جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: مردم نیکوکار برای زلزله زدگان آذربایجان‌شرقی کمک‌های بی‌شماری ارسال کردند.

بسته‌های پتو، لباس گرم، خوراکی، دمپایی، کمک‌های دارویی و بهداشتی و... به‌دست روستائیان زلزله‌زده رسید. هفته دوم پس از زلزله در بازدید از یکی از روستاها یک دختر 10ساله درخواست کرد برای او و خانواده‌اش کرم ضد‌آفتاب، مسواک و خمیر دندان ارسال شود. او می‌گفت چندین روز است که مسواک نزده‌اند. این درخواست نشان از تغییر مهمی در نگرش جامعه نسبت به بهداشت دهان و دندان دارد. وضعیت دندان و دهان کودکان ایرانی مطلوب نیست. به‌گفته وزیر بهداشت هر کودک ایرانی ۱۲ساله به‌طور متوسط دو‌دندان پوسیده دارد، این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان دندان سالم برای کودکان علاوه بر زیبایی و تکلم صحیح باعث سلامت جسم آنها نیز می‌شود.

دکتر نوید رونده دندانپزشک اطفال در گفت‌وگو با همشهری گفت: وضعیت دندان کودکان با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است اما مشکلات موجود بیشتر به‌دلیل تغذیه نامناسب کودکان و اطلاع کم والدین در سال‌های ابتدایی رویش دندان فرزندانشان است. وی درباره دسترسی به دندانپزشک اطفال در شهرهای کوچک گفت: تجربه من نشان می‌دهد که در شهر‌های بزرگ والدین اهمیت دندان‌های شیری را بیشتر از شهر‌های کوچک و به همان نسبت در روستاها کمتر می‌دانند. والدین در شهر‌های کوچک مشکل دندان‌های شیری را با کشیدن حل می‌کنند.

دکتر نوید رونده در مورد اهمیت دندان‌های شیری گفت: دندان‌های شیری از شش ماهگی شروع به رویش می‌کنند و از همان زمان در تغذیه کودک نقش خود را ایفا می‌کنند. در بسیاری از مواردی که والدین، کودکان را به‌علت سوء‌تغذیه نزد پزشک اطفال می برند کودکان به‌دلیل وجود مشکل در دندان‌ها رغبت به غذا ندارند و دچار سوء تغذیه شده‌اند؛ به‌خصوص غذاهای سفت و گوشتی. علاوه بر این دندان‌های شیری در شکل ظاهری دهان و تکلم کودکان نیز تأثیر بسیار زیادی دارند. خیلی از والدین هنوز فکر می‌کنند که همه دندان‌های شیری در پنج تا شش‌سالگی ریخته و دندان‌های جدید جای آنها را می‌گیرند. در صورتی که فرایند جایگزینی دندان‌ها سال‌ها طول می‌کشد و حفظ دندان‌های شیری تا آخرین آنها از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است.
دندان‌های آسیای شیری تا
11-10 سالگی در دهان کودکان باقی می‌مانند و هرگونه پوسیدگی در این دندان‌ها زمینه را برای پوسیدگی دندان‌های اصلی فراهم می‌کند. در واقع پوسیدگی دندان شیری درصورت عدم‌رسیدگی به دندان اصلی منتقل می‌شود. اگر دندان شیری عفونت داشته باشد جوانه دندان دائمی را متاثر می‌کند. پدر و مادرها فکر می‌کنند دندان شیری ریشه‌ ندارد، درحالی‌که ریشه دندان شیری در صورت پوسیدگی دندان اصلی را از بین می‌برد. همچنین این تصور که والدین فکر کنند به محض افتادن دندان شیری دندان دائمی در می‌آید تصور اشتباهی است. جوانه‌های دندان‌های دائمی از بدو تولد در دهان در حال شکل‌گیری هستند. هر چه جوانه دندانی سنش کمتر باشد، یعنی فاصله زیادی تا رویش دائمی‌اش وجود داشته باشد، آسیبی که ایجاد می‌کند بیشتر است.

وی در مورد اقداماتی که والدین برای بهداشت دهان و دندان بچه‌ها بایستی انجام دهند، گفت: خیلی از والدین به اشتباه فکر می‌کنند که بچه‌ها زمانی که توانایی مسواک زدن را داشته باشند می‌توان این کار را برعهده خودشان گذاشت درصورتی که بچه‌ها تا هفت،‌هشت‌سالگی از نظر فیزیکی توانایی مسواک زدن را ندارند. بچه‌ها می‌توانند خودشان مسواک‌زدن را شروع کنند ولی مسواک زدن اصلی را والدین حداقل یک‌بار در روز باید بر‌عهده بگیرند. این از مهم‌ترین مسئولیت‌های پدر و مادر است. به‌محض رشد دندان‌های خلفی در دهان کودکان، کشیدن نخ دندان ضروری است. به‌عبارت دیگر نخ دندان بایستی از سه‌سالگی به بعد توسط والدین برای کودکان استفاده شود. بهترین مسواک‌زدن‌ها هم کار نخ دندان را انجام نمی‌دهد. بچه‌ها از 10سالگی به بعد توانایی نخ دندان کشیدن را به‌صورت مستقل دارند.

دکتر رونده تأکید کرد: از آنجایی که به کودکان زیر سه سال دهان‌شویه نمی‌توان تجویز کرد بایستی فلورایدتراپی‌های دوره‌ای (هر شش ماه) را در مراکز درمانی انجام داد. حدود شش سالگی به بعد نیز که همزمان با رویش دندان‌های آسیای دائمی است، موادی روی آنها زده می‌شود تا جلوی پوسیدگی دندان را بگیرد. این اقدام بیشتر پیشگیرانه است که تجهیزات آن در همه مراکز درمانی شهر‌های کوچک نیز وجود دارد.وی درباره لزوم پر کردن دندان‌های پوسیده اطفال گفت: به‌دلیل ساختار خاص دندان شیری پوسیدگی خیلی سریع‌تر از دندان‌های دائمی گسترش پیدا می‌کند. دندان‌های شیری دندان‌های ثابتی نیستند و در جای خود حرکت می‌کنند، در این حالت پوسیدگی‌های بین دندانی بیشتر به هم فشرده می‌شوند، در نتیجه فضای دندانی که قرار است به‌صورت دائمی رشد کند را از بین می‌برند.

وی یکی از مشکلات موجود برای دندان کودکان را مسواک نزدن والدین عنوان کرد و گفت: وقتی پدر و مادری این کار را نمی‌کنند نمی‌توان انتظار داشت که کودکان از آنها الگوی درستی بگیرند. بچه‌ای که دندان سالمی نداشته باشد شاید از درد دندانش چیزی نگوید ولی می‌توان از عدم تمایلش به غذا‌های سفت و گوشتی فهمید دندانش مشکل دارد. پوسیدگی دندان علاوه بر سوء‌تغذیه بیماری‌های عفونی دیگری را برای کودکان ایجاد می‌کند.

کد خبر 185276
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز