دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

گروه اقتصادی- محمد رضایی: با وجود اصرار دولت براحداث مسکن ویژه، کارشناسان با تأکید بر عدم‌تطابق آن با برنامه‌ها و اسناد بالادستی، ورود قوه مجریه به ساخت مسکن در کلانشهر تهران را به صلاح نمی‌دانند.

تقی رضایی

از طرفی با توجه به شرایط اعلام شده برای متقاضیان که پارادوکس نداشتن خانه در عین قرار داشتن در دهک‌های بالای درآمدی یکی از آنهاست، استقبال مردم از این طرح جدید به‌شدت مورد تردید قرار دارد. با تقی رضایی، مدیرکل مسکن و شهرسازی استان تهران در این‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

رضایی واجدین شرایط مسکن ویژه را آخرین گروه هدف برای ارائه مسکن عنوان می‌کند و می‌گوید: البته برنامه احداث مسکن مهر همچنان به قوت خود باقی است و افرادی که توان مالی کافی برای خرید مسکن ویژه را ندارند می‌توانند در شهرهای اطراف تهران صاحب خانه شوند.توجیه این مقام دولتی را بخوانید.

  • مسکن ویژه برای کدام دهک‌های درآمدی است؟ آیا واقعا دولت درنظر دارد از این طریق مشکل مسکن را حل کند؟

در هر صورت برای تمام متقاضیان در استان تهران، سایر کلانشهرها و شهرهای جدید به اندازه کافی مسکن پیش‌بینی شده و در حال ساخت بوده یا برنامه‌ریزی برای احداث آن انجام شده است. اما در این میان، یک سری متقاضیان هستند که به هیچ دلیلی حاضر به خروج از تهران نیستند و می‌خواهند هرطور که شده در کلانشهر تهران خانه‌دار شوند. مسکن ویژه برای این قبیل افراد است.

  • آیا برآوردی از تعداد افرادی که به این میزان سرمایه‌ دارند اما صاحب خانه نیستند، در اختیار دارید؟

خیر. هنوز آماری نداریم اما رقم واقعی پس از ثبت نام‌ها اعلام خواهد شد. هرچقدر هم متقاضی مراجعه کند قرار است بسازیم. اما در مرحله اول 20هزار واحد برای این منظور پیش‌بینی شده است. به‌هرحال ما در مرحله اول واحدهای مسکن مهر شش تا هشت میلیونی پرند را عرضه کردیم، برخی افراد به آنجا نرفتند، در اسلامشهر با 11میلیون تومان خانه دادیم، نرفتند؛ پردیس با 25میلیون تومان دادیم، آنجا هم نرفتند. باید چه کار کنیم؟ ناچاریم برای این تعداد در تهران خانه بسازیم.

  • اما رقم 80میلیون تومان تفاوت بسیاری با مبالغی که اشاره کردید دارد. نمی‌شد کاری کرد که حداقل این رقم پایین‌تر باشد؟

آن موقع باید دوباره 200تا 300هزار واحد را در کلانشهر تهران برنامه‌ریزی کرد و شروع به ساخت کنیم. این کار هم شدنی نبود.

  • اصلا یک سؤال اساسی اینجاست که آیا واقعا وزارت راه و شهرسازی از تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد فارغ شده بود که سراغ مسکن اقشار متوسط رفت؟

خیر، ما اگر از این کار فارغ شده بودیم که این تعداد مسکن مهر در حال ساخت نبود. هر روز سیاست‌های مربوط به مسکن مهر تکمیل‌تر شده است. الان این موضوع را هم به‌طور جدی در دستور کار داریم تا به تمام مردم خانه بدهیم.

  • شما چندی پیش اشاره کردید افرادی که قدرت خرید ندارند به شهرهای جدید اطراف تهران بروند و به نوعی گفتید که مسکن ویژه متعلق به پولدارهاست. آیا این سیاست دولت است که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا فقط اقشار خاصی توانایی باقی ماندن در پایتخت را داشته باشند؟

متأسفانه یک خبرگزاری این جمله را به اشتباه از بنده نقل کرد. اعتقاد بنده این است که باید به تمام متقاضیان در تمام دهک‌های درآمدی خانه بدهیم. برای هر یک هم پروژه‌های جداگانه‌ای در مناطقی درنظر گرفته‌ایم که می‌توانند متناسب با سطح درآمدشان اقدام به انتخاب و خرید خانه کنند اما اینکه چنین سیاستی در دولت مطرح باشد، اصلا این شیوه تفکیک درآمدی مطرح نشده و به هیچ عنوان برنامه‌ای با این چارچوب در دولت مطرح نیست.

این امر برای ما هم سؤال است که زمانی که بهترین امکانات را برای خانه‌های اسلامشهر آماده کرده‌ایم و منطقه پرند هم هر روز در حال تکمیل، رشد و ترقی است، چرا نباید مردم به این مناطق بروند. چه اصراری است که حتما باید در تهران خانه‌دار شوند. این دسته از متقاضیان اگر اصرار به ماندن در تهران دارند می‌توانند از واحدهای عرضه شده در قالب مسکن ویژه خریداری کنند.

  • خیلی از افراد منتظر بودند تا ببینند شرایط این واحدها چگونه است اما با اعلام قیمت‌ها واقعا شوکه شده‌اند و قدرت خرید این واحدها را ندارند. آیا همچنان ثبت نام برای شهرهای اطراف تهران در حال انجام است؟

بله، در حال حاضر عملیات احداث 90هزار واحد در شهر جدید پردیس آغاز شده و ثبت نام برای این واحدها هم همچنان ادامه دارد. همین اقدام به این معناست که سیاست مسکن مهر اصلا متوقف نشده است.

کد خبر 184900
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز