یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفته هنر استان چهارمحال بختیاری از 25 شهریور با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید شاه‌آبادی، علی اصغرعنابستانی استاندار چهارمحال بختیاری، حسین گنجی مدیر کل ارشاد استان، زمانیان نماینده مردم شهر کرد در مجلس شورای اسلامی ، و جمع کثیری از علاقمندان و هنر دوستان در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

فرهنگ ایران

به گزارش همشهری آنلاین، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در این مراسم گفت: هفته‌های هنر استان ها از سال گذشته در تهران آغاز شده و خوشبختانه امروز این هفته‌های هنر حرکت پرشتابی به خود گرفته است.

وی با اشاره به این که هفته های هنر استان ها در حال حاضر مختص تهران است افزود: با برنامه‌ریزی منسجم و سرمایه گذاری لازم این هفته های هنر در دیگر استان های سراسر کشور نیز برگزار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مشاهیر، مفاخر وبزرگان فراوانی هم چون آیت الله دهکردی در این استان زیسته‌اند و با وارستگی چگونه زیستن را به دیگران یاد داده‌اند.

حسینی در ادامه به آثار صنایع دستی و هنری استان اشاره کرد و گفت: اگرچه برخی کارهای هنری دراستان ها با ابزار ساده انجام می‌گیرد ولی با معرفی این هنرها می‌توان در کل کشورو حتی خارج از کشور نیز تاثیرگذار بود.

حسینی با سخیف شمردن فیلم توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر (ص) توسط صهیونیست‌ها و آمریکایی ها گفت: مسلمانان جهان به ساخت این فیلم واکنش شدید نشان دادند و این احترام تنها منحصر به ایرانی ها نیست بلکه مسلمانان در همه جای دنیا از این جسارت ناراحت شدند و به این عمل واکنش نشان دادند در واقع این مکر دشمن است که در نهایت به ضرر خودشان تمام شد و اتحاد مسلمانان را در جای جای دنیا نشان داد.

در ادامه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمبر یادبود هفته هنر چهارمحال و بختیاری رونمایی کرد.

از دیگر سخنرانان این مراسم علی اصغر عنابستانی استاندار چهارمحال بختیاری بود که وی با بیان اینکه پیشرفت ظواهر و مادیات کارآمدی بوجود نمی‌آورد گفت: اگر قرار است پیشرفتی حاصل شود باید ذهن و فکر آدم ها پیشرفت کند و این تغییر از راه هنر امکانپذیر است.

وی افزود : استان زیبای چهارمحال بختیاری که لقب پایتخت زیبایی‌های ایران زمین را از آن خود نموده در حوزه های مختلف هنری پتاسیل‌هایی را دارد.

این استعدادها باید شکوفا شود و ما باید زمینه‌ای را برای شکوفایی استعدادها فراهم کنیم.

استان چهارمحال بختیاری دارای هنرمندان صاحب نام فراوانی از جمله استاد امیرخانی ،استاد صولتی،استاد امانی در حوزه سینما دهکردی‌ها،توکلی ،امکانیان است.

باید بدانیم اطرافمان پر است از افرادی که خاک هنر خورده اند و باید از این هنرمندان تکریم کنیم و زمینه ارتقاءشان را فراهم آوریم.

از قسمت‌های دیگر این برنامه رونمایی از کتاب زیارت نامه عاشورا بود که با چوب در هشت صفحه و به مدت 9 ماه ساخته شده است.

هدف از ساخت این کتاب جوابیه دندان شکن به حرمت شکنی کشورهای بیگانه بوده و در حاشیه صفحاتش تلفیقی از نام یا حسین با نقوش اسلامی صورت گرفته است.

در ادامه برنامه حسین گنجی مدیر کل ارشاد استان چهار محال بختیاری ضمن توضیحات مختصری در مورد برگزاری این هفته هنر گفت: همه آثار برای شرکت در این هفته هنر بسیار خوب بودند ولی ما از میان آثار ،200 اثر را در حوزه هنرهای تجسمی برای نمایش در گالری های فرهنگسرای نیاوران انتخاب کردیم و آثارصنایع دستی و توانمندی‌های استان را نیز در 12 غرفه در فضای باز این مجموعه به نمایش گذاشتیم.

از دیگر قسمت‌های هفته هنر می‌توان به موسیقی محلی و اجرای تئاتر آیینی و تعزیه و شعر خوانی اشاره کرد.

در ضمن از 50 نفر هنرمند برجسته استان نیز در این چند روز تقدیر خواهد شد.

هنر چهار محال بختیاری زیر بنایی بسیار کهن دارد و ما نمی‌توانیم در این مدت محدود به تمامی توانمندی‌های استان پی ببریم.

در پایان آیین افتتاحیه هفته هنر چهارمحال بختیاری در فرهنگسرای نیاوران از جمعی از هنرمندان،مفاخر و مشاهیر این استان از جمله محسن سلیمانی، کاوه معتمدیان،روح الله جانبین،مصطفی نوربخش ،فریدون نجفی ، محمدرضا سمیعی و... تقدیر و تشکر به عمل آمد.

علاقمندان می‌توانند تا 29 شهریورماه از نمایشگاه آثار برگزیده هنرهای تجسمی این استان در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران بازدید به عمل آورند.

همچنین غرفه‌های صنایع دستی و مد و لباس ویژه استان نیز در محوطه باز فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان خواهد بود.

برگزاری هفته‌های هنر استان‌ها از اواخر سال 1389 با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران آغاز شد که با استقبال قابل توجه علاقمندان مواجه گردید.

پس از برگزاری یازده هفته هنر در فرهنگسرای نیاوران تهران، دوازدهمین هفته هنر استان‌ها با حضور هنرمندان برجسته استان چهار محال و بختیاری در شمال تهران برگزار شد.

 

 

کد خبر 184696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز