گروه اقتصادی- محمد رضایی : مسکن ویژه در گام نخست تردید جدی مجامع کارشناسی را نسبت به اثربخش بودن این طرح برانگیخته است.

فروش زمین‌های دولتی و ورود قوه مجریه به احداث مسکن ازجمله نکات بارز انتقادات مطرح شده درباره این تصمیم دولت است. وزارت راه و شهرسازی امیدوار است با ساخت مسکن ویژه تأثیر بسزایی بر کاهش قیمت مسکن در نقاط مختلف کلانشهر تهران بگذارد حال آنکه با اشاره به‌وجود بیش از سه میلیون واحد مسکونی در تهران، ساخت حداکثر 100هزار واحد در قالب مسکن ویژه را به هیچ وجه بر بازار مسکن پایتخت مؤثر ارزیابی نمی‌کنند. در این‌باره با مهرداد بائوج لاهوتی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت‌وگو کرد‌ه‌ایم.

  • آیا مسکن ویژه قابلیت کنترل بازار مسکن تهران را دارد؟

طبیعی است که افزایش مسکن می‌تواند عرضه و تقاضا را به یکدیگر نزدیک‌تر کند و هر چه این دوبخش به هم نزدیک‌تر شوند، احتمال برقراری تعادل در این بازار بیشتر است که می‌تواند منجر به کنترل قیمت مسکن شود. اما توصیه به دولت این است که وارد این بخش نشود. چون دولت به اندازه کافی برای خودش در این زمینه تعهد ایجاد کرده است. حدود دو میلیون و 200هزار واحد مسکونی که تا الان 470هزار واحد آن تحویل شده و بقیه مانده است نشان از تکالیف و تعهدات سنگین دولت در بازار مسکن دارد.

بهتر بود دولت به جای اینکه خودش وارد ساخت مسکن ویژه شود احداث مسکن در پایتخت را به بخش خصوصی می سپرد. ورود دولت از توان قوه مجریه برای دستیابی به اهداف تعریف شده می‌کاهد.اساسا کنترل این بازار باید به بخش خصوصی سپرده شود. این بخش باید ضمن ساماندهی، از تسهیلات مناسب هم برای رونق ساخت‌وساز برخوردار شود. اینکه دولت بخواهد با احداث حداکثر 100هزار واحد مسکونی تعادل را در این بازار برقرار کند نه از لحاظ اجرا امکان پذیر است و نه می‌توان این تعداد مسکن را بر قیمت‌های فزاینده در بازار مسکن مؤثر دانست.

  • نکته دیگری که در این ارتباط مطرح است، ساخت‌وساز در زمین‌های دولتی است. آیا این کار قانونی و به‌صلاح است؟

این موضوع کلا دارای ابهامات قانونی متعددی است. ساخت‌وساز توسط دولت آن هم در زمین‌های دولتی مسئله‌ای است که دارای ابهام بوده و باید به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. این کار به نوعی واگذاری اموال دولتی محسوب می‌شود و باید به‌طور مشخص مصوبه قانونی مجلس را داشته باشد ولی در کل لزومی برای ورود دولت به این بخش نبوده است. گذشته از اینکه احداث مسکن ویژه در زمین‌های دولتی محل بحث است، قیمت‌های اعلام شده هم نشان می‌دهد که تفاوتی بین این نرخ‌ها با قیمت‌های آزاد وجود ندارد. کسی که می‌تواند این واحدها را خریداری کند می‌تواند از بخش خصوصی هم خانه بخرد. چرا باید زمین‌های دولتی به آنها داده شود؟ این کار دولت در واقع به‌منزله تضعیف بخش خصوصی است.

  • به‌منظور فعالیت در بخش مسکن دولت چه سازوکاری باید برای بخش خصوصی فراهم کند؟

امنیت مهم‌ترین فاکتوری است که مورد غفلت واقع شده است. باید اطمینانی برای این بخش ایجاد شود تا سرمایه گذاران سرمایه خود را به احداث مسکن اختصاص دهند. تضمین تسهیلات و سایر تضمین‌ها و اعطای مجوزهای لازم می‌تواند انگیزه لازم را برای این بخش ایجاد کند.

  • آیا مجلس به این موضوع وارد می‌شود؟

تا‌کنون که بحث خاصی در این‌باره انجام نشده است. اما با توجه به ابهامات ایجاد شده قطعا باید با وزیر راه و شهرسازی به‌طور جدی صحبت کنیم.

کد خبر 185041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز