گروه شهری: با استقرار سامانه هشدار سریع زلزله در تهران، ایران به جمع 10کشور برتر در زمینه مقابله با زلزله خواهد پیوست.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این خبر گفت: به‌منظور آمادگی برای زلزله، استقرار سامانه هشدار سریع زلزله در پایتخت آغاز شده است و به‌نظر می‌رسد همزمان با استقرار این سامانه در چند شهر جهان، تهران نیز برای مقابله با زلزله از آمادگی لازم برخوردار شود. وی با اشاره به گسل‌های فعال شهر تهران گفت:

برنامه‌ریزی برای آمادگی بیشتر در برابر زلزله از مدت‌ها پیش در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انجام شده و اکنون گام‌های جدی برای استقرار سامانه هشدار سریع زلزله در تهران برداشته شده است. وی از سامانه هشدار سریع زلزله در پایتخت به‌عنوان ستون فقرات تهران یاد کرد و گفت: استقرار این سامانه در پیشگیری و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله ‌تأثیر بسیار زیادی در کاهش تلفات و خسارات جانی و مالی زلزله پایتخت خواهد داشت.

عبدالله مظفری، درباره چگونگی عملکرد این سامانه اظهار داشت: عملکرد این سامانه به این شکل است که هنگام وقوع زلزله در خارج از پایتخت موج پیشتاز را اعلام می‌کند و در فاصله موج پیشتاز تا موج مخرب می‌توان اقدامات بسیار سودمندی را انجام داد.
وی در ادامه تصریح کرد: فاصله میان موج پیشتاز تا موج مخرب زلزله توسط متخصصان امر و دانشگاه‌های مختلف کشور و نیز سایر مؤسسات بین‌المللی محاسبه شده است و زمان طلایی 20ثانیه در هنگام فعالیت گسل‌های بیرون تهران به‌دست آمده است.

این درحالی است که زمان تخمینی برای فعال شدن گسل‌های داخل پایتخت کمتر خواهد بود. مظفری در ادامه با اشاره به اقدامات پس از تأیید هشدار اظهار داشت: اگر خطایی وجود نداشته باشد و وقوع زلزله حتمی باشد اخطارهایی به شرکت متروی تهران، شرکت گاز (برای قطع جریان گاز)، آب و فاضلاب (برای کاهش فشار آب)، فرودگاه، پایانه‌های حمل‌ونقل و تمام کاربرهای مهم شهر تهران ارسال خواهد شد. از دیگر اقداماتی که در برنامه‌های این سامانه طراحی شده اعلام خبر وقوع زلزله از سوی رسانه‌های عمومی است. وی درباره این موضوع نیز تأکید کرد: هماهنگی‌هایی نیز با صداوسیما و شبکه تهران انجام شده است تا در زمان وقوع زلزله بلافاصله خبر از طریق تلویزیون و رادیو منتشر شود.

این مقام مسئول در سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران از بهره‌گیری تجربیات خارجی در طراحی این سامانه نیز خبر داد و گفت: در این پروژه از تجربیات آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن(جایکا) استفاده می‌کنیم. وی همچنین گفت: در حال حاضر تنها هفت کشور هستند که برای آمادگی با زلزله تصمیم به ایجاد چنین سامانه‌ای گرفته‌اند. وی از شهرهای مکزیکوسیتی، استانبول و توکیو به‌عنوان شهرهایی یاد کرد که هم‌اکنون از این سامانه بهره می‌برند.

کد خبر 185299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز