چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل- عبدالله‌ آلبوغبیش: آنچه باعث خشم ملت‌های مسلمان در پی پخش فیلمی موهن علیه پیامبر(ص) اسلام شد، فقط پخش تصاویری از این فیلم در سایت یوتیوب نبود بلکه مسائل دیگری این خشم و ناراحتی نهفته را این‌چنین زنده کرد، دامن زد و باعث تجلی یافتن آن بدین صورت شد.

اما این عوامل چه بود؟ در این‌باره مواضع و اظهارات متفاوت است اما شاید به بهترین نظرات در این‌باره، در ایالات متحده به‌علت مشغول بودن شبکه‌های خبری به مبارزات انتخاباتی، چندان اهمیتی داده نشده است.نشریه تحلیلی آتلانتیک آمریکا در گزارشی در این‌باره نوشت: یکی از ایده‌های مطرح این است که اعتراضات یادشده در واقع به‌نحوی از انحا در ارتباط تمام با رخدادهای سیاسی داخلی کشورهای معترض بوده است. برای نمونه، رقابت و چالش میان اخوان‌المسلمین و سلفی‌ها در مصر باعث رقم زدن چنین تظاهرات‌ها و اعتراضات گسترده‌ای شد و رقبای رادیکال‌تر از اخوانی‌ها کوشیدند تا از این مسئله به نفع خود بهره‌برداری کنند.

اما آیا مردم این همه ساده‌اند و به این سرعت تبدیل به ابزاری برای رقبای سیاسی می‌شوند؟ اگر چنین است، چرا گاهی پاسخ به فراخوان‌ها بسیار نتیجه می‌دهد و گاهی به سختی پاسخی دریافت می‌کند؟طبعا بخشی از خشم و نارضایتی ملت‌ها از همین موضوع پخش بخش‌هایی از فیلم بوده است، اما می‌توان گفت که علل و عوامل بیشتری هم در این‌باره وجود دارد که نه باراک اوباما و نه میت رامنی به‌عنوان رقبای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حاضر نیستند درباره آنها سخنی برانند. این سخن از آن رو گفته می‌شود که زمانی که سیاست‌های آمریکا نتایجی نه چندان مطلوب را رقم می‌زند، مسئولان دولتی یا نامزدهای انتخاباتی باید به این سیاست‌ها بپردازند و درباره آنها مواضع خود را اعلام کنند.

در این میان، می‌توان سه عامل را در شدت گرفتن اعتراضات علیه ایالات متحده در جریان تظاهرات علیه فیلم موهن به پیامبر اسلام، دخیل دانست؛ نخستین عامل همان حملات هواپیماهای بی‌سرنشین است. متأسفانه نه باراک اوباما و نه میت رامنی نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا تمایلی ندارند درباره این حملات و شمار فراوان قربانیان آنها سخنی بگویند و حتی نمی‌توان در جریان کمپین‌های انتخاباتی آنها از این امر ابراز شکایت کرد. این حملات که اغلب در کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد و جان شمار زیادی از غیرنظامیان را می‌گیرد، خشم و ناخشنودی زیادی در میان کشورهای مسلمان ایجاد کرده‌است.

موضوع دوم به مناقشه طولانی فلسطین مربوط می‌شود. در این‌باره هم نباید انتظار سخنرانی و اظهارنظر از سوی دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را داشت. در جریان مبارزات انتخاباتی، با وجود آنکه اسرائیل سیاست نقض قوانین بین‌الملل و نادیده گرفتن اصول اولیه عدالت را نادیده می‌گیرد و برای نمونه به فعالیت‌های شهرک‌سازی‌ خود ادامه می‌دهد، اما ایالات متحده به حمایت بی‌قیدوشرط از این رژیم می‌پردازد.

استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در کشورهای اسلامی هم سومین عاملی است که در دامن‌زدن به این اعتراضات مؤثر بوده است. به‌عبارتی، هرچند نیروهای آمریکایی از عراق عقب‌نشینی کرده‌اند اما همچنان در افغانستان مستقرند. در این‌باره هم رقبای انتخاباتی در آمریکا اظهارنظری نمی‌کنند. این مسئله نارضایتی زیادی در کشورهای مسلمان ایجاد کرده و جوانانی که به علل زیادی ازجمله بیکاری از حضور این نیروهای بیگانه ناخرسندند خشم خود را اینگونه خالی می‌کنند.

آمریکا علاوه بر اینکه آشکارا در بعضی کشورها همچون افغانستان حضور نظامی پرتعداد دارد، در کشورهایی هم حضور نظامی نامحسوس به شکل نیروی ویژه یا مربی آموزش نظامی دارد.مواردی که ذکر شد بخشی از فهرست طولانی عوامل خشم جهان اسلام علیه آمریکاست. بدون شک مردم از فیلم موهن آمریکایی هم خشمگین هستند. بسیاری از مسلمانان پخش این تصاویر ویدئویی را نوعی تحقیر مسلمانان از سوی ایالات متحده تلقی کردند، اما آمریکا دلایل این خشم آتشین را باید در سیاست‌های نظامی و اقتصادی‌اش در قبال جهان جست‌وجو کند.

کد خبر 185165
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز