آن که از سنگ یا آب باشد به ترتیب احتمالا از اندازه‌ای میان 1.8 تا 2.4 شعاع زمین برخوردار است. تاکنون شش سیاره با امکان برخورداری از شرایط حیات شناسایی شده‌ و بر مبنای شباهت آنها با زمین طبقه‌بندی شده‌اند. چهار مورد از این سیارات در سال گذشته از سپتامبر 2011 تا به امروز کشف شده‌اند.

این سیاره میانگین 40 درصد نور بیشتر را از ستاره میزبان خود در مقایسه با زمین دریافت می‌کند که باعث داغ‌تر شدن آن می‌شود. در حالی که سیاره ناهید 90 درصد نور بیشتری را نسبت به زمین از خورشید می‌گیرد.

۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱