جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۴
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: جلد ششم تاریخ نقد جدید اثر معروف رنه ولک با برگردان فارسی سعید ارباب شیرانی در آخرین روزهای سال 85 از سوی انتشارات نیلوفر به بازار کتاب عرضه شد


به گزارش همشهری آنلاین کتاب تاریخ نقد جدید که یک بار هم جایزه بهترین کتاب دربخش ترجمه نقد ادبی را به خود اختصاص داده بود ، یکی از مهمترین منابع درتحلیل رخدادهای نقد ادبی دراروپاو آمریکااست که انتشار آن در غرب تحسین شاخص ترین نظریه پردازان غربی را به دنبال داشت.

دیویددیچز منتقد نقد ادبی و نویسنده کتاب شیوه های نقد ادبی که اثرش باهمت مرحوم غلامحسین یوسفی برگردان فارسی شد، درباره ولک گفته است: برای نوشتن تاریخ نقد جدید اروپایی کسی را به صلاحیت آقای ولک سراع ندارم... در اهمیت این کتاب نمی توان تردید کرد.مجموعه اسباب علمی وانتقادی که در آن به کار گرفته شده اعجاب آور است . تاریخ نقدی مانند آن وجود ندارد و هیچ اثر دیگری حاوی دامنه و موضوعیت و ربط آن با مسائل عصر مانیست»

جلد ششم کتاب تاریخ نقد جدید در 16 فصل و570 صفحه ترجمه شده است. دراین مجلد مباحثی چون پیش از نقد نو،ناتورالیستها، سمبولیستها،امپرسیونیستها، اومانیستهای جدید، غریبه ها،نقد دانشگاهی، نقد مارکسیستی، نقد نو آمده است وهمچنین درباره چهرهای نامی نقد ادبی اوایل قرن بیستم همانند، ادمند ویلسن،لاینل تریلینگ،جان کرورنسم،آلن تیت، کلینت بروکس،رابرت پن وارن،آ. پی.بلکمر،کنت برک،آیور وینترز،ویلیام کی.ویمست مطالب مبسوطی آمده وبه شکلی تفضیلی درباره آراء هر یک از این منتقدان ونظریه پردازان سخن رفته است.

علاوه برآن بیش از 100 صفحه از این کتاب به پی نوشتها، کتابشناسی ویادداشتهای مولف و فهرست آثار به ترتیب زمانی و نیز تعلیقات و توضیحات مترجم کتاب اختصاص داردکه بار محتوایی و مفهومی این اثر سترگ را اعتباری بیش از اندازه بخشیده است.

مجموعه تاریخ نقد جدید به دلیل بیماری و سپس فوت همسر مترجم کتاب مدتی به عهده تعویق افتاده بودکه از سال گذشته با پی گیری وهمت ناشر ونیز مترجم برگردان فارسی وانتشار بقیه مجلدات کتاب روندی رو به رشد به خودگرفته است.

کد خبر 18485

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز