گروه اقتصادی - رضا کربلایی: دولت در چارچوب طرح تحول مالیاتی مصمم است تا لایحه جدید مالیاتی به مجلس ارائه کند که به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی قرار است از سود سپرده‌های بانکی مالیات گرفته شود.

سود بانکی

دو کارشناس بانکی در گفت‌وگو با همشهری به ارزیابی پیامدهای تصمیم جدید دولت پرداختند و تأکید کردند: اجرای این سیاست در شرایط فعلی پیشنهاد نمی‌شود و به زیان اقتصاد ملی است.فریدضیاءالملکی از مدیران با سابقه شبکه بانکی کشور با ابراز تردید نسبت به مؤثر بودن سیاست جدید مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اظهار کرد: بعید می‌دانم چنین پیشنهادی مورد استقبال مردم و کارشناسان در شرایط فعلی قرار گیرد چرا که باعث افت سپرده‌های بانکی می‌شود زیرا سپرده‌گذاران نزد بانک‌ها سود کمتری دریافت خواهند کرد و انگیزه‌ای برای نگه داشتن سپرده‌های خود با نرخ سود پایین‌تر از تورم و پرداخت مالیات نخواهند داشت.

او افزود: در حالی که اقتصاد ایران با شرایط تورمی مواجه است و نابسامانی در بازار ارز و طلا وجود دارد، اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی برخلاف سیاست‌های اقتصادی برای مهار تورم و مدیریت نقدینگی خواهد بود و تنها به رونق سفته بازی و خروج نقدینگی از شبکه بانکی کمک خواهد کرد. ضیاء الملکی در پاسخ به این سؤال که اخذ مالیات بر سود سپرده‌های بانکی در جهان به چه نحوی اجرا می‌شود؟ تأکید کرد: در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا و اروپا از سود سپرده‌های بانکی مالیات گرفته می‌شود اما در این کشورها نرخ تورم بالا و فعالیت‌های سفته بازی و زیرزمینی وجود ندارد اما در کشورهایی که با تورم بالا مواجه هستند، نرخ سود سپرده‌های بانکی را بالا می‌برند تا نقدینگی مازاد را به شبکه بانکی برگردانند.

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی مدیر اسبق بانک صادرات ایران هم با اعلام اینکه اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی تا‌کنون در نظام اقتصادی ایران متداول نبوده است، اظهار کرد: گام نهادن در مسیر اخذ مالیات از سود سپرده‌ها باعث خواهد شد تا سپرده‌های غیردیداری مردم نزد بانک‌ها به‌تدریج وارد بازار و بحران ساز شود و هنوز مشخص نیست براساس لایحه نظام مالیاتی قرار است این مالیات‌ها به‌طور مستقیم از بانک‌ها گرفته شود یا از سپرده‌گذاران و باید منتظر روشن‌شدن جزئیات پیشنهاد دولت ماند.

او تأکید کرد: البته در دنیا اخذ مالیات از سود سپرده‌ها به‌عنوان یک منبع درآمدی متداول است، منتها سؤال اصلی این است که آیا سپرده‌گذاران سودی بالاتر ازنرخ تورم از شبکه بانکی دریافت می‌کنند یا نه؟ چراکه در کشورهای دنیا تورم به‌عنوان یک عامل کاهنده ارزش سپرده‌ها مطرح است و مالیات بر سود سپرده‌ها پس از لحاظ کردن میزان تورم و کسر آن از سود سپرده‌ها محاسبه و اخذ می‌شود.

کد خبر 185037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز